Köpa laptop; PC med Mac-känsla

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Dags att köpa ny laptop till jobbet. Har senaste åren haft en Mac Pro och har varit nöjd med hårdvaran men kanske inte lika nöjd med MacOS och tänkte gå tillbaka till den mörka (PC-)sidan. Dock intresserad av någonting som håller likartad kvalitetskänsla med framförallt tangentbord och bildskärm och det gjorde definitivt inte min förr-förra dator, en maxiutrustad Dell Inspiron med plastigt tangentbord och med tiden skranglig skärmfällning.

Så vilka märken rekommenderar folket här? Lenovo? Sony? Acer? Funkar Dell om man kör dom mer företagsanpassade som Latitude och XPS?

Budget är av chefen satt till 15 + moms och jag hade tänkt mig en 15-tummare med bra upplösning (ex 3200x1800) , 16 gig minne, 500+ gig SSD (allt 256 Gig SSD + extra HD eller någon hybridhistoria), typ en i7 processor eller likvärdigt med 4 kärnor. DVD/BD spelare antingen inbyggd eller anslutningsbar (och inkluderad i budget). Finns Dell XPS som fixar denna spec med nån tusing i marginal ink pekskärm men hur är en sådan jämfört med gamla Macen? Sladdrig? Håller dom?

Är ingenjör/datorkonsult/programmerare och tänkte väl köra Debian eller möjligtvis Ubuntu på den och köra medföljande windows-licens i någon virtuell maskin för dom applikationer som kräver det om det nu något av dessa till synes meningslösa uppgifter skulle spela något roll för valet.

Gnäll: För sex år sedan då jag gjorde det här förr-förra gången kunde man hos flera tillverkare (exempelvis Dell) gå in och konfigurera datorerna exakt som man ville ha dom; öka minnet lite och priset bumpade upp några kronor, minska hårddisken eller ett steg slöare processor och priset gick ned lite. I dag verkar alla tillverkare, Dell inkluderat, ha fasta modellkonfigurationer där "konfigurera"-steget bara blir att välja support och eventuella fjolliga tillbehörsväskor. Finns något tillverkar kvar där man kan välja på detaljnivå? Annars var det fan bättre förr... :mad:
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Har för mig webhallen byggde ihop laptops enligt din egen specifikation, vet inte om dom fortfarande gör det men kan ju vara värt att kolla.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Får man fråga varför du inte bara skaffar en MBP och kör Linux på den, om du är nöjd med hårdvaran i övrigt? Utbyggbarheten är ju dålig sen de gick över till Retinaformatet, men sen senaste uppdateringen får du ju en helt OK maskin för pengarna: 2,2 GHz i7, 16 GB minne och 256 GB av deras finfina flashdisk.

Enda abret jag kan se är att du inte får separat grafikkrets utöver den inbyggda Iris-grafiken (som å andra sidan räcker och blir över om du inte spelar eller gör avancerade 3D-saker med datorn..)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Får man fråga varför du inte bara skaffar en MBP och kör Linux på den, om du är nöjd med hårdvaran i övrigt? Utbyggbarheten är ju dålig sen de gick över till Retinaformatet, men sen senaste uppdateringen får du ju en helt OK maskin för pengarna: 2,2 GHz i7, 16 GB minne och 256 GB av deras finfina flashdisk.

Enda abret jag kan se är att du inte får separat grafikkrets utöver den inbyggda Iris-grafiken (som å andra sidan räcker och blir över om du inte spelar eller gör avancerade 3D-saker med datorn..)
Tackar för input som sparkade mig lite i ny riktning.

Fick inte ihop en 15" med DVD (dvs superdrive) för 15 + moms när jag kollade i förrgår, men nu ser jag iof prisänkt på macoteket.se så jag precis klarar gränsen. Gillar då inte att det är extern DVD, att det bara är 256 Gig Flash och att det verkar lite begränsat med portar vilket tvingar fram ett gäng andra dyra adapters för att kunna ansluta på vettigt sätt till annan utrustning.

Men visst, det kliade lite, nu velar jag mellan den och en Dell XPS som man får groteskt mycket mer för pengarna... men som ju trots allt "bara" är en Dell, om än i metall-blingig form. Å andra sidan känns det lite sådär att lägga extrapengarna på en Mac när man ändå inte tänker köra MacOS, dom brukar ju inte heller vara dom roligaste att hantera vid eventuella hårdvaruuppgraderingar och kanske inte bästa linuxstödet heller. Får väl vela en dag till. :fyllisar
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag har en Dell Precision 15'' på jobbet. Minns inte riktigt exakt konfiguration men det är med i5, quadro-grafik osv. Tror den gick på 18K. Men den är ju två år gammal nu.

Jag tycker byggkvalitén är riktigt bra. Skalet är i någon magnesiumlegering tror jag. Har ännu inget glapp i skärmen eller kontakter trots mååååånga gånger upp/ner i datorväskan per dag. Har tappat den några gånger i betonggolvet med och den funkar fortfarande bra. Den har inte blivit behandlad särskilt bra då jag jobbat med den en hel del ute på fältet samt i smutsiga miljöer. Batteritiden är även den riktigt bra. Kan nog få ut en 6 timmar om man bara lallar i word. Finns plats för att bygga ut med extra batteri eller hdd med. Är riktigt gött med ordentligt numeriskt tangentbord med.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp av :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag köpte nyligen en ASUS med riktigt bra specar. Inte den där riktiga Macbook Pro-feelingen, men helt ok i
alu-chassi. Tror jag gav 15 inkl moms för den. Den heter N550J.

För en mac med samma spec skulle jag få betala det dubbla, men mac är mac.....
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Tackar för input som sparkade mig lite i ny riktning.

Fick inte ihop en 15" med DVD (dvs superdrive) för 15 + moms när jag kollade i förrgår, men nu ser jag iof prisänkt på macoteket.se så jag precis klarar gränsen. Gillar då inte att det är extern DVD, att det bara är 256 Gig Flash och att det verkar lite begränsat med portar vilket tvingar fram ett gäng andra dyra adapters för att kunna ansluta på vettigt sätt till annan utrustning.

Men visst, det kliade lite, nu velar jag mellan den och en Dell XPS som man får groteskt mycket mer för pengarna... men som ju trots allt "bara" är en Dell, om än i metall-blingig form. Å andra sidan känns det lite sådär att lägga extrapengarna på en Mac när man ändå inte tänker köra MacOS, dom brukar ju inte heller vara dom roligaste att hantera vid eventuella hårdvaruuppgraderingar och kanske inte bästa linuxstödet heller. Får väl vela en dag till. :fyllisar

Kanske för sent ute med svaret, men lite kommentarer:
Hårdvaruuppdatering i en retina-Mac kan du, om du inte är ruskigt envis, glömma totalt, liksom med de flesta thin form factor-maskiner idag. Både minne och "disk" är monterat direkt på moderkortet, och det är en del andra tillverkare som följt efter i den trenden.
Ska du ha en sån maskin, ska du alltså köpa den med en spec du tror du kan leva med de närmaste åren.
Med det sagt, så har jag aldrig varit uppe och nosat i minnestaket på min 16GB-maskin annat än genom att avsiktligt pressa maskinen. Om du huvudsakligen programmerar, och du inte programmerar videostreamingtjänster eller liknande, så tror jag inte det kommer att vara ett problem under datorns livstid.

Disk är en annan fråga, men även där är min erfarenhet att både Linux och OS X att ett fungerande system har en betydligt mindre footprint än en fungerande Windowsinstallation med alla verktyg man behöver. På min förra dator klarade jag mig i tre år på 128 GB SSD, men hade då en extern FireWire-disk för mitt privata Aperture-bibliotek, installationsimages och annat jag behövde i jobbet på mindre regelbunden basis.

Externt expansionsportbehov har jag liten erfarenhet av. På jobbet består min "docka" av bluetooth-tangentbord och -trackpad, och jag har aldrig haft behov av mer än två ytterligare USB-enheter inkopplade. Nätverk kör jag antingen trådlöst eller via thunderboltadapter, och extern skärm kör jag antingen via HDMI (projektorer i konferensrum) eller thunderbolt (min ordinarie arbetsplats).
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top