Däckval till bandag Falkenberg den 24

Demp@

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2004
Ort
halmstad
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
va i helvete är sporthoj.com på väg!! 22 svar och ingen nappar på BARNkörnings-skrivningen.


it is monday after all.

(sorry för ingen vettig info. tidigt och jag är trött)
 

jepa71

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Svenljunga
Hoj
Honda Cbr1000rr -08.
Kollade även in Bridgestone R10..

Japp det blir fram o bak nu!

Även kollat in beg marknad.. det som var riktigt intressant var sålt. Några har ej ännu svarat helt.
 

jepa71

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Svenljunga
Hoj
Honda Cbr1000rr -08.
Tack för tipsen..
alternativen nu på däckonline. Bara att välja och vraka...nja..

Dunlop Sportmax GP Racer D211 M 190/55 ZR17 TL (75W) M/C, Medium, Bakhjul TL 2340,40 SEK
Dunlop Sportmax GP Racer D211 F M 120/70 ZR17 TL (58W) M/C, Medium, Framhjul TL 1447,90 SEK
Summa 3788,30 SEK

Bridgestone R10 R 190/55 ZR17 TL (75W) M/C, NHS, Type 3 Medium TL 1665,10 SEK
Bridgestone R10 F 120/70 ZR17 TL (58W) M/C, NHS, Type 3 Medium TL 1327,00 SEK
Summa 2 2992,10 SEK
Metzeler Racetec Interact K3 190/55 ZR17 TL (75W) M/C TL 1629,70 SEK
Metzeler Racetec Interact Front K3 120/70 ZR17 TL (58W) M/C TL 1171,10 SEK
Summa 2 2800,80 SEK

Pirelli Diablo Supercorsa SP V2 190/55 ZR17 TL (75W) Bakhjul, M/C TL 1665,60 SEK
Pirelli Diablo Supercorsa SP Front V2 120/70 ZR17 TL (58W) Framhjul, M/C TL 1281,00 SEK
Summa 2 2946,60 SEK


Dunlop Sportmax Sportsmart II 190/55 ZR17 TL (75W) Bakhjul, M/C TL 1554,50 SEK
Dunlop Sportmax Sportsmart II 120/70 ZR17 TL (58W) Framhjul, M/C TL 1020,40 SEK
Summa 2 2574,90 SEK

Tanken lutar åt Dunlop sportsmart då dessa verkar funka vid olika väderleksförhållanden bra. Blir ju kallare nu till hösten och det är säkert kallare till våren 2015.. dessa är kanske lättast att hålla värmen i? Då kanske man slipper kränga av däck efter bandag.

Bara de inte blir för varma en hel bandag den 24 i Falkenberg... om det nu inte regnar, då kör jag inte helst :gnissla

D211 är i dyraste laget.. de andra prissegmenten funkar bra för mig.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Du har fått ihop en gedigen lista.:) Vet inte hur sportsmart 2 är men dom gamla bygger inte värme så snabbt om du jämför med pirelli iaf. Tittar du på det dyrare alternativet så kan du lika gärna köra supercorsa sc1 fram och sc2 bak. Funkar kalas på gata (godkänd) om du ska köra till banan. Jag har sett k3 hålla fint på GR men ingen erfarenhet av dom. Många lovordar sportsmart men jag känner en hel del som har kört med dom på bana i ganska högt tempo och dom har släppt utan förvarning och kraschat. Av dom billigare alternativen skulle jag ta supercorsa sp v2. Lycka till
 

jepa71

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Svenljunga
Hoj
Honda Cbr1000rr -08.
Du har fått ihop en gedigen lista.:) Vet inte hur sportsmart 2 är men dom gamla bygger inte värme så snabbt om du jämför med pirelli iaf. Tittar du på det dyrare alternativet så kan du lika gärna köra supercorsa sc1 fram och sc2 bak. Funkar kalas på gata (godkänd) om du ska köra till banan. Jag har sett k3 hålla fint på GR men ingen erfarenhet av dom. Många lovordar sportsmart men jag känner en hel del som har kört med dom på bana i ganska högt tempo och dom har släppt utan förvarning och kraschat. Av dom billigare alternativen skulle jag ta supercorsa sp v2. Lycka till

Tack Hobbe!
Det har vandrat både en och två gånger över alternativen! Man vill göra ett så bra köp som möjligt efter ens egna behov. Vem vill inte det? :)
Ett däck som släpper utan förvarning är inget däck som man vill ha.
Supercorsa sp har fått goda recensioner, men har även hört att dessa kan vara lite svåra utan värmare?.. Kan dock ha förväxlat dem med deras mönstrade race däck..

Supercorsa sp har jag varit inne på från början men ville utröna om det kanske fanns bättre alternativ. Dock nu med den modifikationen att det blir med 55 profil :)
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Tack Hobbe!
Det har vandrat både en och två gånger över alternativen! Man vill göra ett så bra köp som möjligt efter ens egna behov. Vem vill inte det? :)
Ett däck som släpper utan förvarning är inget däck som man vill ha.
Supercorsa sp har fått goda recensioner, men har även hört att dessa kan vara lite svåra utan värmare?.. Kan dock ha förväxlat dem med deras mönstrade race däck..

Supercorsa sp har jag varit inne på från början men ville utröna om det kanske fanns bättre alternativ. Dock nu med den modifikationen att det blir med 55 profil :)

Supercorsa SC är ett racedäck som jag inte skulle köra på utan värmare. Supercorsa SP har jag på gathojen och de funkar hur bra som helst utan värmare.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Många lovordar sportsmart men jag känner en hel del som har kört med dom på bana i ganska högt tempo och dom har släppt utan förvarning och kraschat. Av dom billigare alternativen skulle jag ta supercorsa sp v2. Lycka till

...har de som kraschat utan förvarning haft koll på kalltryck..? :)

Med gamla Sportsmart och 1,8-1,9 kallt bak, och 2,1 fram, är det som att åka på räls...och det går undan ibland.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
...har de som kraschat utan förvarning haft koll på kalltryck..? :)

Med gamla Sportsmart och 1,8-1,9 kallt bak, och 2,1 fram, är det som att åka på räls...och det går undan ibland.

Vet iaf 2 personer som sänkte trycket så mycker för "dunlop säger man kan ha 1.8bar bak vid bankörning" och sedan överhettat bakdäcket kraftigt med ruggit slitage och hal yta som följd, så verkar inte finnas några exacta svar på vad som funkar för just den föraren på den hojen.

PS: Testatde ett par R10 sist och de va riktigt najs, skön profil så lättsvängt och väldigt mycket feedback från däcken, dock är de väl sådär på gatåka i kallt väder och tydligen livsfarliga i regn (inte vågat prova själv)
 

jepa71

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Svenljunga
Hoj
Honda Cbr1000rr -08.
Vet iaf 2 personer som sänkte trycket så mycker för "dunlop säger man kan ha 1.8bar bak vid bankörning" och sedan överhettat bakdäcket kraftigt med ruggit slitage och hal yta som följd, så verkar inte finnas några exacta svar på vad som funkar för just den föraren på den hojen.

PS: Testatde ett par R10 sist och de va riktigt najs, skön profil så lättsvängt och väldigt mycket feedback från däcken, dock är de väl sådär på gatåka i kallt väder och tydligen livsfarliga i regn (inte vågat prova själv)

R10 är nog sommar däck.. :)Troligen blir det inte så mycket mer sommar i år.. Men till nästa år så :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
...har de som kraschat utan förvarning haft koll på kalltryck..? :)

Med gamla Sportsmart och 1,8-1,9 kallt bak, och 2,1 fram, är det som att åka på räls...och det går undan ibland.

Hur fort går det när det går undan då? Det kan ju vara rätt bra att skriva.

Ja, sportsmart är bra till en viss gräns, sen blir dom tråkiga att köra med. Profilen känns gubbig och dom blir halkiga. Men fram tills dess är dom mycket bra.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hur fort går det när det går undan då? Det kan ju vara rätt bra att skriva.

Ja, sportsmart är bra till en viss gräns, sen blir dom tråkiga att köra med. Profilen känns gubbig och dom blir halkiga. Men fram tills dess är dom mycket bra.

Tillräckligt undan för att åka ifrån andra gatåkare som funderar på om gatdäck är ett problem eller inte. :) När man är under 9 minuter på hoj på ringen, börjar det gå duktigt fort här och var, >220 på mätaren genom fuchsröre t.ex - nästan knät i för att relatera till nedlägg.

Nu är bråttom på ringen lite annorlunda mot bråttom på Gelleråsen, det är mer fart in i böjarna än vad det är på åsen, så skillnaden in/ut blir mindre om man ser till vad bakdäcket får genomlida.

Men när det klockades 8,42, så var det kletiga däck...och fortfarande inga konstigheter.
 

jepa71

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Svenljunga
Hoj
Honda Cbr1000rr -08.
Tack för alla tips och erfarenheter.. Missade tydligen uppdatera sidan och på mob såg jag ej att jag fått mess ang däck erbj.
ej heller de sista inläggen.

Men i vilket fall som helst har jag beställt på dackonline precis och även betalt. Hoppas på leverans innan den 24 aug :gnissla.

Det blev tillslut:
Pirelli Diablo Supercorsa SP V2 190/55 ZR17 TL (75W)
Pirelli Diablo Supercorsa SP Front V2 120/70 ZR17 TL (58W)

Hoppas dessa levererar vad jag hoppas :)
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
...har de som kraschat utan förvarning haft koll på kalltryck..? :)

Med gamla Sportsmart och 1,8-1,9 kallt bak, och 2,1 fram, är det som att åka på räls...och det går undan ibland.

Jag tänkte när jag skriver detta så kommer säkert SGM att komma in o ha andra synpunkter :) Nu frågade jag inte dom som kraschat i år om trycket då dessa har kört några år på bana men ska göra det när jag ser dom
 

jepa71

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Svenljunga
Hoj
Honda Cbr1000rr -08.
Dackonline Däckonline.... undrar när leverans på däck blir.. vill ha dem innan den 24 plus tid till att kränga på..

Någon som har erfarenhet av leveranstider? Pratade med en jobbkompis.. blev lite orolig..

Beställde igår..
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Mina 50 öre i Sportsmartdebatten:
Har varit väldigt nöjd med dem och anser att de funkar utmärkt för de flesta gatåkare som kör några bandagar per år.

Har överhettat dem en gång. Sportsmart 1 med Kalltryck 1,9 bar. 1.36 på Gotland Ring. +30º i luften. Jagade Tom för lösning och han sa att vid sådana temperaturer kan man sänka ytterligare (ner till 1.7 bar), tyvärr fick jag inte tag i honom i tid för att testa lägre tryck. När de släppte var det inte överdramatiskt, de släppte mjukt och bet inte tillbaks med risk för highsider.

De har ju inte spetsig profil på framdäcket så de är lite sävligare att svänga in med än mer renodlade ban/rejsdäck men gubbiga kan jag inte hålla med om (allt är ifs relativt).
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Jag har detta året börjat använda Bridgestone S20 Evo och är riktigt nöjd.
Däcket fungerar både på gata och i snabb grupp på bandagarna, även när det är 30 grader ute.
 

jepa71

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Svenljunga
Hoj
Honda Cbr1000rr -08.
Smhi är inte kuliga.. regn vinberg 21-22-23 aug.. Risk för regn då kanske den 24 då det är bandag på Falken.
Kanske kan skita i däck :(:va
 

jepa71

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Svenljunga
Hoj
Honda Cbr1000rr -08.
Nya Pirelli däck lev idag till dörren. Tur sambon tog imot. Ingen som ringde och kollade om vi var hemma.

Men vädret den 24 visar på smhi sol o regn..:va. Kanske ska ta med däckjärn till banan.. Power 4 kanske funkar vi blöt väderlek på bana?:confused:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top