Däckval till bandag Falkenberg den 24

jepa71

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Svenljunga
Hoj
Honda Cbr1000rr -08.
Jag är i funderingar på däckbyte till min hoj ( cbr 1000 -08) har i dagsläget på MICHELIN Pilot Road 4. kände de blir lite överhettade på barnkörning..

Detta gäller endast bakdäck. Inte kulor att byta fram med då det är som nytt!

Funderar på om jag skall byta till lite mer sportigt däck för barnkörning.. men vet ej vad ännu..

Ett val jag kollat på är mellan dessa två.
Metzeler Racetec K3 190/50 ZR17 eller Pirelli Diablo Supercorsa SP V2 190/50 ZR17 ?

Har ni här andra bättre förslag eller erfarenheter av de två översta.

Vill kunna köra till och från Falkenberg på hojen också.. kanske funkar dåligt med slicks..:va
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Tyvärr en dålig idé att köra på race/bandäck bak och sen ha kvar touringdäcket fram.
Det blir massor med grepp bak och lite mindre grepp fram.
Dessutom är det skillnad i stommarna och profilen på däcken.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Som Catman skriver, ganska korkad kombination. Köp ett bakdäck som motsvarar framdäcket lite bättre.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Varför inte köpa beggade rejsdäck tex supercorsa som finns att köpa här på köp o sälj :tummenupp
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Touringdäck på en en renodlad racer:va
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Touringdäck på en en renodlad racer:va

Varför inte?
Om man gillar rejäla sporthojar men inte använder dem på bana, varför då köra på suddgummidäck?
Blir bättre ekonomi med sporttouringdäck och greppet räcker definitivt till för inspirerad körning på gata också.

Dock har dessa däck inget på en banåkning att göra om föraren är ute efter att ladda/köra hårt.
Då kan det bli farligt istället.
Speciellt om det ska laboreras med däckstryck.....
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Supercorsa SP och Pilot Power SuperSport är två däck jag har erfarenhet av som funkar bra på både bana och gata.

Som sagts tidigare så vill man oftast snarare ha bättre grepp fram än bak på bana. Inte tvärt om. Om ekonomin inte räcker för ett helt nytt set så kör på det du har eller köp bättre beggade racedäck. Kolla på forumet! Finns säkert någon i närheten som vill sälja så här i slutet av tävlingssäsongen.

Ha det så kul på banan!
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Ska du fortfarande åka mera gata än bana, så kola upp Dunlops Sportsmart.(första generationen)
Pallar med ett rejält tempo på bana men håller länge för att vara sportdäck.
Även Nya Metzeler M7RR är finfina för det du ska köra
 

rusty_13

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2007
Ort
varberg
Hoj
r6
körde bandagar hela förra året med supercorsa sp. funka jättebra på Knutstorp,kinnekulle.. men i fbg blir dom överhettade efter tre snabba varv. beror ju självklart på hur fort du åker. kör du lugn grupp eller medelgrupp funkar dom nog.
 
Last edited:

jepa71

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Svenljunga
Hoj
Honda Cbr1000rr -08.
körde bandagar hela förra året med supercorsa sp. funka jättebra på Knutstorp,kinnekulle.. men i fbg blir dom överhettade efter tre snabba varv. beror ju självklart på hur fort du åker. kör du lugn grupp eller medelgrupp funkar dom nog.

Anml till snabb grupp.. kanske bättre då med Metzeler..?
 

jepa71

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Svenljunga
Hoj
Honda Cbr1000rr -08.
Om det skiljer ett några hundralappar gör ju inte så mycket, bättre de än att däcken kanske tappar fäste..?
Behöver snart beställa så däcken kommer hem i tid..
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Snabb grupp är fortfarande en gatgrupp hos FMK. Alltså ingen racegrupp.

Problemet med slicks är att beslutet måste fattas när man vet hur vädret skall bli.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vilka däck som funkar beror ju väldigt mycket på hur fort man har tänkt köra. När jag körde Kawa ZXR 750 snurrade jag på typ 56-57-tider på Falkenberg med Pilot Road fram och bak, generation 1 då. Det var inga problem, och jag hade inte ens tendens till några släpp. Inga fantomtider såklart, men jag kan tänka mig att snittåkaren i nån halvsnabb gatgrupp kör där nånstans..?
 

Skumgummits

Medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Hbg
Hoj
CB1000R -12
Ska du fortfarande åka mera gata än bana, så kola upp Dunlops Sportsmart.(första generationen)
Pallar med ett rejält tempo på bana men håller länge...

Exakt min setup dvs cbr1000rr-08 med Sportsmart och jag är sjukt nöjd. Se till att ha rätt däcktryck för bankörning . Jag kör med 2,0 bak /2,1 fram
lycka till! ( skriv gärna vad du valde för däck och hur du tyckte det fungerade...)
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Jag kör på Bridgestone S20 och är helnöjd. Däremot skulle jag hellre köra på likvärdigt både bak och fram även om däcken är touringdäck. Att köra med så olikanivå för fästet gör det bara lömskt för dig och risken för otrevliga överraskningar ökar. Är man helt färsk på banåka så tror jag de flesta blir positivt överraskad över hurpass fort de går att köra även på vanliga landsväg/touringdäck.
 

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Varberg
Hoj
600rr-07
Köp dig en uppsättning Supercorsa SP. Bättre blir det nog inte utan däck som måste ha värmare.

Det är billigare med däck än med reservdelar :gnissla
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Har pilot power 2ct, kört cirka 54-55 tider på falken med mon f800r utan problem, är uppe nu i 520 mil med samma set däck och de har fortfarande en hel del gummi kvar, skulle gissa på lätt 200-300 mil till! Då har jag kört ganska aggressivt under tiden.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top