Kedjelås eller nitat kedja ?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur gör Ni ?
Kör ni med kedjelås eller med nitad kedja ?

Jag inbillar mig att nitad häller längre , men kejelås är enklare.....
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Efter man har haft ett clipslås som lossnat så kör man med nitad :crash


Håller längre? Det är ju exakt samma kedja i övrigt.
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Nitad. Finns ingen anledning att köra med kedjelås förutom ren lathet eller brist på verktyg.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nitad.
Har verktyg, och skulle inte hålla på med att plocka av kedjan förrän det är dags att byta till ny ändå, så för mig finns ingen poäng med låslänk.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Egentligen måste man vara lite dumlat (lite som dumsnål, fast lättja) för att köra på clipslås på kedjan. Så jämrans mycket jobb är det inte att nita, eller ta isär en nitad kedja. Speciellt inte med tanke på hur sällan man gör det om man inte har för vana att lägga kedjan i oljebad eller nåt sånt ett par gånger om året och faktiskt vill kunna plocka isär den lätt och smidigt.
Om det strular nå djävulskt med att få ihop nitlåset så kan det väl ta en timme att göra det, annars går det ju bra mycket snabbare.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Då får det bli nitat, i alla fall på Tillern
Tack för råden :yoparty
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag har kedjelås på min nyköpta hoj. Vad behöver jag skaffa för att nita kedjan istället? Räcker det att köpa kedjebrytare och korta ner kedjan en kugg? (Har hyfsat mycket slack på kedjan nu plus marginal i kedjespännarna att förlora en länk)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har kedjelås på min nyköpta hoj. Vad behöver jag skaffa för att nita kedjan istället? Räcker det att köpa kedjebrytare och korta ner kedjan en kugg? (Har hyfsat mycket slack på kedjan nu plus marginal i kedjespännarna att förlora en länk)

Du behöver bara skaffa ett nitlås som passar på kedjan, sedan byter du ut clipslåset mot ett nitlås.
Du behöver inte bryta kedjan om du har ett clipslås.
Du behöver däremot ett nitverktyg (eller ett par hammare) för att nita det nya låset.

Jag skulle väl säga att i din situation är det nog smidigare att vänta tills du byter drivpaket.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Okej så det enda jag behöver är alltså ett nytt lås och en kedjebrytare, eller nitverktyg som du kallar det. Okej, samma sak som på vanlig trampcykel då alltså.
 

Snowman89

Guest
Egentligen måste man vara lite dumlat (lite som dumsnål, fast lättja) för att köra på clipslås på kedjan. Så jämrans mycket jobb är det inte att nita, eller ta isär en nitad kedja. Speciellt inte med tanke på hur sällan man gör det om man inte har för vana att lägga kedjan i oljebad eller nåt sånt ett par gånger om året och faktiskt vill kunna plocka isär den lätt och smidigt.
Om det strular nå djävulskt med att få ihop nitlåset så kan det väl ta en timme att göra det, annars går det ju bra mycket snabbare.

Alternativet är att man är som jag och plockar av hjulen från hojen i tid och otid.
Då blir det ganska snabbt omständigt med något annat än clipslås.

Jag kan dock hålla med om att det vore trevligt med nitlås och slippa oroa sig över clipslåset, om man har en hoj som man bara åker med och inte skruvar massa med.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det går ju att naja och säkra upp ett clips också, och bryr man sig om att kasta ett öga på det med jämna mellanrum så är det i praktiken inga problem med det.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Alternativet är att man är som jag och plockar av hjulen från hojen i tid och otid.
Då blir det ganska snabbt omständigt med något annat än clipslås.

Jag kan dock hålla med om att det vore trevligt med nitlås och slippa oroa sig över clipslåset, om man har en hoj som man bara åker med och inte skruvar massa med.

Man behöver inte dela kedjan för att ta av hjulen !!:7peta

jag kör nitad på gathojen och clips på den lille 250:n ( då man får byta drev beroende på vilken bana man besöker)
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Oftast cliplås med najtråd eller en klick locktite. Fast ska man ha kedjan ihopsatt hela dess livslängd så är nitat rätt smidigt. Skulle tippa på att dom flesta clipplås som lossnar beror på felaktigt montage.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Man behöver inte dela kedjan för att ta av hjulen !!:7peta

jag kör nitad på gathojen och clips på den lille 250:n ( då man får byta drev beroende på vilken bana man besöker)

Sant, men det blir enklare att byta hjul/kedja med clipslås då jag har olika drev på de olika uppsättningarna med hjul :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alternativet är att man är som jag och plockar av hjulen från hojen i tid och otid.
Då blir det ganska snabbt omständigt med något annat än clipslås.

Jag kan dock hålla med om att det vore trevligt med nitlås och slippa oroa sig över clipslåset, om man har en hoj som man bara åker med och inte skruvar massa med.

Ja, jag var kanske lite väl otydlig, har man någon anledning att plocka av kedjan är ju clips smidigt. Om man inte har något sånt för sig blir clips genast onödigt och inte speciellt mycket mindre jobb.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jag har alltid kört clipslås på alla mina motorcyklar, och har aldrig varit med om att det lossnat. Som sagt tidigare i tråden så beror det troligen på felaktig montering
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Väcker liv i denna svagt ålderdomliga tråd.

KTM Smt 990.
Har två bakhjul med olika däck på (Michelin Pilot Road 4 för "touring" samt Conti Sport Attack för "sportigare körning").
Har därtill 3 kranshållare med (snart) 3 olika storlek på kransarna; 38t, 41t (original) samt 44t. Det gör att jag dels kan välja vilket däck jag vill köra med och dels kan jag ha 3 olika utväxlingar (dvs. 6 olika kombinationer).
Det passar mig bra eftersom jag ibland kör långkörningar (+30 mil) på mestadels motorväg, några gånger KNIX och förhoppningsvis fler storbana-dagar och oftast längre "helgturer" på slingriga vägar. I år körde jag ca. 1300 mil och räknar med att köra kanske 2000 mil nästa år.
Det betyder att jag kommer skifta hjul x antal gånger per säsong, och det är därmed i princip uteslutet att använda en nitad kedja. Jag planerar att införskaffa varsin kedja till kombinationerna 17/38, 17/41 och 17/44.

Någon som har invändningar? Motivera gärna med korrekt fakta om du ifrågasätter mitt val av clipslås istället för nitlås.
Jag instämmer i n_andersson´s antagande här ovan, att ett clipslås som lossnar har troligen inte monterats på rätt sätt.
Clipslås med najtråd - hur fungerar det rent praktiskt (på o-ringkedja)?

/H
-
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Väcker liv i denna svagt ålderdomliga tråd.

KTM Smt 990.
Har två bakhjul med olika däck på (Michelin Pilot Road 4 för "touring" samt Conti Sport Attack för "sportigare körning").
Har därtill 3 kranshållare med (snart) 3 olika storlek på kransarna; 38t, 41t (original) samt 44t. Det gör att jag dels kan välja vilket däck jag vill köra med och dels kan jag ha 3 olika utväxlingar (dvs. 6 olika kombinationer).
Det passar mig bra eftersom jag ibland kör långkörningar (+30 mil) på mestadels motorväg, några gånger KNIX och förhoppningsvis fler storbana-dagar och oftast längre "helgturer" på slingriga vägar. I år körde jag ca. 1300 mil och räknar med att köra kanske 2000 mil nästa år.
Det betyder att jag kommer skifta hjul x antal gånger per säsong, och det är därmed i princip uteslutet att använda en nitad kedja. Jag planerar att införskaffa varsin kedja till kombinationerna 17/38, 17/41 och 17/44.

Någon som har invändningar? Motivera gärna med korrekt fakta om du ifrågasätter mitt val av clipslås istället för nitlås.
Jag instämmer i n_andersson´s antagande här ovan, att ett clipslås som lossnar har troligen inte monterats på rätt sätt.
Clipslås med najtråd - hur fungerar det rent praktiskt (på o-ringkedja)?

/H
-

Jag har faktiskt sett ett clipslås som var rätt monterat lossna. Att det sedan kanske inte hör till vanligheterna är ju antagligen anledningen till den anekdotiska bevisföringen. "Jag har minsann alltid kört med clipslås, och aldrig haft problem".
Det är mindre säkert än nitlås, men inte en enormt stor risk ändå. Och om man lägger en klick lim eller gänglås så ska det nog mycket till för att det ska ramla loss av krafterna i kedjan.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top