Bästa två bilar för max 100k?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Dags att byta bil. Behöver två bilar.
Bil 1: Kommer gå drygt 10 mil om dagen.
Bil 2: Kommer gå 2 mil om dagen.
Krav för båda: Säkert och hyfsat komfortabelt.
En bil bör vara större typ minst 3-serie/a4 storlek samt ha dragkrok.
Vilka bilmodeller ska jag leta efter när jag samtidigt vill minimera den totala ägandekostnaden (värdeminskning, bränsleförbrukning, försäkring, service och annan drift)?

Max 100 tkr för båda bilarna, gärna mindre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Honda Civic och en Toyota Avensis med så lite mil som möjligt.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Finns många bilar som kan anses bra, men det är en fråga om tycke och smak som avgör. Jag är själv allergisk mot japsbilar även om det finns sådana som är driftsäkra och snåla, men jag har andra värderingar som påverkar valet. Likaså undviker jag Saab och Volvo, om det inte skulle röra sig om en 50-60-talare då...

Skulle förorda en BMW-diesel för långåka och någon liten VAG-kärra för kortare distanser, men det är bara exempel. Priset beror ju på hur mycket man kan fixa själv eller måste lämna in på verkstad.

Jag köpte tex en tidig Audi A4 kombi TDI för fem tusen. Möglig, rasat hjullager, sprucken vindruta, full med hundhår, ful i lacken, dålig luftmassemätare, sopslut fjädring osv. Men en egen rekond, några dagars jobb och ca 10 papp i delar, så är den fräsch och pigg och skäms inte för sig. Enda jobbet jag lämnade bort, var vindrutan - sånt gör jag inte själv. Värdeminskning noll (har snarare ökat mer i värde än det jag lagt ut), kostar nästan inget i försäkring, drar 0,6 l/mil blandad körning och det är bara skatten som är lite högre: 4-5 tusen per år. Jag kommer att få byta några bromsledningar och handbromswire inom ett år och säkert några andra småjobb, men har sparat mycket slantar som kan läggas på annat.

Det är trevligt med nya bilar, men ack så dyrt och inga garantier för att det inte krävs reparationer och ska det vara garanti kvar, måste man använda en auktoriserad verkstad.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top