Fast med RR-buss i Tyskland, vad gäller

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
En god vän kör mc-tävlingar i Europa och färdas i en ombyggd äldre Mercedesbuss med garage/verkstadsdel och bostadsdel.
På hemväg via Berlin gör tysk polis flygande besiktning, upptäcker oljeläckage (enligt min vän p.g.a. att han just råkat fylla på litet för mycket olja vilket motorn då kastar ut) och beslagtar hela ekipaget.
Ägaren tillåts inte 'reparera' oljeläckaget själv och fordonet måste ha en godkänd kontrollbesiktning av DEKRA för att beslaget ska hävas.
Tills vidare tillåts ägaren endast tömma bussen på innehåll.

Försök att få råd från Svenska Ambassaden i Berlin, UD och Tyska Ambassaden in Stockholm har utan framgång prövats.

Någon här som kan sådant och har goda råd?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om det inte finns något läckage lär väl DEKRA upptäcka det väldigt snart = problem solved!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var ett svenskt band som fick nedslag på sin tournebuss för att den var för gammal. De löste det genom att bogsera den till gränsen, och sedan köra vidare. Det kanske går att lösa på det viset i det här fallet med?
Visst, inte billigt, men antagligare mer görbart (och snabbare) än att få den godkänd i Tyskland.
 

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ART GSX-R1000
Har inte behövt nyttja det själv men andra har haft bärgning på sin försäkring.
I såfall kolla om den kan gälla till gränsen.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Behöver ju bara gälla runt hörnet från snutens uppställning :)
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Behöver ju bara gälla runt hörnet från snutens uppställning :)

Nej, detta är inte slappesverige.
Trist för den som råkat ut för detta just nu, men det gäller fanimej att ha ordning på grejerna när man passerar genom Tyskland.
Det är inte mycket utav det vansinnet som sker på svenska vägar, till exempel inom yrkestrafiken som hade tillåtits passera i Tyskland.

Min erfarenhet från både gröna och blå poliser i Tyskland är att dom är ytterst korrekta och angelägna att göra ett bra jobb. "Bra jobb" som i att plocka så många lagbrytare som möjligt, men att göra det på ett schysst och oantastligt sätt, samt helst få med sig "kunden" till att förstå varför han eller hon rapporteras.

Det kan kännas hårt att få körförbud på plats och få fordonet beslaget, men det är så det funkar där nere. Man är så less på rullande skrothögar från B-nationer som Bulgarien, Rumänien, Moldavien och gud vet vart.
Ja, Sverige är en B-nation när det gäller fordonsunderhåll och lagefterlevnad i ögonen på Autobahnpolizei. Polen däremot inte längre - dom har skärpt till sig betydligt.

Men, i att "göra ett bra jobb" ligger också att informera. Din kompis skall vända tillbaka till dom som tog honom och kräva att få förklarat för sig vad som gäller härnäst. På ett språk dom är nöjda med.
Det ligger i deras rätt, och poliserna vet om det.

Antar att din kompis kör en gammal 508 med öppen vevhusventilation?
Min bedömning är följande:

Din kompis måste ta sig till en lastbilsverkstad som är certifierad av Dekra. Förklara ärendet, och be dem ta in bussen och göra en bedömning. Är det verkligen så enkelt att han fyllt för mycket olja så syns det på stickan och det är bara att låta verkstaden tappa ut någon liter, motortvätta maskin, växellåda och allt annat under som oljespillet grisat ner.

Därefter låta verkstaden starta upp och provköra tills dom är nöjda och kan friskförklara bussen.

I bästa fall, alltså.

Om motorn på något enda sätt puffar eller haltar i gången, bygger märkbart tryck ur vevhusventilationen - på något enda sätt verkar okry så lär domen bli att motorn måste bytas eller renoveras innan verkstaden kan sätta okaystämpel på den.

Saken kompliceras dock av att Tyskland just nu är stängt för semester...
Detta riskerar alltså att ta evigheter.

Återigen - tala med polisen. Han måste absolut få bärga bilen från uppställningen till färjan.
Alltså bärga - "bogsering" finns bara inte i Tyskland.
Och knappast på grind heller, utan på flakbärgare om bussen är liten och det går att hålla sig under 4 meter totalhöjd, eller upplyft på låglastartrailer. Det kommer självklart att kosta fläsk flera gånger om, men förstår jag rätt så har han tagit sig förbi Berlin upp mot Östersjökusten...?


Som sagt, snacka med polisen. Dom har lösningen, även om det inte framgått ännu.

Jag talar bra tyska, du kommer från Göteborg.
Det är alltså fritt fram att skicka PM om du vill att jag skall lägga mig i och försöka översätta eller medla.
Jag kommer aldrig i helvete att kunna snacka loss bilen för egen färd till färjan, men jag kan kanske släta ut en del gropar och ojämnheter...?
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
om det är den gamla bussen jag gissar det är så var det ju inte bara oljeläckage, kanske det som fick dem att undersöka bussen men sen fick han väl anmärknign på 27 punkter, många triviala som rost på förvaringslåda, rost i hjulhus etc etc. Så att ta den till en verkstad och låta dem kontrollera oljeläckaget fungerar nog inte, att åtgärda alla 27 punkter på tysk verkstad lär kosta en förmögenhet.

Tyska polisen vägrar ju tydligen prata engelska också trots att de kan, och de enda de säger på engelska är att i tyskland pratar man tyska och inget annat. Riktigt fittig stil av polisen kan man tycka och måste vara väldigt frustrerande och förvirrande när man själv inte kan tyska. Är väl ingen här som skulle behandla tyska turister så?

Tror alternativen är att försöka snacka sig till att få tömma bussen helt (som jag fatta de la de även beslag på hondan?) och sen bara lämna kvar bussen där den är, alternativt säga att man ska bärga den till en verkstad i sverige och sen ta bärgning till färjan bara.

Men efter att ha läst om dtehär (och även takidas fall för 5 år sen) vågar man ju knappt åka till tyskland, sinnessjuka böter för påhittade/oviktiga saker och allt ska betalas cash i näven till polisen
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är ju så man får bort alla lågbudgetlastbilar från forna öststaterna. Det har inte svensken fattat än.

Det är så man får alla bullriga slip on också.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är inte mycket utav det vansinnet som sker på svenska vägar, till exempel inom yrkestrafiken som hade tillåtits passera i Tyskland.

Efter att ha haft tidernas framhjulssläpp och "nära krasch upplevelse" på ett dieselläckage häromdagen så känns det faktiskt skönt att det finns någon nation som tar detta på allvar. Trist att det drabbar Vincent's polare, men åker man omkring och dräller olja i ett land där detta är strängt förbjudet så får man stå sitt kast. Önskar att de blåvita häromkring kunde ta till samma saker mot alla jävla timmerbilar som verkar läcka de flesta vätskor de har...Ta lappen av chauffören en sådär sex månader och ge åkeriägaren en bot på hundra tusen, då blir nog alla läckage täta på nolltid...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Finns det ingen ombyggnadssats i Tyskland till sluten vevhusventilation för modellen.?? Annars blir det svårt köra fordonet i t.ex Tyskland.

Problemet var att modellen var omodern redan på 1980 talet
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag har varit lite ofrivilligt inblandad i denna historian då min hoj och utrustning fanns ombord denna bilen.

Polismannen som stoppade var en av dom "högsta" poliserna på den stationen i Berlin. Han hade nyligen varit i Sverige på semester och då blivit tagen för fortkörning 2 gånger med våra höga böter + 3 månader indraget körkort.

När han såg en svensk äldre racebuss komma förbi kontrollen såg han väll sin chans att hämnas på en Svensk..

Det skar sig rätt snabbt mellan denna polis och föraren av bussen. Polisen ville ha 600 euro på plats för att bussen läckte olja och det tyckte föraren var konstigt högt för att han hällt i sista klunken för att tömma flaskan när han hällt på olja. När polisen frågat vart han var ifrån och föraren svarat Sverige och polisen kontrat med nej var är du född så rann droppen över och han fick frågan om vad har det med att bilen läckt olja och är du rasist/nazist osv.. Ungefär där kom vapen fram och dom ville skjuta och sätta handbojjot mm. Men istället beslagtog dom hela bussen med allt innehåll.

Efter massa konstiga böter utan riktiga kvitton som hela tiden bestriddes vara otillräckliga handskrivna på vanligt papper så har ändå alla grejjer i bussen fåtts hämtas igår. Så fick mina saker innan midnatt igår. Inte så kul när det var regnrace och allt legat fuktigt hela veckan..

Bussen var besiktigad på Dekra i sverige med 2 anmärkningar som var åtgärdade. I Tyskland anmärkte man på 27 punkterr på Dekra i Tyskland. Många av dom väldigt skumma som förardörr svår att öppna ( den var låst för att inte polismannen skulle komma in), fel färg på hjulbultar och blinkers blinkade med fel hastighet till några värre fel som var konstigt att inte besiktningen i Sverige sett! Bakbroms bortkopplad som dom påstår hade aldrig gått igenom i Sverige? Känns som planterat fel.. Hela den Tyska besiktningen känns som dom jobbat för den något av oss idiotförklarade polis..

Bussen står kvar på ett lager för omhändertagna fordon i Berlin.
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Han hade nyligen varit i Sverige på semester och då blivit tagen för fortkörning 2 gånger med våra höga böter + 3 månader indraget körkort.

Det skar sig rätt snabbt mellan denna polis och föraren av bussen. Polisen ville ha 600 euro på plats för att bussen läckte olja och det tyckte föraren var konstigt högt för att han hällt i sista klunken för att tömma flaskan när han hällt på olja. När polisen frågat vart han var ifrån och föraren svarat Sverige och polisen kontrat med nej var är du född så rann droppen över och han fick frågan om vad har det med att bilen läckt olja och är du rasist/nazist osv.. Ungefär där kom vapen fram och dom ville skjuta och sätta handbojor.............etc etc

Tyskar ÄR speciella, det är nästan lika bra att de är där och vi är här - Så slipper man kulturkrockarna

Har jobbat med Tyska, Italienska, Österrikiska, Norska tillverkare/firmor/maskinbyggare (och några till som jag glömt). Personligen har jag bara haft dåliga erfarenheter av Tyskarna.

Det är bara de högre tjänstemännen som talar någorlunda bra engelska.
De kan aldrig ta ett eget initiativ, alltid får man som svar -Talk to my manager.
De saknar totalt humor, och pratar aldrig annat än jobb - Helt omöjliga att lära känna.
De har med sig arbetare från låglöneländer som gör de riktigt tunga och farliga jobben.
När jag varit i Tyskland och jobbat (två ggr) har jag fått se med egna ögon att de inte behandlar sin personal något vidare.

Jobbar nu tillsammans med en Italiensk och en Svensk firma som är på vårt företag och det funkar hur bra som helst.

För att balansera mina dåliga erfarenheter av Tyskland kanske det kan vara intressant att nämna att en mycket duktig Tysk konsult hörde av sig helt privat för några månader sedan och sa att han var här på semester. Det slutade med att vi satt hemma hos mig ett par timmar och snackade bilar (han hade köpt en ny Audi A7 sportback 3.0 tdi quattro), lite jobb och svensk kultur (de avskydde verkligen våra "svenska" kafferaster).

Jag var lite osäker på om jag skulle våga posta det här inlägget - Det är ju inte helt PK i det skitnödiga Sverige vi lever i nu - där man måste balansera sina ord på guldvåg och där yttrandefriheten som är lika viktig som allemansrätten snart är helt raderad............Men sedan kom jag på att det är tyskar jag skrivit om...gud vad skönt, då är det bara att posta inlägget.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
OMFG!
Vilken jävla soppa!

...han hade nyligen varit i Sverige på semester och då blivit tagen för fortkörning 2 gånger med våra höga böter + 3 månader indraget körkort.

Ärligt...? Vet ni att det är så?
De svenska bötessatserna kan bli en chock för vilken tysk som helst, men att låta sig blir tagen en gång till på samma resa, det är oproffsigt. Av vem som helst, och av en polis i synnerhet.


Det skar sig rätt snabbt... ...rasist/nazist osv..
Aj aj aj... Jag kan se det framför mig, jag kan se mig själv som åskådare ta ett steg tillbaka och huka mig för det som kommer att hända.
Detta är verkligen minerad mark. "Don't mention the war" är sannerligen en gyllene regel i umgänget med Behörde. Det kan räcka med att man tyst för sig själv börjar på ramsan "Einz, Zwei, Drei..." för att:

...där kom vapen fram och dom ville skjuta och sätta handbojor...

Jag har en gång - 1983, när de stora affischerna med "Achtung: Schusswaffen! fortfarande satt uppe - blivit arresterad som terrorist. Man kan hålla sig för skratt...

Efter massa konstiga böter utan riktiga kvitton som hela tiden bestriddes vara otillräckliga handskrivna på vanligt papper...

Detta låter helgalet! Det känns som ni råkat ut för Will Teasles tyska brorsa.
Ja, tysk polis kräver in kontant betalning på platsen av all utländska trafikanter - det borde fan Sverige också göra! Men, det brukar vara en jäkla apparat omkring det hela - nu senast i Stuttgart 2012 så fick inte poliserna ens ha kvittoblocket ute i bilarna! Det var dom tvungna att rekvirera från stationen där ett numrerat kvittoblock skrevs ut och skickades till oss på gatan. Det tog en helvittes tid eftersom mitt lilla mishap hade korkat igen hela stan.

Väl på plats var rapporterade polis tvungen att ropa upp vilket kvittonummer han använde, och summan fördes in i en liggare på stationen, varefter pengarna lades i ett kuvert som först slickades ihop, sedan skrevs ärendenummer samt kvittonummer över skarven innan samma skarv förseglades med tejp över texten. Phu!
Timmarna gick, kan jag säga - och det var varmt i VW-bussen.

Hursomhelst - tyskarna tar allvarligt på kvitton och kontanter; hanteringen er kompis råkat ut för låter helt absurd. Här finns utrymme att anmäla om man orkar driva saken.

...blinkers blinkade med fel hastighet.
Klassiskt SH-problem, jue! :näsblod


Jag hade inte accepterat en behandling som denna. Enligt beskrivningen har polisen grisat sig över alla gränser, och begått allvarliga fel mot deras eget regelverk.
Go get 'em!
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Bara att beställa bärgning till Danmark och sen köra hem, alternativet är att skrota bussen i Tyskland för din kompis kommer aldrig ha råd att lösa ut den.

En kollega till mig uppsökte verkstad för att bromsen på ett hjul ville hänga sig, dom släppte inte ut bussen igen utan att ha helrenoverat bromsarna runt om...
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag har varit lite ofrivilligt inblandad i denna historian då min hoj och utrustning fanns ombord denna bilen.

Polismannen som stoppade var en av dom "högsta" poliserna på den stationen i Berlin. Han hade nyligen varit i Sverige på semester och då blivit tagen för fortkörning 2 gånger med våra höga böter + 3 månader indraget körkort.

När han såg en svensk äldre racebuss komma förbi kontrollen såg han väll sin chans att hämnas på en Svensk..

Det skar sig rätt snabbt mellan denna polis och föraren av bussen. Polisen ville ha 600 euro på plats för att bussen läckte olja och det tyckte föraren var konstigt högt för att han hällt i sista klunken för att tömma flaskan när han hällt på olja. När polisen frågat vart han var ifrån och föraren svarat Sverige och polisen kontrat med nej var är du född så rann droppen över och han fick frågan om vad har det med att bilen läckt olja och är du rasist/nazist osv.. Ungefär där kom vapen fram och dom ville skjuta och sätta handbojjot mm. Men istället beslagtog dom hela bussen med allt innehåll.

Efter massa konstiga böter utan riktiga kvitton som hela tiden bestriddes vara otillräckliga handskrivna på vanligt papper så har ändå alla grejjer i bussen fåtts hämtas igår. Så fick mina saker innan midnatt igår. Inte så kul när det var regnrace och allt legat fuktigt hela veckan..

Bussen var besiktigad på Dekra i sverige med 2 anmärkningar som var åtgärdade. I Tyskland anmärkte man på 27 punkterr på Dekra i Tyskland. Många av dom väldigt skumma som förardörr svår att öppna ( den var låst för att inte polismannen skulle komma in), fel färg på hjulbultar och blinkers blinkade med fel hastighet till några värre fel som var konstigt att inte besiktningen i Sverige sett! Bakbroms bortkopplad som dom påstår hade aldrig gått igenom i Sverige? Känns som planterat fel.. Hela den Tyska besiktningen känns som dom jobbat för den något av oss idiotförklarade polis..

Bussen står kvar på ett lager för omhändertagna fordon i Berlin.

Sen är det ju så att börjar man käfta med "krogvakten" så FÅR man problem, ALLTID, punkt slut. =D
Bara svälja all självkänsla o värdighet om man inte är villig att betala dyrt...
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tråkig historia men hur jävla arg man än blir så, är man så korkad att man kallar en myndighets person i Tyskland för nazist då har man verkligen gjort bort sig.

Hoppas det löser sig
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Allt av värde är nu hemkört men själva bussen står kvar tills vidare.

Uppgiften om att polisen som startade cirkusen fått 2 X fartböter i Sverige kommer från hans chef, ung engelsktalande och antagligen jurist.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det hade varit intressant att höra den högt uppsatte tyske polisens version av det hela. Som alltid finns det två sidor av myntet. Samma sak gällande utförd besiktning i Sverige kontra Tyskland. Stämmer det att man hittat två fel som är åtgärdade och tjugosju i Tyskland? Antingen är man väldigt slapphänt här hemma på gränsen till inkompetent eller så ligger det en hund begraven här.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Efter att ha haft tidernas framhjulssläpp och "nära krasch upplevelse" på ett dieselläckage häromdagen så känns det faktiskt skönt att det finns någon nation som tar detta på allvar. Trist att det drabbar Vincent's polare, men åker man omkring och dräller olja i ett land där detta är strängt förbjudet så får man stå sitt kast. Önskar att de blåvita häromkring kunde ta till samma saker mot alla jävla timmerbilar som verkar läcka de flesta vätskor de har...Ta lappen av chauffören en sådär sex månader och ge åkeriägaren en bot på hundra tusen, då blir nog alla läckage täta på nolltid...

I bästa fall slipper vi alla lönedumpande östatsåkerier som dräller omkring på svenska vägar i gamla uttjänta, obesiktigade, läckande, ja dåligt underhållna lastbilar med tillhörande släp helt enkelt. Att snuten fullständigt skiter i dessa utländska chaufförerna är skrämmande medans de svenska chaufförerna jagas med ljus och lykta eller som svärfar (han kör lastbil) frågade snuten när han blev stoppad sist, han undrade varför de jagar livet ur de svenska chaufförerna medans de utländska aldrig blir stoppade trots att alla vet om hur undermåliga och i hur dåligt skick deras lastbilar är och att de knte borde få rulla på vägarna, svaret han fick var att dom inte orka "böka" med språket för engelska kan dom inte och dom orkar inte med allt kringjobb det kan föra med sig av att stoppa en t ex LV-registrerad bil:crash
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top