Varför kör folk i fel fil på motorväg !?.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Igår under en längre resa där många mil avverkades på motorväg fär att komma fram något så när snabbt till målet så stötte jag ett flertal gånger på bilister som låg och slökörde i vänsterfil på denna motorväg trots att det inte fanns någon trafik i högerfilen så långt man kunde se.Gav någon fingret pga detta i ren ilska när jag fick köra om på fel sida men undrar ju naturligtvis ändå hur det rör sig i bollen på dessa bilister med tanke på deras körteknik. :va
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har inga problem med folk som ligger i vänsterfilen, men se för fan till att flytta på er när jag (eller någon annan) kommer farandes...
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Har inga problem med folk som ligger i vänsterfilen, men se för fan till att flytta på er när jag (eller någon annan) kommer farandes...

Men om jag inte har helt fel så finns det någonstans i trafikkungörelsen en spalt om att körning på motorväg ska normalt ske i högerfil så länge man inte passerar någon som håller lägre fart och därmed använder man vänsterfil.Så med andra ord så står där inget om att normalkörning äger rum i vänsterfil för då kanske vi ska börja med samma rondellkörningsprincip som i danmark, den som ska in i rondellen har företräde !?.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Enkelt besvarat, de vet inte om att man egentligen inte får ligga och toura i vänsterfilen. Har varit involverad i diskusisoner om det med folk flera gånger, senast på jobbet var det en person som ondgjorde sig över att det var så många som börjat köra om på höger sida i Stockholm... Yeah... Personen i fråga visste inte heller om att det dessutom är fullt tillåtet att passera någon på höger sida vid en hastighet på 70 km/h eller lägre.

I Tyskland delas det ut böter för touring i vänsterfil.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Ja och när du kör om på fel sida så kommer dom på att dom ligger i fel fil och kör över till den högra utan att titta i backspegeln.
Det är nog samma kille som på 2:1 väg ligger i höger fil i 70 när det är 1-filigt för att sedan när du ska om när det blivit 2-filigt väljer att acca så mycket det går för nu vågar han köra lite fortare när det helt plötsligt blivit bredare och ingen jävel får komma förbi. Eller så väljer han att köra om någon så sakta så att ingen annan har någon chans att köra om.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Enkelt besvarat, de vet inte om att man egentligen inte får ligga och toura i vänsterfilen. Har varit involverad i diskusisoner om det med folk flera gånger, senast på jobbet var det en person som ondgjorde sig över att det var så många som börjat köra om på höger sida i Stockholm... Yeah... Personen i fråga visste inte heller om att det dessutom är fullt tillåtet att passera någon på höger sida vid en hastighet på 70 km/h eller lägre.

I Tyskland delas det ut böter för touring i vänsterfil.

Jag har för mig att samma form av bötessystem även existerar i Sverige även om den så gott som aldrig praktiseras av lag och ordning.Men det är ett jädra gissel när man närmar sig någon bilist på hoj som ligger och ensamkör i denna vänsterfil när man inte vet om denna bilist helt plötsligt svänger in framför en när man tvingas passera på fel sida för att komma förbi.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Svaret är helt enkelt att höger körfält oftast är mer slitet, vänster halva brukar vara slät som ett parkettgolv. Kör man med lite bredare sulor så spårar det lite i höger fält medan det går klockrent i vänster fil.

Jag brukar köra om dönickarna på höger sida om dom inte byter körfält.
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
I Stockholm går det oftast fortast att ligga i högerfilen under timmarna då det är ganska mycket trafik, dom som kör långsammast ligger i mitten och dom som kör 0.5km/h snabbare än dom ligger i vänsterfilen vilket brukar lämna högerfilen tom.

Har även hört idioter som säger högerfilen bara är till för lastbilar.

Varför man ligger i mittenfilen i 70 på 90 väg vet jag inte, säkert samma folk som ligger i 120 på 2 filiga delen på 2-1 vägarna och sen bromsar ner till 70 när det blir enfiligt, blir ju trångt när vägen bara är 7 meter bred :död
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har för mig att samma form av bötessystem även existerar i Sverige även om den så gott som aldrig praktiseras av lag och ordning.Men det är ett jädra gissel när man närmar sig någon bilist på hoj som ligger och ensamkör i denna vänsterfil när man inte vet om denna bilist helt plötsligt svänger in framför en när man tvingas passera på fel sida för att komma förbi.

Jag brukar blinka lite helljus, reagerar de inte så petar jag ner växlar så jag hamnar lite under effekttoppen och sedan ger jag fullt långt åt höger.
Har en gång råkat ut för en jävla mupp som aktivt blockerade mig, dvs bytte fil när jag försökte köra om. Flera gånger. Då var jag arg. Inte minst för att det var på 120-sträcka och blockmongot låg i 100. En väldigt arg gubbe väl förbi bäst-före-datumet var det som körde då. Han hötte med näven och blinkade helljus när jag till slut lurade honom för att komma om.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Instämmer med ts..blir så jävla förbannad när det händer.
En annan sak som gör mig förbannad är att när jag ska in i en rondell o svänga första höger har jag vett nog att vara bussig mot de som står o väntar från det hållet och vill in i rondellen. Jag slår på blinkers för att visa att ni hinner köra ut i rondellen nu! Speciellt viktigt då det är kö in i rondellen.
Är det någon annan som är bussig mot mig...inte en enda jävla gång har det hänt. Ska fan sluta med det. Är bara för deras skull jag blinker höger när jag ska höger i en rondell, jag tjänar inget på det. Är väl så alla jävlar tänker iofs...då ska jag inte vara bättre heller.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Grundregeln är att du ska köra i körfältet längst till höger. Dvs är det ledigt i högerfilen ska du ligga där.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I Stockholm går det oftast fortast att ligga i högerfilen under timmarna då det är ganska mycket trafik, dom som kör långsammast ligger i mitten och dom som kör 0.5km/h snabbare än dom ligger i vänsterfilen vilket brukar lämna högerfilen tom.

Har även hört idioter som säger högerfilen bara är till för lastbilar.

Varför man ligger i mittenfilen i 70 på 90 väg vet jag inte, säkert samma folk som ligger i 120 på 2 filiga delen på 2-1 vägarna och sen bromsar ner till 70 när det blir enfiligt, blir ju trångt när vägen bara är 7 meter bred :död

Det finns folk som kallar högerfilen för "påfartsfil" och som tycker att man bara får ligga där om man kommer från en påfart eller ska av på en avfart. :död

- - - Updated - - -

Instämmer med ts..blir så jävla förbannad när det händer.
En annan sak som gör mig förbannad är att när jag ska in i en rondell o svänga första höger har jag vett nog att vara bussig mot de som står o väntar från det hållet och vill in i rondellen. Jag slår på blinkers för att visa att ni hinner köra ut i rondellen nu! Speciellt viktigt då det är kö in i rondellen.
Är det någon annan som är bussig mot mig...inte en enda jävla gång har det hänt. Ska fan sluta med det. Är bara för deras skull jag blinker höger när jag ska höger i en rondell, jag tjänar inget på det. Är väl så alla jävlar tänker iofs...då ska jag inte vara bättre heller.

Lagen säger dessutom att man ska blinka som du gör... :fakta
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Ett fenomen i bla Skåne är att ett flertal bilar karavankör på motorväg i denna vänsterfil trots att det är låååångt fram till närmsta fordon i högerfil där jag ibland ägnat mig åt ren slalomkörning i filerna (en form av lanesplitting med andra ord) för att komma förbi vilket inte är några större problem på en mc.Men faktum kvarstår ju ändå eftersom jag själv flyttar på mig både i bil och på mc när någon vill om att vad rör sig egentligen i hjärnkontoret på dessa bilister som nu tydligen tycker att de betalar mer vägskatt än andra och på så vis kan ligga och fisköra i fel fil. :crash
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Instämmer med ts..blir så jävla förbannad när det händer.
En annan sak som gör mig förbannad är att när jag ska in i en rondell o svänga första höger har jag vett nog att vara bussig mot de som står o väntar från det hållet och vill in i rondellen. Jag slår på blinkers för att visa att ni hinner köra ut i rondellen nu! Speciellt viktigt då det är kö in i rondellen.
Är det någon annan som är bussig mot mig...inte en enda jävla gång har det hänt. Ska fan sluta med det. Är bara för deras skull jag blinker höger när jag ska höger i en rondell, jag tjänar inget på det. Är väl så alla jävlar tänker iofs...då ska jag inte vara bättre heller.

Folk överlag suger på att blinka i rondell!



Lösning på problemet på motorvägen, installera mistlur på hojen!
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Och apropå påfartsfil... Varför är det alltid nån jävel längst fram på påfarten som inte törs börja accelerera förrän de kommit ut på motorvägen? Det mest logiska är ju att gasa på så man har motorvägsfart när det är dags att kliva ut på stora vägen, det tror jag t o m man får lära sig om man läser körkortsteori...:rolleyes:
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Folk överlag suger på att blinka i rondell!

Dom har ju gjort om reglerna kring det där.. När jag tog körkort så skulle man hantera cirkulationsplatsen som en korsning, så skulle du ut vänster så blinkade du vänster när du körde in i den.

Nuförtiden ska man tydligen inte blinka alls förrens man ska ut.

Jag tycker att det var ljusår bättre när man blinkade redan från början så att det blev tydligt för övrig trafik vart medtrafikanten var på väg.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Allmänt känt problem. Erkänt av motormännen och "trafik Stockholm". Kallades för vänsterfilsfantomer sist det nämndes på radio.

Vi hade haft betydligt mindre köer och bättre flyt om folk viste hur man körde på flerfiliga vägar.
Tror det är någon form av trygghet. Vänsterfilen/mittenfilen går sällan till annan destination och man behöver inte byta fil så ofta.

Har inga problem att dundra på i innerfilen (över 70km/h) och köra om folk på insidan, oavsett transportmedel.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Dom har ju gjort om reglerna kring det där.. När jag tog körkort så skulle man hantera cirkulationsplatsen som en korsning, så skulle du ut vänster så blinkade du vänster när du körde in i den.

Nuförtiden ska man tydligen inte blinka alls förrens man ska ut.

Jag tycker att det var ljusår bättre när man blinkade redan från början så att det blev tydligt för övrig trafik vart medtrafikanten var på väg.

Källa? När jag tog kortet 2008 lärde vi oss att blinka vänster om man skulle vänster, kör så även idag. Har hört att lastbilschaffisar uppskattar det så det vet om de behöver bromsa in eller inte.

Det är ju ingen som kan tro det är bättre att åka in rondell och bara vänta tills man ska ut för att börja blinka.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag kopplade billarmet till tutan för att väcka såna där jävla vägzombies. Funkar skitbra!
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
har faktiskt sett en civilare stoppat en vänsterfils snigel på E4 när jag körde hem från jobbet i våras

jag ligger bakom på hojjen (90 sträcka,gubben körde typ 80,jag ville iaf ligga 90+moms)
klipper om fanskapet i mittfilen
bilen som låg bakom mig slår på blåljus å tutar till med sirenen ....kör upp brevid gubbjäveln och lägger sig framför å vinkar in densamme....hoppas han fick böter å en käftsmäll

själv höll jag på å kacka i brallan när det blinkade blått bakom iom att jag gjort en "olaglig" omkörning samt körde i +moms fart :näsblod
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top