Yamaha Xs 650- Vägen till stelben och njurbälte

Snorbroms

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2014
Ort
Småland
Hoj
Xs 650 -79
Så där! nu tog jag mig äntligen i kragen och registrerade mig och gjorde en byggtråd.

Har smugit runt här ett tag utan att varit registrerad. Kollat och läst mycket projekt trådar.
tillslut vart suget efter hoj stort och suget efter bobber större.
I slutet av vintern snubblade jag över en annons tidigt en morgon och ringde ägaren, tog en chansning och tingade hojen helt osedd och 100 mil bort. Nästkommande helg fick päronen åka till Östersund och hämta hojen, dom har bara 10 mil dit så dom fick äran.
Hojen fick stå där uppe tills jag hade semester. då jag inte hade möjlighet att åka och hämta den.

Men nu på semester så var jag upp och hälsade på pärlan.

Avspolad från 18kg sågspån bara 3kg kvar



Hojen hade stått orörd i 9 år så det var lite läskigt att försöka starta den.
Men tillslut efter lite övertygelse med startgas och brottande med soppakranarna så startade den!:yoparty Den smattrar och smäller och låter som ett bomb plan:näsblod
På låga varv så går den bara på en cylinder men jag misstänker att den inte får soppa nog.
Generatorn strular den med så den går bara så länge det finns ström i battariet.

Tog och spände fast ett bilbatteri på pakethållaren, kopplade ihop det med det andra och körde en sväng. måste säga ett det är underbart att köra hoj:hihi

I slutet av semestern lastade jag släpvagnen med ett stycke xs650 och kuskade söderut. Så nu finns både hojen och jag på rätt sida Dalälven, eller iaf på samma sida.

Nu börjar vägen mot stelben och njurbälte
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jäklar, den där såg ju helrätt ut redan nu, så bygget är ju redan klart. :tummenupp

Känns väl som om en rivning och rengöring av förgasarna kanske är på sin plats, men det är ju lovande att den åtminstone startar. Det byggdes helt enkelt bättre hojar förr.
 

Snorbroms

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2014
Ort
Småland
Hoj
Xs 650 -79
Yamaha Xs 650- Vägen till stelben och njurbälte, reg fråga?

Tack Bonzo.
Jo hoppas det ordnar sig efter en ordentlig rengöring av förgasarna. det borde göra det:)


Ska här i dagarna beställa en hardtail. jag har sjutit upp på det länge nu men jag velar lite i vad jag mer ska beställa.
Men hur gör jag med besiktningen? Måste man visa upp nått papper på svetsen? Måste det vara svetsat utav licens svetsare? Eller är det godkänt bara det ser riktigt ut?
Svetsarna på jobbet ska fixa svetsningen så det är ingen fara att det inte blir riktigt gjort.
Frågan är ju vad det är för krav:va
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Fixa papper på material och tillsats samt få svetsaren att skriva under på att det är fackmannamässigt utfört så ska det inte vara några problem. Men du behöver registreringsbesiktiga hojen med stelhäck.
 

Snorbroms

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2014
Ort
Småland
Hoj
Xs 650 -79
Fixa papper på material och tillsats samt få svetsaren att skriva under på att det är fackmannamässigt utfört så ska det inte vara några problem. Men du behöver registreringsbesiktiga hojen med stelhäck.

Okej, tack så mycket!:)
Jo det där med reg bes hade jag kolla på
 

Snorbroms

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2014
Ort
Småland
Hoj
Xs 650 -79
Yamaha Xs 650- Vägen till stelben och njurbälte, nedrivning!

Det är väl dags för en uppdatering här nu!
Har hunnit en bra bit på ned rivningen så jag lägger väl upp några bilder på det.

Hojen ny inflyttad i garaget


Rivning påbörjad


Som den står idag. Tog och satt dig en rörbit som styre tillsvidare för att slippa plocka av allt skrot ifrån styret som satt på, senär det ett rakt styre beställt så jag var lite nyfiken hur det skulle se ut.:hihi


Imorse fick jag äntligen tummen ur röven och beställde prylarna ifrån staterna.
beställningen hamnade på den otroligt rockiga summan 666$ Nu är det bra den sura väntan kvar:3freak
Så det kommer väl en update när grejerna har kommit.

Ha det bra och lev å må!:lol
 

Snorbroms

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2014
Ort
Småland
Hoj
Xs 650 -79
paket!

Tjena!

Fick mitt efterlängtade paket för nån vecka sedan, 4 dagars frakt ifrån staterna är fan inte illa!



Ett stycke hardtail, två ostar samt lite småkrafts



Nu i helgen tog jag mod till mig och satte kapen i ramen.



Kunde såklart inte hålla mig ifrån att ta en bild med stelröven dit tryckt



Förhoppningsvis så blir ramen svetsad till helgen.
Nästa update blir förhoppningsvis på ett rullande chassi

Hörs! :hej
 

Snorbroms

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2014
Ort
Småland
Hoj
Xs 650 -79
Hej,det var ett tag sen nu!

Lite grann har det hänt iaf.
Hojen är nu rullande på nykrängda hjul. Jag har även varit och köpt mig en tank hos Jannes i skillingaryd, verkligen ett imponerande ställe med sjukt mycket delar ifrån diverse hojar.
Har ingen bild på tanken innan jag satt kapen i den just nu på grund av att jag råkade blöta ner mobilen lite, sen är man ju så jävla dålig på att ta med sig kameran ut till garaget:gnissla

Efter jag hade varit och hämtat tanken så stod projektet still länge. grejande i sakta mak med fotpinnarna samt fästen till dessa men mer än så vart det knappt.
Sen kom jag underfund med att jag behövde en svets, så jag köpte mg en tig svets och tränade lite med den. nu börjar man få till svetsarna ibland iaf :tungan

För nån vecka så fick jag reda på att Calles chopperdelar bara låg nån mil härifrån så jag tog med mig bakdäcket och åkte dit för att köpa mig ett ämne till en bakskärm samt lite småsaker. Måste bara säga att jag är hel impad utav stället. Skit trevliga snubbar med kanon service. fick även en lite guidad tur inne i verkstaden samt showhallen. Det stod några riktigt coola byggen där inne.
Fick hjälp att hitta en bra bredd och storlek på bakskärmen och så passade jag på att beställa lite mer småsaker. Hämtade prylarna förra veckan så nu har man fått lite fart på motivationen igen.

bakskärmen samt prylarna


Ett stycke bates style baklyse


Svets fästet för sadeln


Hastighetsmätaren


Jag har även skurit ut och bockat en sadel


Fyndat lite på ebay med, ett par guld och ett par chrome fjädrar. svarvade och fräste även till ett par fästen till dessa.


Såhär ser hojen ut nu.




Har fortfarande inte riktigt bestämt höjden på tanken men det hamnar nog ungefär där.
Härnäst ska jag tillverka ett fäste till hastighetsmästaren och försöka klura ut hur jag ska fästa baksärmen. Jag vill inte ha fasta fästen utan jag vill kunna flytta bakskärmen lite grann för att den ska kunna hänga med hyfsat när man justerar bakhjulet. frågan är om det räcker med justerbart fäste i nederkant? i bakkant tänkte jag ha stag eller en liten sissy som jag skruvar i axelplattan.

Aja det ordnar sig nog
Ha det bra så länge! /Viktor
 

thebaron

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2023
Hoj
Sportster o BMW
Hej,det var ett tag sen nu!

Lite grann har det hänt iaf.
Hojen är nu rullande på nykrängda hjul. Jag har även varit och köpt mig en tank hos Jannes i skillingaryd, verkligen ett imponerande ställe med sjukt mycket delar ifrån diverse hojar.
Har ingen bild på tanken innan jag satt kapen i den just nu på grund av att jag råkade blöta ner mobilen lite, sen är man ju så jävla dålig på att ta med sig kameran ut till garaget:gnissla

Efter jag hade varit och hämtat tanken så stod projektet still länge. grejande i sakta mak med fotpinnarna samt fästen till dessa men mer än så vart det knappt.
Sen kom jag underfund med att jag behövde en svets, så jag köpte mg en tig svets och tränade lite med den. nu börjar man få till svetsarna ibland iaf :tungan

För nån vecka så fick jag reda på att Calles chopperdelar bara låg nån mil härifrån så jag tog med mig bakdäcket och åkte dit för att köpa mig ett ämne till en bakskärm samt lite småsaker. Måste bara säga att jag är hel impad utav stället. Skit trevliga snubbar med kanon service. fick även en lite guidad tur inne i verkstaden samt showhallen. Det stod några riktigt coola byggen där inne.
Fick hjälp att hitta en bra bredd och storlek på bakskärmen och så passade jag på att beställa lite mer småsaker. Hämtade prylarna förra veckan så nu har man fått lite fart på motivationen igen.

bakskärmen samt prylarna


Ett stycke bates style baklyse


Svets fästet för sadeln


Hastighetsmätaren


Jag har även skurit ut och bockat en sadel


Fyndat lite på ebay med, ett par guld och ett par chrome fjädrar. svarvade och fräste även till ett par fästen till dessa.


Såhär ser hojen ut nu.




Har fortfarande inte riktigt bestämt höjden på tanken men det hamnar nog ungefär där.
Härnäst ska jag tillverka ett fäste till hastighetsmästaren och försöka klura ut hur jag ska fästa baksärmen. Jag vill inte ha fasta fästen utan jag vill kunna flytta bakskärmen lite grann för att den ska kunna hänga med hyfsat när man justerar bakhjulet. frågan är om det räcker med justerbart fäste i nederkant? i bakkant tänkte jag ha stag eller en liten sissy som jag skruvar i axelplattan.

Aja det ordnar sig nog
Ha det bra så länge! /Viktor
Hej,det var ett tag sen nu!

Lite grann har det hänt iaf.
Hojen är nu rullande på nykrängda hjul. Jag har även varit och köpt mig en tank hos Jannes i skillingaryd, verkligen ett imponerande ställe med sjukt mycket delar ifrån diverse hojar.
Har ingen bild på tanken innan jag satt kapen i den just nu på grund av att jag råkade blöta ner mobilen lite, sen är man ju så jävla dålig på att ta med sig kameran ut till garaget:gnissla

Efter jag hade varit och hämtat tanken så stod projektet still länge. grejande i sakta mak med fotpinnarna samt fästen till dessa men mer än så vart det knappt.
Sen kom jag underfund med att jag behövde en svets, så jag köpte mg en tig svets och tränade lite med den. nu börjar man få till svetsarna ibland iaf :tungan

För nån vecka så fick jag reda på att Calles chopperdelar bara låg nån mil härifrån så jag tog med mig bakdäcket och åkte dit för att köpa mig ett ämne till en bakskärm samt lite småsaker. Måste bara säga att jag är hel impad utav stället. Skit trevliga snubbar med kanon service. fick även en lite guidad tur inne i verkstaden samt showhallen. Det stod några riktigt coola byggen där inne.
Fick hjälp att hitta en bra bredd och storlek på bakskärmen och så passade jag på att beställa lite mer småsaker. Hämtade prylarna förra veckan så nu har man fått lite fart på motivationen igen.

bakskärmen samt prylarna


Ett stycke bates style baklyse


Svets fästet för sadeln


Hastighetsmätaren


Jag har även skurit ut och bockat en sadel


Fyndat lite på ebay med, ett par guld och ett par chrome fjädrar. svarvade och fräste även till ett par fästen till dessa.


Såhär ser hojen ut nu.




Har fortfarande inte riktigt bestämt höjden på tanken men det hamnar nog ungefär där.
Härnäst ska jag tillverka ett fäste till hastighetsmästaren och försöka klura ut hur jag ska fästa baksärmen. Jag vill inte ha fasta fästen utan jag vill kunna flytta bakskärmen lite grann för att den ska kunna hänga med hyfsat när man justerar bakhjulet. frågan är om det räcker med justerbart fäste i nederkant? i bakkant tänkte jag ha stag eller en liten sissy som jag skruvar i axelplattan.

Aja det ordnar sig nog
Ha det bra så länge! /Viktor
har du hojen kvar…???
 

thebaron

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2023
Hoj
Sportster o BMW
har man LITE tur så finns samma majladress,
o då får ju författaren ett majl, om att onlägg gjorts o KANSKE t.o.m. svarar…
eller såsom du gjorde…nån som sitter
på info o spontansvarar…
(tack igen)
 

thebaron

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2023
Hoj
Sportster o BMW
Du behöver nog inte hålla andan när du väntar, trådstartaren har inte synts till sen
Du behöver nog inte hålla andan när du väntar, trådstartaren har inte synts till sen 2014..
har man LITE tur så finns samma majladress,
o då får ju författaren ett majl, om att onlägg gjorts o KANSKE t.o.m. svarar…
eller såsom du gjorde…nån som sitter
på info o spontansvarar…
(tack igen)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top