Få loss justeringsskruven för kedja, yamaha r6

xezer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Tenhult
Hoj
Yamaha R6 -99
Tjena!

Håller på och byter drivpaket på hojen och när jag skulle dra in justeringsskruven till kedjan så märkte jag inte bara att skruven satt hårt satan, utan att den även var runddragen :va

Om det är verkstaden när den servades för 2år sedan eller tjuvarna där imellan som klantat sig kan jag inte svara på.. :mad:

Hur som helst, den _sitter_.
Jag vill få ut den så att jag kan ersätta den, men, den _sitter_.

Några bra tips?

Jag har försökt med smörj, rostmedel, värme, svetstång och ilska.
Det är för smalt för trä på en utdragningshylsa.
En idé jag har är att kapa skallen och trä på massa muttrar som låser varandra och sedan dra runt, men innan jag gör det ville jag fråga här...


bult.jpg
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
hett tips (pun intended) är att svetsa på en ny skruv av samma eller helst grövre mått på skallen på den där, värmen av svetsningen brukar hjälpa till att lossa saker dessutom. =)

alt värm med värmepicka på svingen så nära skruven som möjligt, aluminium utvidgas rätt mycket mer än stål av värme, och använd kontramuttern o dra med istället?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Svetsa fast en mutter på den och dra i muttern? Eller en lång pinne och vrid med pinnen?
 

xezer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Tenhult
Hoj
Yamaha R6 -99
Här var det snabba svar! :)

Får gå ut och ge den en omgång med pinnsvetsen och värmepickan!
 

xezer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Tenhult
Hoj
Yamaha R6 -99
Hjälpte inte... Testade att svetsa på en ny större skruv men fogen höll inte trots genomsvetsad.
Värmde upp aluminiumen bra innan jag började skruva.

Vettitusan hur den kan sätta sig så :(
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om du svetsar dit en så stor mutter som går på bultskallen genom mutterhålet och sätter några punkter även på sidan av muttern mot bulten där du kommer åt så ska det inte gå att dra loss muttern från bulten. Men det gäller att vara försiktig sedan och inte dra för hårt på en gång så att bulten går av. Jag skulle låta gängan få dra ett dygn i rostlösning också innan lossdragning och värma svingen där bulten går in till åtminstone 100 grader med varmluftspicka. Det lär ta en bra stund genom att aluminium leder värme bra.

Lite slag i längsled på den påsvetsade muttern kan hjälpa till att bryta korrosion och sedan skruva ut och in på bulten som när man gängar tills den är helt ute.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Hade liknande problem på min ktm nyligen satt inte så jävligt men tillräckligt.
De som visade sig var att de kommer in vatten i svingen som sedan ser till att stålbulten och alusvingen rostar ihop fint som fan.
Försök hitta ett hål fanns dränerpluggar på min. Så du kommer in och fyll sedan med rostlösning inne i själva svingbenet låt stå! sedan får du arbeta dig fram och tillbaka:död
 

xezer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Tenhult
Hoj
Yamaha R6 -99
Tack för alla svar!

Blev en heldag i garaget så hann inte kolla in de senaste svaren.
Det blev en något kreativ lösning av det hela.
Efterssom skruv-"#%#!Q satt så hårt så fick den sitta. Kapade av skallen, kapade till en förlängningsmutter och satte dit istället. Låser fast med en annan mutter.

Borde fungera... en stund :näsblod


fix.jpg
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Enligt vad jag hört ;) så är högerjusteringen ett aber på lågmilande hojar med få däckbyten.

Att försöka vålda ut den kommer nog bara att resultera i ett slätt hål i behov av helicoil i bästa fall, och i värsta fall en avdragen "bult" med allt vad det innebär!

Ett råd i all välmening, ta det försiktigt och bruka inte mer kraft än nödvändigt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top