CX500 -79, café racer

vilmer78

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2014
Ort
Alingsås
Hoj
NIL
Så jag har en längre funderat på att bygga om en hoj till nåt roligt.
Jag har fastnat för Café racers då jag tycker om det sparsamma utseendet och tanken på att fara fram på kurviga 70-vägar.
Jag har haft lite beslutsångest för vilket märke och modell jag ska utgå ifrån, men med lite surfande fastnade jag för Honda CX500. Jag tycker att det gömmer sig fina linjer under plastkåpor och ett överdimensionerat säte. Dessutom gillar jag helt klart utseendet på motorn.

Efter mycket letande hittade jag ett objekt i Dalarna till en inte allt för stor peng, tanken är ju att hålla ner kostnaderna och då se hur långt man kan komma.
Värt att nämna är att den redan påbörjats att byggas till Café racer, men inte i min smak och det handlar om att börja om för att få till det som jag vill.
Tillsammans med en kollega har jag nu börjat att strippa den för att bygga upp den igen.
Så här der den ut när motorn precis blivit släppt ("före bild" får ni när allt är klart).

/Vik
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    141.8 KB · Visningar: 267

vilmer78

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2014
Ort
Alingsås
Hoj
NIL
10609254_744855992235739_742638682_n.jpg
Nu testar vi dragning av avgassystem, just nu placerar vi en dämpare under växellådan för att få ner ljudnivån till dräglig och ett renare system på slutet. Mycket skarvar blir det, funderar på om det ska byggas i rostfritt senare. Självklart kan vi dölja det med svart bandage
 

vilmer78

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2014
Ort
Alingsås
Hoj
NIL
Idag blev det en sväng till min kollega och hojen i hans garage. Ingen idé att lägga upp nån bild, det hände inga så revolutionerande saker. Stödet har som sagt flyttat och idag kortades det och vinklades om för att få rätt lutning på hojen när den står uppställd.
Lackningen av tanken har påbörjats också!

Nu ska jag bara hitta rätt på någon som kan sandblästra ramen lite senare.
 

vilmer78

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2014
Ort
Alingsås
Hoj
NIL
Gult! det kommer bli gult, gillar färgen skarpt och den är inte helt vanlig på CX 500 som cafe racer.
Hur den kommer fortsätta lackas får ni se när det är på gång :)
10486882_746574768730528_563602271_n.jpg
Tanken lackas av min kollega och projektet är på gång, efter att ha sett hans tidigare projekt så vet jag att det kommer bli riktigt grymt!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top