Prejad av bil - halvförsäkring

Status
Ej öppen för fler svar.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det var ju så mycket uppgifter som de ville ha som jag inte har för tillfället. Det enda jag kunde ange var händelseförloppet. Känns bara omständigt att komplettera med allt senare. Vet inte alls hur sånt här fungerar. Kommer jag få en handläggare tilldelad som jag kan skicka kompletterande information till?

Men skriver den nu. :)
Bra! :) Det behöver inte vara någon roman, skriv kort och koncist hur olyckan gick till, vilka åtgärder som vidtogs och att polisen kom. Har Du inget ärendenummer skriver Du det, uppge kontaktperson hos polisen om Du har någon sådan. Är det polisen som har namn på vittnen skriver Du det. Allt Du inte kan svara på skriver Du "kompletteras senare" på.

Vad som kommer att hända är att Du får ett skadenummer av bolaget, sedan kontaktas Du inom ett antal dagar av en handläggare. Det är den personen som är viktigast för Dig fortsättningsvis...

Så - skriv på nu! :)
 

hoarz

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Har redan skrivit och skickat in. Så då är väl bollen i rullning. :)

Tack för alla svar här. Kommer uppdatera hur det går för de som är intresserade.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
FSN, att kalla nån för dum på Internet är inte respektfullt, speciellt om du inte känner personen.
Jag tycker att denna tråd består av både realistiska och optimistiska inlägg. Hur som helst så håller jag tummarna hårt för TS. Alla måste få ha en åsikt, och alla tänker olika. Personligen skulle jag aldrig köra halvförsäkrad om jag hade en hoj som kostade en slant. Jag tycker inte att TS är dum för det.
 

hoarz

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
FSN, att kalla nån för dum på Internet är inte respektfullt, speciellt om du inte känner personen.
Jag tycker att denna tråd består av både realistiska och optimistiska inlägg. Hur som helst så håller jag tummarna hårt för TS. Alla måste få ha en åsikt, och alla tänker olika. Personligen skulle jag aldrig köra halvförsäkrad om jag hade en hoj som kostade en slant. Jag tycker inte att TS är dum för det.

Jag kör halvförsäkrad för att jag har gjort avvägningen att en helförsäkring inte är värd för den hojen jag har för tillfället. Jag hade inte haft några problem att själv slanta för reparationerna om det var jag som orsakat skadorna.
 
Last edited:

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Jag kör halvförsäkrad för att jag har gjort avvägningen att en helförsäkring inte är värd för den hojen jag har för tillfället. Jag hade inte haft några problem att själv slanta för reparationerna om det var jag som orsakat skadorna.
Jag förstår helt och hållet. Bara av ren nyfikenhet, vad kör du för hoj? Er-6n misstänker jag, vad har du för månadspremie vid hel respektive halvförsäkring?
 

hoarz

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Jag förstår helt och hållet. Bara av ren nyfikenhet, vad kör du för hoj? Er-6n misstänker jag, vad har du för månadspremie vid hel respektive halvförsäkring?

Nu har jag lånat hojen över semestern. Så jag vet inte vad premien är.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
FSN, att kalla nån för dum på Internet är inte respektfullt, speciellt om du inte känner personen.
Jag tycker att denna tråd består av både realistiska och optimistiska inlägg. Hur som helst så håller jag tummarna hårt för TS. Alla måste få ha en åsikt, och alla tänker olika. Personligen skulle jag aldrig köra halvförsäkrad om jag hade en hoj som kostade en slant. Jag tycker inte att TS är dum för det.

Ja, mycket dumt. Sorry för det. Ungefär lika dumt som att i princip säkerställa att "du kommer inte att få nånting" trots polisanmälan på plats och flera oberoende vittnen och då förutsätter jag att vittnets redogörelse redan finns med i polisrapporten.

Men det som verkligen stör mig är det relativt tvärsäkra uttalandet att TS kan glömma ersättning från bilens försäkringsbolag om man inte kan identifiera föraren. Det KAN bli så att TS blir utan ersättning från bilens försäkringsbolag men det kommer inte att vara för att det inte gick att identifiera föraren.

Jag tror fortfarande att det löser sig för TS om han inte totalt fuckar bort det på egen hand.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Säkerställa? Vem var det som var dum i huvudet nu igen? Första raden jag skriver börjar med att jag "tror". Du kanske ska gå i en kurs i läsförståelse.

Du lever i en bubbla med all för stort förtroende på rättsväsendet. Finns ärenden som blivit nedlagda där "oberoende vittne" sett personen i fråga o senare kunnat identifiera honom, som gör inbrott i bil. Sätter sig i sin bil som vittnet tar regnummer på. O ändå leder det ingenstans. Tas personen inte på plats blir det hela förbannat mycket svårare vilket är självklart.

Men här har du en bil som kört framför ett annat fordon. Kanske ingen kontakt dom 2 imellan. TS skriver själv att han "tror" att han nuddar framdäcket. Du har några vittnen som sett kraschen men som inte sett föraren och kan identifiera honom.
Och om du vill veta fördelen med att vittnena sett och kan peka ut en person som förare är att med störst sannolikhet är bilföraren en vanlig person med jobb,familj, etc. Får en sån person veta att flera vittnen pekat ut honom kan det gå från att han varit bombsäker att han inte varit med om något liknande på dagen i fråga...till att han möjligen har varit med om vad de säger, men att han inte själv uppmärksammat det (av rädsla av att han inte vill åka dit på smitning hävda att det inte var meningen isåfall och att han inget isåfall märkte)
Det underlättar om du har vittnen som påstår att en viss person gjort något o personen säger att det är möjligt vittnena har rätt. Istället för inget vittne kan identifiera föraren och föraren säger att han absolut inte svängde in för nära inpå mc åkaren.
Men som sagt...för min del lutar det åt att han inte får ersättning...du lutar åt andra hållet.
Ska bli intressant att se utkommen.

Ja, mycket dumt. Sorry för det. Ungefär lika dumt som att i princip säkerställa att "du kommer inte att få nånting" trots polisanmälan på plats och flera oberoende vittnen och då förutsätter jag att vittnets redogörelse redan finns med i polisrapporten.

Men det som verkligen stör mig är det relativt tvärsäkra uttalandet att TS kan glömma ersättning från bilens försäkringsbolag om man inte kan identifiera föraren. Det KAN bli så att TS blir utan ersättning från bilens försäkringsbolag men det kommer inte att vara för att det inte gick att identifiera föraren.

Jag tror fortfarande att det löser sig för TS om han inte totalt fuckar bort det på egen hand.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Säkerställa? Vem var det som var dum i huvudet nu igen? Första raden jag skriver börjar med att jag "tror". Du kanske ska gå i en kurs i läsförståelse.

Du lever i en bubbla med all för stort förtroende på rättsväsendet. Finns ärenden som blivit nedlagda där "oberoende vittne" sett personen i fråga o senare kunnat identifiera honom, som gör inbrott i bil. Sätter sig i sin bil som vittnet tar regnummer på. O ändå leder det ingenstans. Tas personen inte på plats blir det hela förbannat mycket svårare vilket är självklart.

Men här har du en bil som kört framför ett annat fordon. Kanske ingen kontakt dom 2 imellan. TS skriver själv att han "tror" att han nuddar framdäcket. Du har några vittnen som sett kraschen men som inte sett föraren och kan identifiera honom.
Och om du vill veta fördelen med att vittnena sett och kan peka ut en person som förare är att med störst sannolikhet är bilföraren en vanlig person med jobb,familj, etc. Får en sån person veta att flera vittnen pekat ut honom kan det gå från att han varit bombsäker att han inte varit med om något liknande på dagen i fråga...till att han möjligen har varit med om vad de säger, men att han inte själv uppmärksammat det (av rädsla av att han inte vill åka dit på smitning hävda att det inte var meningen isåfall och att han inget isåfall märkte)
Det underlättar om du har vittnen som påstår att en viss person gjort något o personen säger att det är möjligt vittnena har rätt. Istället för inget vittne kan identifiera föraren och föraren säger att han absolut inte svängde in för nära inpå mc åkaren.
Men som sagt...för min del lutar det åt att han inte får ersättning...du lutar åt andra hållet.
Ska bli intressant att se utkommen.

för helvete människa. Det är bilen som är försäkrad, inte han som körde. TS vill ha ersättning för sina skador, det är inte samma sak som att få föraren dömd för smitning.

Du skrev mer än en rad.... Ett par rader senare: Och finns det inte oberoende vittnen som såg föraren som samtidigt är ägaren så kommer detta sluta med nedlagt ärende tyvärr.
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
för helvete människa. Det är bilen som är försäkrad, inte han som körde. TS vill ha ersättning för sina skador, det är inte samma sak som att få föraren dömd för smitning.

Du skrev mer än en rad.... Ett par rader senare: Och finns det inte oberoende vittnen som såg föraren som samtidigt är ägaren så kommer detta sluta med nedlagt ärende tyvärr.

Du tror inte man måste fastställa att fordonet är skyldig innan dennes försäkringsbolag börjar kasta iväg pengar till höger och vänster. O som jag sa tidigare...då vi inte har en aning vad vittnena såg eller kommer/har sagt så kan vad som helst hända..dock TROR jag åt ett visst håll som inte gynnar ts

O kan du göra bokstäverna större...ser inte riktigt härifrån vad som står. Om jag skriver att jag tror i början så gäller det genom hela texten. Eller tycker du kanske att jag borde skrivit "tror" i varje mening jag avslutar. Ta ut din vita tjejmoppe på en åktur istället tycker jag
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du tror inte man måste fastställa att fordonet är skyldig innan dennes försäkringsbolag börjar kasta iväg pengar till höger och vänster. O som jag sa tidigare...då vi inte har en aning vad vittnena såg eller kommer/har sagt så kan vad som helst hända..dock TROR jag åt ett visst håll som inte gynnar ts

O kan du göra bokstäverna större...ser inte riktigt härifrån vad som står. Om jag skriver att jag tror i början så gäller det genom hela texten. Eller tycker du kanske att jag borde skrivit "tror" i varje mening jag avslutar. Ta ut din vita tjejmoppe på en åktur istället tycker jag

# jag gjorde texten fetare för att markera vad du tidigare hade skrivit,texten är alltså inte större.

# ser du inte texten får du flytta närmare skärmen eller förstora själv.

# fordon är sällan skyldiga, däremot så försäkrar man fordon oavsett vem som framför dom. Konstigt, kanske men så är det.

# jag förutsätter att (jag känner att jag skrivit detta tidigare i samma tråd) vittnena talar/kommer att tala för TS annars är det inte mycket till vittnen.

# Mycket bra idé att ta ut tjejmoppen på en tur men dessvärre så har jag druckit rosévin sen lunch och så skall rosorna beskäras. Sen så har jag lite svårt att få ut moppen ur garaget utan min frus hjälp och hon är bortrest så det får vara. Vad kör du själv för maskulint dieseldoftande vidunder till hoj?

EDIT:jag har lite PMS med och känner mig lite svullen och är rädd att jag skall se fet ut i skinnstället.
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
# jag gjorde texten fetare för att markera vad du tidigare hade skrivit,texten är alltså inte större.

- Hmm..jag tar en sak..gör den fetare..men den blir alltså inte större. Den kanske blir mindre? (flåt..smalare) FSN fysik

# ser du inte texten får du flytta närmare skärmen eller förstora själv.

- Som sagt..du förstora den tillräckligt, tack. Bara versaler och utropstecken som saknades

# fordon är sällan skyldiga, däremot så försäkrar man fordon oavsett vem som framför dom. Konstigt, kanske men så är det.

-Kalas...kraschar jag min hoj ska jag ta ett random regnummer på gatan, hävda att han körde in tvärt framför mig så jag råkade bromsa omkull..säga åt 3 kompisar (som ska hävda att de inte känner mig) att vara mina vittnen. För det är ju vattentätt. Absolut ingen mer bevis behövs för att bilförarens försäkringsbolag ska ersätta mig för skadorna.

# jag förutsätter att (jag känner att jag skrivit detta tidigare i samma tråd) vittnena talar/kommer att tala för TS annars är det inte mycket till vittnen.

- Du förutsätter mycket (Skriv det en gång till så kanske det blir sant)

# Mycket bra idé att ta ut tjejmoppen på en tur men dessvärre så har jag druckit rosévin sen lunch och så skall rosorna beskäras. Sen så har jag lite svårt att få ut moppen ur garaget utan min frus hjälp och hon är bortrest så det får vara. Vad kör du själv för maskulint dieseldoftande vidunder till hoj?

-Erkänn nu..det är egentligen inte din hoj utan din fruss. Och är hon inte hemma så hon kan köra o du sitta på där bak, så får du inte röra den. Men vi vet nog båda två att du varit där i eftermiddags..lätt salongsberusad av rosevinet, iklädd dina finaste pumps o torrbrutit "kerstin"...eller vad du nu har för nick på anti-monstret :7peta
Har en diesel konverterad gsxr1000 -08 och en xv1600 wildstar (oxå den dieselkonverterad)

EDIT:jag har lite PMS med och känner mig lite svullen och är rädd att jag skall se fet ut i skinnstället.

- Lugnt...skinnstället håller in fettet..några varv med tejprullen runt kaggen o manboobsen så är du good to go!
 
Last edited:

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jag hade en liknande incident i somras, fast utan en smitare.

Hade halvförsäkring, han gör en u-sväng på dubbelheldraget mitt framför mig.
Får nita, låser hjulet och glider i backen.

Vi bytte uppgifter, och jag gjorde en anmälan på mitt FB. Där angav jag hans regnr och att han var vållande.
Hade även vittne som styrkte att han gjort fel. När man gjort det så kontaktar dom FB där bilen är försäkrad.
Då har han 30 dagar på att göra en anmälan annars drivs det vidare. Vart vet jag inte.

Nu var han schyst och tog på sig allt (ingen polisanmälan).
Det som händer är att han betalar 1000kr i självrisk, sen betalade hans bolag för mina skador.

Nu har ju du också vittnen, varpå din chans är stor att få ersättning.
Det som kan ställa till det är om han hade passagerare som vittnar åt honom.
Då kan det bli dött lopp.

Men sånt här tar sjuuukt lång tid. Trots att vi båda gjorde anmälan samma dag tog det 7 veckor innan jag fick mina pengar.

Jag säger iaf lycka till, och inse redan nu att du måste driva allt själv. Annars händer fan ingenting.
 

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Personlig skyddsutrustning får du ut på hemförsäkringen. Så där spelar det ingen roll vilken slags fordonsförsäkring du har. Så den kan du ju börja med...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Vad spelar det för roll om det går att bevisa att han kört på mig eller inte? Han bränner igenom två filer där det är heldragna linjer framför ett annat fordon. Och om det nu är så att jag bromsar omkull för att undvika en kollision. Så bör det vara lika illa som att han kör på mig.

Som trafikförsäkringsföreningen brukar se på det så är det så att om du blivit påkörd av en smitare så står dom för det men om någon orsakat en olycka utan att själv ha kolliderat så kan det röra sig om vårdslöshet men det är inte deras bord.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top