Prejad av bil - halvförsäkring

Status
Ej öppen för fler svar.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Det finns nog inget försäkringsbolag som själva betalar ut ersättning för skador på din bil när du bara har halvförsäkring. Det är ju hela idén med att det finns helförsäkring.

Däremot har du svaret ovanför att det är Trafikförsäkringsföreningen som sköter ärenden när det är ett okänt FORDON som orsakat en skada. Problemet är att en parkeringsskada är svår att bevisa att det var ett annat FORDON som orsakade. Och ja det kan ta tid, men att ersättningen bara är att glömma bara för att du tröttnade, det är ju inte sant.

Vill inte göra något försök i att kapa tråden men efter att min bil först och främst skulle visats upp på tre olika ställen där alla hade olika datum och där en särskild trafikskadeförening för just smitningar efter detta skulle ta ett beslut i hela ärendet så tröttnade jag ganska snabbt när jag hade behov av en hel bil ganska omgående för transporter.Mer sant än så kan det tyvärr inte bli och jag upplevde hela ärendet själv på första parkett och hur komplicerat hela förfarandet var förmodligen bara för att man skulle slippa betala ut minsta lilla onödiga krona för mycket från detta försäkringsbolag.

Men när min premie skulle betalas in då var det däremot snabba på att påminna om lag och ordning samt höjningar vid eventuella förseningar av denna premieinbetalning.Förbrukat förtroende för detta försäkringsbolag vid namn IF och deras vääääldigt negativa ton i luren lär jag aldrig glömma.Så visst är det fortfarande sant och ... inget annat. :crash
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Är inte så glad för att ha med polisen att göra då jag tycker att deras organisation är så ofattbart dålig. Skulle anmäla ett bedrägeri en gång. Blev skickad mellan flera olika instanser och kontor. Det sluta med att jag tröttna och lät det rinna ut i sanden. Det kanske är deras taktik iofs? Frågan är dock: Var vänder jag mig? Vet inte vilken station som tog min anmälan. Är det bara att ringa 11414 så kan de lotsa mig rätt riktning?

Bara idioti att låta en sån här sak rinna ut i sanden.. ska jag bli ditt ombud????

mvh
 

hoarz

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Bara idioti att låta en sån här sak rinna ut i sanden.. ska jag bli ditt ombud????

mvh

Hehe tack för erbjudandet. Men tänker inte låta detta rinna ut i sanden. Berättade bara om en tidigare erfarenhet. Då handlade det om några tusenlappar. Nu handlar det om femsiffrigt belopp + personskador.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Tyvärr tror jag det blir svårt att få någon fälld för smitning eller ens så pass att dennes försäkringsbolag står för kalaset.
Blir nog att du får stå för skadorna själv då föraren kommer hävda att inget hänt. Och finns det inte oberoende vittnen som såg föraren som samtidigt är ägaren så kommer detta sluta med nedlagt ärende tyvärr.

Men jag hoppas såklart på att det löser sig så du slipper betala något själv
 
Last edited:

hoarz

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Tyvärr tror jag det blir svårt att få någon fälld för smitning eller ens så pass att dennes försäkringsbolag står för kalaset.
Blir nog att du får stå för skadorna själv då föraren kommer hävda att inget hänt. Och finns det inte oberoende vittnen som såg föraren som samtidigt är ägaren så kommer detta sluta med nedlagt ärende tyvärr.

Men jag hoppas såklart på att det löser sig så du slipper betala något själv

Jag har tre vittnen som sett bilen. Att föraren blir fälld tror jag inte, bryr mig inte heller. Vill bara ha ersättning.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Såg de föraren oxå eller bara bilen?
För annars kan dennes försäkringsbolag hävda att då ingen sett föraren och kan peka ut honom, kan det lika gärna vara någon som inte får framföra fordonet enligt försäkringsvillkoren och att de då inte kommer stå för något.
Men som sagt..först ska det konstateras att något fordon är ansvarig för detta.
Håll inte tummarna för hårt för då blir du bara besviken men trots det..stå på dig. Försök åka dit bilen är parkerad o se om du kan hitta däckmärken från ditt framdäck o ta foto på det innan ägaren tvättar bort det
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Såg de föraren oxå eller bara bilen?
För annars kan dennes försäkringsbolag hävda att då ingen sett föraren och kan peka ut honom, kan det lika gärna vara någon som inte får framföra fordonet enligt försäkringsvillkoren och att de då inte kommer stå för något.
Men som sagt..först ska det konstateras att något fordon är ansvarig för detta.
Håll inte tummarna för hårt för då blir du bara besviken men trots det..stå på dig. Försök åka dit bilen är parkerad o se om du kan hitta däckmärken från ditt framdäck o ta foto på det innan ägaren tvättar bort det

Är du dum på riktigt eller skojar du? Kan oberoende vittne peka ut bilen och tveklöst hävda att den var vållande så gäller försäkringen. Skulle verkligen förvåna mig om försäkringsbolaget krånglar i det läget med vittnen och en polisanmälan för smitning. Fordonet är försäkrat oavsett vem som kör. Har nån obehörig kört får bilens försäkringsbolag driva det mot föraren men TS har rätt till ersättning ändå.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Vi får väl se
Om det inte finns bevis på bilen..vad säger att inte bilföraren kommer hävda att han bromsade omkull sig. Känner du vittnena? Vet du exakt vad de kommer säga och hur de kommer uttrycka sig? Kommer de säga att de såg bilen svänga in framför o därefter ser de mc:n ramla omkull. Eller kommer de säga att de ser bilen köra in tvärt framför mc:n o att de ser hur bilens kofångare träffar motorcykelns framhjul? Det är en stor skillnad.
Det måste bevisas att han verkligen körde på mc:n. Kan inte det styrkas..varför skuile bilens försäkringsbolag betala ifall de kan komma undan med det.
Du ska vara försiktig att kasta ur dig att någon är dum i huvudet eller inte innan domen är avgjord.
Lätt att se dum ut själv.
Kan nämna att det finns bra mycket solklara fall som inte hamnar någonstans pga man inte kan med 100% säkerhet styrka att det som verkligen skett, har skett

Men bra att du vet så mycket..då har han ingen att oroa sig för med andra ord.

Är du dum på riktigt eller skojar du? Kan oberoende vittne peka ut bilen och tveklöst hävda att den var vållande så gäller försäkringen. Skulle verkligen förvåna mig om försäkringsbolaget krånglar i det läget med vittnen och en polisanmälan för smitning. Fordonet är försäkrat oavsett vem som kör. Har nån obehörig kört får bilens försäkringsbolag driva det mot föraren men TS har rätt till ersättning ändå.
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
LÄS OM... LÄS RÄTT!! :tummenupp

mvh

Allt går ju att tolka som man vill, men som ts skriver så .......Oklart vad som händer, men tror han touchar framdäcket i samband med jag bromsar och jag lägger mig,(sedan så var varken jag/eller någon annan här närvarande så jag/ni andra vet inte hur olyckan gick till igentligen :tummenupp
 

hoarz

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Vi får väl se
Om det inte finns bevis på bilen..vad säger att inte bilföraren kommer hävda att han bromsade omkull sig. Känner du vittnena? Vet du exakt vad de kommer säga och hur de kommer uttrycka sig? Kommer de säga att de såg bilen svänga in framför o därefter ser de mc:n ramla omkull. Eller kommer de säga att de ser bilen köra in tvärt framför mc:n o att de ser hur bilens kofångare träffar motorcykelns framhjul? Det är en stor skillnad.
Det måste bevisas att han verkligen körde på mc:n. Kan inte det styrkas..varför skuile bilens försäkringsbolag betala ifall de kan komma undan med det.
Du ska vara försiktig att kasta ur dig att någon är dum i huvudet eller inte innan domen är avgjord.
Lätt att se dum ut själv.
Kan nämna att det finns bra mycket solklara fall som inte hamnar någonstans pga man inte kan med 100% säkerhet styrka att det som verkligen skett, har skett

Men bra att du vet så mycket..då har han ingen att oroa sig för med andra ord.

Vad spelar det för roll om det går att bevisa att han kört på mig eller inte? Han bränner igenom två filer där det är heldragna linjer framför ett annat fordon. Och om det nu är så att jag bromsar omkull för att undvika en kollision. Så bör det vara lika illa som att han kör på mig.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vi får väl se
Om det inte finns bevis på bilen..vad säger att inte bilföraren kommer hävda att han bromsade omkull sig. Känner du vittnena? Vet du exakt vad de kommer säga och hur de kommer uttrycka sig? Kommer de säga att de såg bilen svänga in framför o därefter ser de mc:n ramla omkull. Eller kommer de säga att de ser bilen köra in tvärt framför mc:n o att de ser hur bilens kofångare träffar motorcykelns framhjul? Det är en stor skillnad.
Det måste bevisas att han verkligen körde på mc:n. Kan inte det styrkas..varför skuile bilens försäkringsbolag betala ifall de kan komma undan med det.
Du ska vara försiktig att kasta ur dig att någon är dum i huvudet eller inte innan domen är avgjord.
Lätt att se dum ut själv.
Kan nämna att det finns bra mycket solklara fall som inte hamnar någonstans pga man inte kan med 100% säkerhet styrka att det som verkligen skett, har skett

Men bra att du vet så mycket..då har han ingen att oroa sig för med andra ord.

Dum på riktigt alltså... Du tror inte det är så att vittnena var relativt närvarande, troligtvis dom som hjälpte TS på plats? Om TS säger sig ha vittnen till händelsen så kanske man kan förutsätta att vittnena stödjer TS story. Annars är det inte mycket till vittne.

Det som SKULLE kunna spöka är om BMWn plötsligt är full av folk som säger att dom var på väg hem från kvällsgudstjänsten, campade i sin fil i 50km/h när en blodtörstig jävel på en mördarmaskin drattar rakt in i röven på dom..... Jag tror dock att det löser sig för TS.

Däremot tror jag att föraren kan krångla sig ur smitningen om hen är lite praktisk och tänker till.

Hoppas att TS håller oss uppdaterade så vi får svart på vitt vem av som är under medel. :hej
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Som sagt...solklart fall.

Lycka till

Dum på riktigt alltså... Du tror inte det är så att vittnena var relativt närvarande, troligtvis dom som hjälpte TS på plats? Om TS säger sig ha vittnen till händelsen så kanske man kan förutsätta att vittnena stödjer TS story. Annars är det inte mycket till vittne.

Det som SKULLE kunna spöka är om BMWn plötsligt är full av folk som säger att dom var på väg hem från kvällsgudstjänsten, campade i sin fil i 50km/h när en blodtörstig jävel på en mördarmaskin drattar rakt in i röven på dom..... Jag tror dock att det löser sig för TS.

Däremot tror jag att föraren kan krångla sig ur smitningen om hen är lite praktisk och tänker till.

Hoppas att TS håller oss uppdaterade så vi får svart på vitt vem av som är under medel. :hej
 
Last edited:

hoarz

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Självklart kommer jag att uppdatera här hur det går så vi kan kora en vinnare. :)

Hade tänkt ringa polisen imorgon se hur vad som händer.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Självklart kommer jag att uppdatera här hur det går så vi kan kora en vinnare. :)

Hade tänkt ringa polisen imorgon se hur vad som händer.

Har du gjort skadeanmälan till ditt försäkringsbolag där du angivit regnummer på den vållande smitaren?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nä, började göra. Men väntar tills jag får alla uppgifter.
Det är inte särskilt smart, normalt vill de ha möjlighet att komma in i ärendet så tidigt som möjligt. Det är möjligt att de inte gör något, men det måste vara deras eget val. Skriv en kort anmälan, uppge ärendenummer hos polisen och att uppgifterna kommer att kompletteras allt eftersom utredningen framskrider. Skriv den nu. Det är så de vill ha det.
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
När jag blev påkörd väntade polisen i flera veckor innan de ens rörde fallet, de orkade inte kontrollera övervakningskamerorna från trafikverket som faktiskt filmade och spelade in just den korsningen, de ringde heller inte upp vittnet som jag uppgav telefonnummer till i polisrapporten.

Ingen av försäkringsbolagen betalade ut något alls, eftersom för att föraren av bilen hade en annan historia än jag hade. Dock fick jag ersättning för sveda och värk samt mina kläder, från min egen trafikförsäkring.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är inte särskilt smart, normalt vill de ha möjlighet att komma in i ärendet så tidigt som möjligt. Det är möjligt att de inte gör något, men det måste vara deras eget val. Skriv en kort anmälan, uppe ärendenummer hos polisen och att uppgifterna kommer att kompletteras. Skriv den nu. Det är så de vill ha det.

Precis. Det är viktigt att ligga på och var kvick. Måste ligga på polisen med, vara lite obekväm. Man får mer eller mindre dra det framåt själv.
 

hoarz

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Det är inte särskilt smart, normalt vill de ha möjlighet att komma in i ärendet så tidigt som möjligt. Det är möjligt att de inte gör något, men det måste vara deras eget val. Skriv en kort anmälan, uppge ärendenummer hos polisen och att uppgifterna kommer att kompletteras allt eftersom utredningen framskrider. Skriv den nu. Det är så de vill ha det.

Det var ju så mycket uppgifter som de ville ha som jag inte har för tillfället. Det enda jag kunde ange var händelseförloppet. Känns bara omständigt att komplettera med allt senare. Vet inte alls hur sånt här fungerar. Kommer jag få en handläggare tilldelad som jag kan skicka kompletterande information till?

Men skriver den nu. :)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top