Prejad av bil - halvförsäkring

Status
Ej öppen för fler svar.

hoarz

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
När jag var ute och körde i fredagskväll så blev jag "prejad" av en bil. Fyra filer, han kom bakom mig i vänsterfilen och skulle till filen höger om mig. Oklart vad som händer, men tror han touchar framdäcket i samband med jag bromsar och jag lägger mig.

Givetvis så smiter idioten. Jag tog regnummer, tre vittnen och polisanmälan gjordes på plats. Kommer jag att kunna få ut någon ersättning trots att jag har halvförsäkring? Hoj, hjälm, ställ, handskar och stövlar blev skadat.

Jag vet att det ska gå på den som vållade olyckans trafikförsäkring. Men hur blir det när det är smitning? Känns som det kan bli en lång och utdragen process med rättegång och så vidare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle inte bli överdrivet förvånad om personen i fråga inte ens märkt att han prejat dig. Hoppas det löser sig fort för din del. Kan ju tycka att med vittnen och polisanmälan och allt borde det gå på hans försäkring rakt av, men bolagen kan ju vilja vänta tills efter en dom.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Ingen försäkring – vem betalar skadorna?
Den obligatoriska trafikförsäkringen är ditt skydd om olyckan skulle vara framme. Ändå finns det omkring 60.000 fordon i Sverige som är oförsäkrade.

Oförsäkrade och okända fordon orsakar skador på personer och egendom för flera hundra miljoner kronor varje år.

Eftersom det i dessa fall inte finns någon försäkring att hänvisa till, så skulle de människor som drabbas stå helt utan hjälp om inte Trafikförsäkringsföreningen (TFF) fanns.

Om du skadats eller fått något förstört av ett oförsäkrat eller okänt fordon, får du ersättning av oss enligt samma regler som för ett försäkrat fordon.

Läs mer om TFF:s arbete på detta område i informationsbladet (pdf).
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Förmodligen går det på motpartens försäkring OM denne anses 100% vållande, Du ska anmäla skadan till Ditt eget försäkringsbolag så sköter de eventuella regresskrav. Smitningsfrågan är en sak för polisen, Du kommer att ha med Ditt FB att göra.

Lycka till!
 

hoarz

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Tack för svar. Får invänta polisrapporten så jag kan anmäla det på försärkingsbolagets hemsida sen är det väl bara att avvakta.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kolla med trafikförsäkringsföreningen, jag fick för att någon slabbat diesel över hela vägen.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Varför bromsade du framför bilen? något som var i vägen? lr?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Läsförståelsen är på topp :glömdet

Vet inte om det är mitt inägg du syftar på: men han skriver faktiskt att han bromsade omkull sig och blev påkörd.

  • Oklart vad som händer, men tror han touchar framdäcket i samband med jag bromsar och jag lägger mig.:glömdet



 

hoarz

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Vänta inte utan ta det med FB direkt så kan du komplettera med polisrapporten i efterhand.

Jag började fylla i. Men det är så mycket jag måste komplettera med som jag inte har förtillfället. Så jag väntar tills jag får rapporten. Vet inte hur krångligt det är att komplettera. Det är hos moderna försäkringar.

Varför bromsade du framför bilen? något som var i vägen? lr?

Där var en bil ivägen...jag börjar bromsa och han touchar mitt framdäck och jag lägger mig.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Vet inte om det är mitt inägg du syftar på: men han skriver faktiskt att han bromsade omkull sig och blev påkörd.

  • Oklart vad som händer, men tror han touchar framdäcket i samband med jag bromsar och jag lägger mig.:glömdet




Hans mc blev touchad i framdäcket av en personbil som körde för nära och vid denna händelse så bromsar han kraftigt för att komma ur situationen men går omkull.Alltså, han bromsar inte innan eller efter utan precis vid påkörningen för att som jag tidigare skrev göra ett försök för att få stop på hela det farofyllda händelseförloppet. :crash
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Tyvärr är det som så att utan en helförsäkring så är man oftast helt utan rätt till ersättning vilket jag själv erfor en gång när min halvförsäkrade och parkerade bil blev påkörd av en smitare och försäkringsbolaget IF vägrade att betala ut en enda liten krona.Det hela skulle gå genom någon instans som hade hand om enbart smitningar som alla försäkringsbolag tydligen vände sig till vilket gjorde att det hela drog ut lääääänge och jag tröttnade.

Som tur var så hade jag själv kunskapen att byta ut all bockad plåt på hela sidan på min egen bekostnad trots en halvförsäkring men som sagt, det är många år sedan nu men IF lär jag aldrig någonsin bli kund hos mer och varnar därmed även andra för detta bolag.
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Det är hos moderna försäkringar.

Moderna försäkringar/Bilsport&MC är bra. Ring och prata med dem!
Jag råkade ut för en stöld från MCn och de kunde hämta rapporten själva.

Anmäl via till Polisen via hemsidan så får du mail hem med polisens ärendenummer, det mailet kan du vidarebefodra till handläggaren på bolaget (så gjorde jag). Ditt försäkringsskadenummer får du av handläggaren på Moderna försäkringar när du anmäler skadan, så är det bara att märka den vidarebefodrade polisrapporten med skadenummret i titeln på mailet till bolaget.

Vill minnas att jag ringde och pratade med min handläggare också, som var mycket förstående och tydlig.
1. anmäl till försäkringsbolaget, få skadenummer
2. Anmäl till polis, skicka vidare ärendenummer på polisrapport till bolaget via mail, märk mailet med skadenummer (punkt 1)

Utredning och utbetalning tog 14dagar, då jag hade helförsäkrat.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hade jag haft reg.nr på smitarn så hade jag haft väldigt svårt att inte kolla upp bilen och ägarn lite närmare.

Sen tror jag att polisen tar smitningen på ganska stort allvar, det finns trots allt flera vittnen och ett regnummer. Inte ens en skitslö snut kan ducka och hävda att spaningsuppslag saknas.

Oavsett vem som körde bilen, för det är inte otroligt att det är där det landar om bilägarn är lite slipad när polisen knackar på så tror jag detta slutar med att du får full ersättning från bilens försäkring.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tyvärr är det som så att utan en helförsäkring så är man oftast helt utan rätt till ersättning vilket jag själv erfor en gång när min halvförsäkrade och parkerade bil blev påkörd av en smitare och försäkringsbolaget IF vägrade att betala ut en enda liten krona.Det hela skulle gå genom någon instans som hade hand om enbart smitningar som alla försäkringsbolag tydligen vände sig till vilket gjorde att det hela drog ut lääääänge och jag tröttnade.

Som tur var så hade jag själv kunskapen att byta ut all bockad plåt på hela sidan på min egen bekostnad trots en halvförsäkring men som sagt, det är många år sedan nu men IF lär jag aldrig någonsin bli kund hos mer och varnar därmed även andra för detta bolag.

Det finns nog inget försäkringsbolag som själva betalar ut ersättning för skador på din bil när du bara har halvförsäkring. Det är ju hela idén med att det finns helförsäkring.

Däremot har du svaret ovanför att det är Trafikförsäkringsföreningen som sköter ärenden när det är ett okänt FORDON som orsakat en skada. Problemet är att en parkeringsskada är svår att bevisa att det var ett annat FORDON som orsakade. Och ja det kan ta tid, men att ersättningen bara är att glömma bara för att du tröttnade, det är ju inte sant.
 

hoarz

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Moderna försäkringar/Bilsport&MC är bra. Ring och prata med dem!
Jag råkade ut för en stöld från MCn och de kunde hämta rapporten själva.

Anmäl via till Polisen via hemsidan så får du mail hem med polisens ärendenummer, det mailet kan du vidarebefodra till handläggaren på bolaget (så gjorde jag). Ditt försäkringsskadenummer får du av handläggaren på Moderna försäkringar när du anmäler skadan, så är det bara att märka den vidarebefodrade polisrapporten med skadenummret i titeln på mailet till bolaget.

Vill minnas att jag ringde och pratade med min handläggare också, som var mycket förstående och tydlig.
1. anmäl till försäkringsbolaget, få skadenummer
2. Anmäl till polis, skicka vidare ärendenummer på polisrapport till bolaget via mail, märk mailet med skadenummer (punkt 1)

Utredning och utbetalning tog 14dagar, då jag hade helförsäkrat.

Det är Bilsport&MC jag har. Givetvis har jag pratat med dem. Men de bad mig att anmäla kollision/krock via deras hemsida. Polisanmälan gjordes på plats så jag har inget diarienummer än. Hade tänkt ringa polisen i slutet av veckan om de inte hört av sig. De sa att de skulle ringa och prata med vittnena i veckan så vi får väl se.

Hade jag haft reg.nr på smitarn så hade jag haft väldigt svårt att inte kolla upp bilen och ägarn lite närmare.

Sen tror jag att polisen tar smitningen på ganska stort allvar, det finns trots allt flera vittnen och ett regnummer. Inte ens en skitslö snut kan ducka och hävda att spaningsuppslag saknas.

Oavsett vem som körde bilen, för det är inte otroligt att det är där det landar om bilägarn är lite slipad när polisen knackar på så tror jag detta slutar med att du får full ersättning från bilens försäkring.

Givetvis har jag kollat upp regnumret. Kreditköpt BMW 5-serie. Hittar dock inte så mycket info om ägaren. Inte ens Facebook. Jo jag tycker också det borde gå på bilens försäkring även om de inte kan identifiera föraren. Men först ska väl dennas försäkringsbolag slingra sig då de brukar vara glada för det.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är Bilsport&MC jag har. Givetvis har jag pratat med dem. Men de bad mig att anmäla kollision/krock via deras hemsida. Polisanmälan gjordes på plats så jag har inget diarienummer än. Hade tänkt ringa polisen i slutet av veckan om de inte hört av sig. De sa att de skulle ringa och prata med vittnena i veckan så vi får väl se.



Givetvis har jag kollat upp regnumret. Kreditköpt BMW 5-serie. Hittar dock inte så mycket info om ägaren. Inte ens Facebook. Jo jag tycker också det borde gå på bilens försäkring även om de inte kan identifiera föraren. Men först ska väl dennas försäkringsbolag slingra sig då de brukar vara glada för det.

Förare av bilen är polisens problem om dom vill ta fanskapet för smitning och eventuellt ditt problem om du vill slå den jäveln på käften. Bilens försäkring gäller även om den skulle vara stulen.

Ligg på hos snuten bara så dom inte somnar....
 

hoarz

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
Förare av bilen är polisens problem om dom vill ta fanskapet för smitning och eventuellt ditt problem om du vill slå den jäveln på käften. Bilens försäkring gäller även om den skulle vara stulen.

Ligg på hos snuten bara så dom inte somnar....

Är inte så glad för att ha med polisen att göra då jag tycker att deras organisation är så ofattbart dålig. Skulle anmäla ett bedrägeri en gång. Blev skickad mellan flera olika instanser och kontor. Det sluta med att jag tröttna och lät det rinna ut i sanden. Det kanske är deras taktik iofs? Frågan är dock: Var vänder jag mig? Vet inte vilken station som tog min anmälan. Är det bara att ringa 11414 så kan de lotsa mig rätt riktning?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top