Slitdelar till Yamaha R1

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Ni som tävlar med R1! Var köper ni slitdelar (dvs delar som slits när man vurpar)?

Jag har nyss byt hoj och har lite dålig koll på Yamaha, men dels är det ju bra om man hittar någon som kan ta hem delar snabbt och dels är det bra att kunna köpa billigt när det är gott om tid... Kanske två olika ställen?
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
De verkar ha mycket tillbehör från tredje part och inte originalprylar vilket är bra i vissa fall.

För KTM är http://ktmshop.se/ helt suveränt. Bara att välja hoj och sedan får man sprängskisser och listor över alla originalprylar. Bara att beställa...

http://www.yamahacenter.com/ verkar inte ha något motsvarande tyvärr...
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Vad syftar du på för grejer egentligen? Det som går åt är ju:

Fotpinnar m. växel/broms-petare
Clip-ons
Broms/kopplingsgrepp
Motorkåpor (helst skyddskåpor som går åt ist.)
Bakram
Kåpor
Kåpstag
Kåpglas

Allt detta är ju bättre med eftermarknadsgrejer på en racehoj.

Det enda ev. originalmonterat som är någorlunda utsatt jag kan komma på är:

Instrumentbräda
Gasreglage med rulle
Tändningslås (om man inte har racekabelstam)
?

Eller har jag missat nåt annat som folk brukar ha med sig?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag kan inte komma på något förutom interna motordelar jag skulle köpa från Yamaha.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ni som tävlar med R1! Var köper ni slitdelar (dvs delar som slits när man vurpar)?

Jag har nyss byt hoj och har lite dålig koll på Yamaha, men dels är det ju bra om man hittar någon som kan ta hem delar snabbt och dels är det bra att kunna köpa billigt när det är gott om tid... Kanske två olika ställen?

Ska du ha Yamaha originaldelar snabbt så funkar vilket Yamahacenter som helst, eller egentligen vilken Yamaha-handlare som helst så länge de är anslutna till Ympulse-systemet. Allt som finns i Europalagret precis utanför Amsterdam levereras till Stockholm inom 24 timmar efter order och till resten av Sverige (även där jag bor) inom 48 timmar efter order.

Det finns ingen anledning att beställa dessa delar från Tyskland eller England, priserna är snarlika över hela Europa. USA är klart billigare men då är ju leveranstiden också längre och risken är stor att du får betala tull och moms på ditt paket.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Vad syftar du på för grejer egentligen? Det som går åt är ju:

Fotpinnar m. växel/broms-petare
Clip-ons
Broms/kopplingsgrepp
Motorkåpor (helst skyddskåpor som går åt ist.)
Bakram
Kåpor
Kåpstag
Kåpglas

Allt detta är ju bättre med eftermarknadsgrejer på en racehoj.

Det enda ev. originalmonterat som är någorlunda utsatt jag kan komma på är:

Instrumentbräda
Gasreglage med rulle
Tändningslås (om man inte har racekabelstam)
?

Eller har jag missat nåt annat som folk brukar ha med sig?

Ja det kanske är så att det är eftermarknadsprylar man ska ha... Speciellt om det alltid är bättre! Just köpt min Retta så jag har inte full koll på alla delar som än monterade än, men det kommer...

Grevens eller Bactor är det som gäller alltså?
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Ska du ha Yamaha originaldelar snabbt så funkar vilket Yamahacenter som helst, eller egentligen vilken Yamaha-handlare som helst så länge de är anslutna till Ympulse-systemet. Allt som finns i Europalagret precis utanför Amsterdam levereras till Stockholm inom 24 timmar efter order och till resten av Sverige (även där jag bor) inom 48 timmar efter order.

Det finns ingen anledning att beställa dessa delar från Tyskland eller England, priserna är snarlika över hela Europa. USA är klart billigare men då är ju leveranstiden också längre och risken är stor att du får betala tull och moms på ditt paket.

Ok. Synd bara att Yamaha Center inte har någon bra webbshop för reservdelar. De är lite efter... Men som skrevs ovan, kanske bättre att gå på eftermarknadsdelar...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att Yamaha's webshopar endast säljer tillbehör och utrustning, inte rena reservdelar. Och jag tror inte att du kan beställa direkt utan du får bara en prisuppgift och blir sedan hänvisad till valfri Yamaha-handlare. Vill du ha reservdelar så får du kolla upp artikelnumret på microfichen, antingen i Pelles länk eller på den amerikanska websidan www.yamaha-motor.com. Sedan lägger du beställningen hos valfri Yamaha-handlare.

En fördel med Yamaha är att de är rent grönjävliga på att lagerhålla delar i Amsterdam. Det är långt mellan gångerna då något inte finns i Amsterdam och då måste tas hem från Japan. Vissa andra märken - som fortfarande håller på och tramsar med ett lager i Sverige - är hopplösa i jämförelse.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Finns Y-handlare som har stort lager hemma i Sverige med.
Dom gånger jag har beställt från Mascot Motor har jag som regel haft grejorna i brevlådan dagen efter.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top