Förstår inte hur jag plockar ur kopplingen (BILD)

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Försöker få av kopplingen och möttes av en syn som förvånade mig efter att jag plockat av kåpan och första locket/tallriken. Ska det inte vara ett gäng skruvar med kopplingsfjädrar bakom? Haha. Hur får jag loss det här? Tanken är att byta lameller och fjädrar..

http://www.n0.se/v/f/706e1_20140803_212020.jpg
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Alltså muttern i mitten är ju hur jävla stor som helst. Min hylssats går till 21mm och det är alldeles för litet. Wtf.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tips på hur jag låser kopplingen för att kunna få av muttern då?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Och utan mutterknack? Måste väl finnas nån form av hemmalösning för att spärra skiten, ifall det inte går att köpa en färdig lösning.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Och utan mutterknack? Måste väl finnas nån form av hemmalösning för att spärra skiten, ifall det inte går att köpa en färdig lösning.

Lägg i högsta växeln och tryck på bakbromsen, alternativt att någon håller i bakhjulet.

Annars finns specialverktyg för att hålla korgen, men det är egentligen inte nödvändigt. Muttersmack är klart smidigast i alla fall.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Lås kopplingen och skruva loss den. Eller harvar missat nått?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Låste kopplingen genom att lägga i högsta växeln och trycka på bakbromsen samtidigt som jag tog i för kung och fosterland. Inte ett smack hände, och jag tog i mycket. Känns snarare som hävarmen kommer ge sig innan muttern.. Verkar som att mutterknack är den enda utvägen? Eller är det en bra idé att prova med slagmejsel? Samt, tror ni med en kvalificerad gissning att biltemas billiga mutterknack räcker för att klara jobbet? (om inte, finns det någon i linköping som kan tänka sig att låna ut en kraftigare knack?)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låste kopplingen genom att lägga i högsta växeln och trycka på bakbromsen samtidigt som jag tog i för kung och fosterland. Inte ett smack hände, och jag tog i mycket. Känns snarare som hävarmen kommer ge sig innan muttern.. Verkar som att mutterknack är den enda utvägen? Eller är det en bra idé att prova med slagmejsel? Samt, tror ni med en kvalificerad gissning att biltemas billiga mutterknack räcker för att klara jobbet? (om inte, finns det någon i linköping som kan tänka sig att låna ut en kraftigare knack?)

Jag använde biltemas billiga mutterknack för min kopplingskorg, så den borde räcka.
 

Snowman89

Guest
Till R6an eller någon mindre motor?

Om du tror att Julas billigaste mutterknack klarar jobbet, men du inte tycker det är värt att köpa en för en muttern så har jag en sån som du kan låna :)

Det är den billigaste varianten som först "varvar upp" och sen slår till...
Dock knackade den lätt loss kopplingskorgen samt dreven till veven på min 640.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Om du tror att Julas billigaste mutterknack klarar jobbet, men du inte tycker det är värt att köpa en för en muttern så har jag en sån som du kan låna :)

Det är den billigaste varianten som först "varvar upp" och sen slår till...
Dock knackade den lätt loss kopplingskorgen samt dreven till veven på min 640.

Grymt! Jättegärna! :D Vart bor du så kanske jag kan komma över och låna med mig den imorgon? :) Har sommarlov så vilken tid som helst går bra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Till R6an eller någon mindre motor?

En RD350. R6an ska jag inte göra transplanteringar på förrän i vinter. :crash
Men muttern i RDn satt nå djävulskt, drog med en meterlång hävarm utan att det rubbade sig, men med mutterpickan gick det lekande lätt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Låste kopplingen genom att lägga i högsta växeln och trycka på bakbromsen samtidigt som jag tog i för kung och fosterland. Inte ett smack hände, och jag tog i mycket. Känns snarare som hävarmen kommer ge sig innan muttern.. Verkar som att mutterknack är den enda utvägen? Eller är det en bra idé att prova med slagmejsel? Samt, tror ni med en kvalificerad gissning att biltemas billiga mutterknack räcker för att klara jobbet? (om inte, finns det någon i linköping som kan tänka sig att låna ut en kraftigare knack?)
Antagligen, har en billig (meec, eller nått?) typ 200kr från jula, och har gjort sånthär ett gäng gånger med den, funkat förjäkla bra varje gång. Låter förjävligt, men men.
 

Snowman89

Guest
Antagligen, har en billig (meec, eller nått?) typ 200kr från jula, och har gjort sånthär ett gäng gånger med den, funkat förjäkla bra varje gång. Låter förjävligt, men men.
Haha jag har samma!
Den låter förjävligt då den varvar upp och sen slår till, men den gjorde jobbet när jag hade isär 640n.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Kan vara bra att säkerställa om muttern är höger- eller vänstergängad innan man går lös med det tunga artilleriet...
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hur vet jag hur den är gängad då? Syns väldigt dåligt men skulle nog säga att jag trooor den är normalt gängad, dvs medurs för att dra åt och moturs för att dra lös.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Om det inte går att se på axeln/muttern så skulle jag nog försöka hitta info via detta forum, google etc.
Har själv lärt mig den hårda vägen att det är förbaskat tråkigt att våldta en vänstergänga :huvet
Tyvärr har jag ingen kunskap om din motor att dela med mig av men det finns säkert andra som vet.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top