SMC deltog i Stockholm Prides Parad

198

vinter nu igen...
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Åkers Styckebruk
Hoj
2010 BMW K1300S
Ett 25 tal MC förare deltog under SMC flaggor i Stockholms Prideparad i lördags

Här en "kort" film från Hornsgatan

 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Positivt. Om än att jag kan tycka det är litet löjligt att Pride och "HBTQ", eller vad förkortningen är, alltid verkar spöka ut sig för just Pride. Varför måste det vara en "sexfest", bara för att fira vanliga mänskliga rättigheter?

Anledningen till att jag är kritisk är att även flatan med svenska helylle kläder måste hyllas, eller bögen med Svensson kofta, eftersom paradens syfte är att lyfta frågan.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Väntar bara på att CB_Tobbe får syn på tråden och fantiserar ihop något nytt problem...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vill inte vara någon glädjedödare men har SMC sanktionerat att man kör utan hjälm i paraden :confused:
Nope. Du dödar inte glädjen utan det är en fullt rimlig, begriplig och vettig fråga. Det har funnits en något märklig debatt i något internforum inför paraden, SMC:s rekommendationer för all körning inklusive Pride finns här: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Skyddsutrustning/

Mer detaljerade rekommendationer för utrustningsdetaljer: http://www.svmc.se/smc/Information-och-fakta-/SMCs-trycksaker/

Nu går denna (och några andra under säsongen) kortege tydligen i kryp- eller gångfart, det är duktigt varmt och några deltagare valde enligt filmen att avvika från rekommendationen på egen risk inför både trafik och poliseskort.

Personligen kan jag förstå de medlemmar som brinner för detta arrangemang och som valt att anordna kortegen, att de inte valde att avbryta, riva bort flaggor eller på annat sätt bestraffa "syndarna" - till syvende och sist är straffansvar personligt och deltagarna svarar för sina egna val.

Därför är alltså svaret på Din fråga nej. SMC är tydliga i sin rekommendation när det gäller skydd :)

Alternativet blir nästan orimligt. Jag blev ombedd att guida en tur på ca 44 mil i västerbotten för någon vecka sedan, där dök en Victory upp med förare i hjälm, tisha (förvisso försedd med några nitar...), jeans och gympadojor. Inte kommenterade jag det, med undantag från att vi passerade ett par åskskurar och det inte gick att låta bli vid efterföljande stopp :)

När vi håller kurs är det en annan sak, vid kurstillfället besiktar vi både hojar och utrustning samt demonstrerar och förklarar fördelarna med bra skydd. Men precis som med körkunskaper och riskmedvetenhet gäller att ingen kan tvinga någon annan att följa pekpinnar när vi sedan åker ut på landsvägen, det bygger på förtroende, acceptans och att man väljer att göra andras rekommendationer till sina egna.

Simon Davies på vita 899:an?
Ser så ut, om än hojen verkar ha klarat sig undan alltför omfattande renoveringar och "uppiffningar" :)
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nope. Du dödar inte glädjen utan det är en fullt rimlig, begriplig och vettig fråga. Det har funnits en något märklig debatt i något internforum inför paraden, SMC:s rekommendationer för all körning inklusive Pride finns här: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Skyddsutrustning/

Mer detaljerade rekommendationer för utrustningsdetaljer: http://www.svmc.se/smc/Information-och-fakta-/SMCs-trycksaker/

Nu går denna (och några andra under säsongen) kortege tydligen i kryp- eller gångfart, det är duktigt varmt och några deltagare valde enligt filmen att avvika från rekommendationen på egen risk inför både trafik och poliseskort.

Personligen kan jag förstå de medlemmar som brinner för detta arrangemang och som valt att anordna kortegen, att de inte valde att avbryta, riva bort flaggor eller på annat sätt bestraffa "syndarna" - till syvende och sist är straffansvar personligt och deltagarna svarar för sina egna val.

Därför är alltså svaret på Din fråga nej. SMC är tydliga i sin rekommendation när det gäller skydd :)

Rimligt resonemang.

I slutändan blir det ändå SMC som får svara för varför man avvek från egna säkerhetsföreskrifter eftersom det var ett officiellt deltagande från SMC på paraden. Givetvis har var och en som deltog ett eget personligt ansvar i slutändan. Om man väljer att delta i en kortege för en officiell organisation bör man följa deras regler. Man företräder ju dem i själva kortegen i andras ögon. Inte sig själva som individer. I det här fallet företräder deltagarna Sveriges Motorcyklister. Inte vilken organisation som helst i sammanhanget.

Mc-förarna i kortegen skulle antagligen aldrig få för sig att köra utan hjälm en vanlig varm sommardag i krypfart. Att man valde att inte göra det under paraden hade sannolikt andra orsaker än hettan. Man vill synas. Vi talar ändå om Pridefestivalen med all dess innebörd. Jag kan tänka mig att toleransen är högre generellt sätt under dessa dagar. Nog om det. Jag har egentligen inga synpunkter på att andra väljer att köra utan hjälm eller säkerhetsutrustning. Det är deras ensak.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Jesus, när jag glider genom stan i tischa är jag en sån där skattebetalar belastare/dåre/risktagare/extrembeteende person, men när några tomtar gör det och dessutom skippar hjälmen, under SMC's regi; så är det OK bara för att det är Pride parad i stan? Gimme a break :dummer
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...I slutändan blir det ändå SMC som får svara för varför man avvek från egna säkerhetsföreskrifter eftersom det var ett officiellt deltagande från SMC på paraden. Givetvis har var och en som deltog ett eget personligt ansvar i slutändan. Om man väljer att delta i en kortege för en officiell organisation bör man följa deras regler. Man företräder ju dem i själva kortegen i andras ögon. Inte sig själva som individer. I det här fallet företräder deltagarna Sveriges Motorcyklister. Inte vilken organisation som helst i sammanhanget.

Mc-förarna i kortegen skulle antagligen aldrig få för sig att köra utan hjälm en vanlig varm sommardag i krypfart. Att man valde att inte göra det under paraden hade sannolikt andra orsaker än hettan. Man vill synas. Vi talar ändå om Pridefestivalen med all dess innebörd. Jag kan tänka mig att toleransen är högre generellt sätt under dessa dagar. Nog om det. Jag har egentligen inga synpunkter på att andra väljer att köra utan hjälm eller säkerhetsutrustning. Det är deras ensak.
Ja, utan att gå in på vad definitionen på "officiellt" är kan jag bara konstatera att ett arrangemang som flera medlemmar vill köra för, som uppfyller SMC:s stadgar, stödjer organisationens allmänna riktlinjer och bejakar vår medlemsdemokratiska grundsyn är okey att köra med SMC:s flagga.

Personligen kör jag aldrig utan lagstadgad skyddsutrustning och oftast med "hela paketet" så fort jag ska utanför byn eller hastigheten överskrider 50 km/h. Det är en rimlig avvägning jag gör, utifrån min personliga riskbedömning och om än den skulle råka avvika från de officiella rekommendationerna. Men visst - väljer även jag att köra i en arrangerad kortege ser jag antagligen till att uppfylla riktlinjerna eller i varje fall lagkraven. I ärlighetens namn har det hänt att jag krypkört hojen mellan depåtält och garage utan hjälm när jag varit på bana, om arrangören inte uttryckligen förbjudit detta.

Men ska jag leta en mc-organisation som i allt delar mina värderingar kommer den med all sannolikhet inte komma att innehålla 60 000+ medlemmar, jag misstänker att den skulle bli både liten och exklusiv... ;)

Jag företräder inte SMC officiellt och därför kan jag vara så frispråkig som jag är. Och jag delar personligen Din uppfattning och tycker det blir lite pajasfasoner att inte ens kunna trä hjälmen över svålen för att i alla fall köra lagligt i en parad. Det är inte "wild and crazy", bara onödigt provocerande i min personliga bok. För inte handlar väl allt ståhej om att ifrågasätta precis allt i samhället - även det vettiga, det fungerande och det rimliga?

Men som Du säger - nog om det. Ingen har vad jag vet skadats eller förolyckats, om någon bötfällts vet jag inte. Jag var inte på plats så jag kan inte bedöma temperatur och miljö utan jag kan endast redogöra för hur jag tänker. Hur de som valde att köra utan hjälm resonerar får vi fråga dem om. OK? :)

Skydd är bra oavsätt kön....:hihi:hihi
Touche, det kan jag inte förneka :)
 
Last edited:

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Jesus, när jag glider genom stan i tischa är jag en sån där skattebetalar belastare/dåre/risktagare/extrembeteende person, men när några tomtar gör det och dessutom skippar hjälmen, under SMC's regi; så är det OK bara för att det är Pride parad i stan? Gimme a break :dummer
Kanhända att man annars blir kReänkt? :rolleyes:
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Leila K blir nog glad när någon fortfarande spelar hennes låt "Electric", vare sig det är SMCs pridemänniskor eller ej :hihi
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hur kan man överhuvudtaget bli upprörd av att nån kör utan hjälm I KRYPFART :dummer
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top