Parkeringsböter.. På hoj?

Spoke

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R6 Yahama XT Kawasaki Er-5
Jag trodde inte de var möjligt?!
Men jag bor i ett lägenhetshus och har parkerat hojen i ett cykelställ på gården under en tid nu och idag när jag gick ut, glad åt solen, satte mig på hojen, körde en vända på stan och ser att det är en ihoprullad pappersbit som sitter och fladdrar fastkilad mellan bromsvätskebehållaren och styret... Stannar och upptäcker att jag fått en parkeringsböter på 500pix "Ej parkeringszon" "06.15-06.30" "foto taget".

Har ni fått något liknande? Kättingen sitter ju igenom cykelstället och i däcket om jag parkerar på¨gatan så lyfter man bara upp den på en pickup och kör plus att jag inte har någon uppsyn över den.... Vad ska jag göra, fortsätta parkera men montera ner regplåten när jag lämnar hojen? Livet suger, vill varken betala 500 kr eller bli av med hojen.. :(
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Finns det någon skylt uppsatt som säger att parkering endast i avsedda platser samt namn och telefonnummer till parkeringsbolag? Annars kan du bestrida.
 

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Skåne
Hoj
Ze German
Jag trodde detsamma vid ett tillfälle...fick också böter på 500 pix för att den stod tillsammans med ett par cyklar.

Jag tänkte i stil med "cykel eller motorcykel....lite som samma sak, en utan motor en med motor". Så fungerar det inte riktigt...

Jag betalade för jag hade gjort fel...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Är det inne på gården ska väl p-lisorna ge fan i det om det inte finns nån överenskommelse med tillhörande "motorfordon förbjudet" skylt.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag rycker alltid skylten när jag parkerar på cykelparkeringen på jobbet.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Är det inne på gården ska väl p-lisorna ge fan i det om det inte finns nån överenskommelse med tillhörande "motorfordon förbjudet" skylt.

Står den inne på en gårdsparkering så är det fastighetsägaren som "lappar"
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Fäst skylten med kardborreband så att du enkelt kan ta av den när du kommer hem.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag rycker alltid skylten när jag parkerar på cykelparkeringen på jobbet.
Fäst skylten med kardborreband så att du enkelt kan ta av den när du kommer hem.
Funkar säkert bra vid dagsparkering, men var försiktig om det gäller flera dagar i sträck. Felparkerade fordon utan registreringsskylt riskerar att bli bortbogserade efter tre dagar (kan säkert skilja lite i regler mellan områden)

Och glöm inte att sätta tillbaka skylten innan körning, 1500:- böter på att köra utan skylt. Får bara köra till polisstation för att hämta en ersättningsskylt då, så om man är glömsk får man försöka hävda att man är på väg dit i så fall.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Om man rycker skylten med sig, kan de inte då böta en på ram-nummret?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Hur är det med din försäkring förresten, är det inget krav på att den ska vara i ett låst utrymme? Annars vill jag gärna veta vad du har för försäkringsbolag.
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
För många år sedan fick jag böter i ett cykelställ, fick dock boten avskriven efter jag pratat med bostadsföreningen men fick inte stå där mera utan skulle stå och ta upp en hel p-plats istället (som var gratis men begränsade platser) fick sedan MC:n stulen på en sådan plats senare, nu är det alltid garage som gäller.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om man rycker skylten med sig, kan de inte då böta en på ram-nummret?
Jo, regnummret är bara en slagning bort.

Sen är det alltid jobbit när folk inte kan skilja på en cykel och en motorcykel :rolleyes:

Är det inne på tomtmark så är det absolut bästa sättet att ta upp det hela för diskussion med markägaren.
Framför dina synpunkter varför du vill stå inne på gården. Godtar han inte att du upptar några cykelplatser med din motoriserade "cykel" så fråga han ifall det finns en möjlighet att t.ex. montera upp ett markankare där motorcyklar kan ställa sig precis bredvid.
Det finns billiga markanakare på Biltema eller E-bay, ifall han inte vill bekosta det och du erbjuder dig att göra det.
 

Jimmy

Guest
Hur är det med din försäkring förresten, är det inget krav på att den ska vara i ett låst utrymme? Annars vill jag gärna veta vad du har för försäkringsbolag.

Nej, det behöver inte vara ett krav. Premien kan dock bli lite högre.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Nu när man kompis var nere så ställde vi en del på betalrutor. Vi gjorde som så att vi köpte en biljett (för vi tog ju bara upp en ruta) klämde fast den på tanken och tog bild.

Någon som har koll på hur korrekt det är enligt lagen? Kan de bötfälla den sekundära hojen i rutan som inte har lappen fäst på sig?
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Lokala reger gäller i hela Sverige. Är det privat mark så får man fråga markägaren.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nu när man kompis var nere så ställde vi en del på betalrutor. Vi gjorde som så att vi köpte en biljett (för vi tog ju bara upp en ruta) klämde fast den på tanken och tog bild.

Någon som har koll på hur korrekt det är enligt lagen? Kan de bötfälla den sekundära hojen i rutan som inte har lappen fäst på sig?

Generellt så skall alla i rutan ha en egen biljett...
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Nu när man kompis var nere så ställde vi en del på betalrutor. Vi gjorde som så att vi köpte en biljett (för vi tog ju bara upp en ruta) klämde fast den på tanken och tog bild.

Någon som har koll på hur korrekt det är enligt lagen? Kan de bötfälla den sekundära hojen i rutan som inte har lappen fäst på sig?

Finns ingen lag som säger vare sig det ena eller det andra utan det är de lokala förskrifterna FÖR JUST DEN PARKERINGEN som gäller just där och enbart just där och för att göra det hela mer intressant så sätts reglerna av den som äger marken.

Det betyder att den ena tomten kan ha ett sätt regler och den tomten som är precis bredvid kan ha precis motsatt regelverk.

Detta testades med smart bilarna som ju får plats två i en parkerings ruta, på vissa parkeringsbolag betalade du för ytan och därmed fick du parkera båda bilarna på en plats och bara betala för en biljett, på andra platser betalade du för rätten att parkera och då skulle alla fordon oavsett hur många som får plats i rutan ha giltigt parkerings tillstånd.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top