Cykeltävling på allmän väg i Vellinge.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Kom idag körandes ute på söderslätts vischan när jag närmade mig några trinda Vellingebor som med små röda flaggor stod och stoppade trafikanter till och från pga en cykeltävling.Det jag reagerade på var när jag mötte två mc som körde före cyklisterna där mc förarna slog med händerna upp och ner precis som om jag inte körde tillräckligt sakta när jag nästan stod stilla redan !?.Därefter kom ett gäng flåsnissar över precis hela vägen på sina cyklar och jag fick gå långt ut i gropen för att inte bli påkörd.

Min fråga är då om denna form av arrangemang är tillåtet på allmän väg som även används av övrig trafik.Om så är fallet så kan man ju ordna en mc tävling genom lilla Vellinge där man drar runt i 300 km/h bland folk och fä. :va :crash
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Lättirriterad? :rolleyes: Dom kanske bara ville varna att det var cykeltävling, ja det är tillåtet med cykeltävlingar på allmänväg, givetvis måste man ansöka om tillstånd för tävlingen https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2012_28.pdf

Japp, när man täcker hela vägbredden med t ex en cykeltävling och då med andra ord är över på fel sida av denna väg vid möte och mötande i sin tur tvingas gå ut i vägrenen anser jag att något är rejält fel när det hela utspelas på allmän väg.Så nästa gång ska jag börja köra på fel sida och räkna hur många jag hinner röja ur vägen.Måste ju vara lika tiillåtet eftersom det redan finns flaggvarnare som signalerar efter eget behag och omdöme. :crash
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Japp, när man täcker hela vägbredden med t ex en cykeltävling och då med andra ord är över på fel sida av denna väg vid möte och mötande i sin tur tvingas gå ut i vägrenen anser jag att något är rejält fel när det hela utspelas på allmän väg.Så nästa gång ska jag börja köra på fel sida och räkna hur många jag hinner röja ur vägen.Måste ju vara lika tiillåtet eftersom det redan finns flaggvarnare som signalerar efter eget behag och omdöme. :crash

det är fullt lagligt om du bara söker tillstånd för det......... och det blir beviljat !!
har man bara tillstånd från transportstyrelsen så får man landa ett Boeing om man vill .....

jag förstår att det har varit en otäck upplevelse för dig och jag kan inte själv se mig i ett sådant trauma !
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag tror att Floki bara ar avundsjuk, för att han själv inte orkar trampa själv ....:gråta

Det är väl bra att de kan få tillstånd att arrangera cykeltävlingar på vanliga vägar, då kan de även ha flaggvakter och motorcyklar till hjälp för att höja säkerheten, både för cyklisterna och övriga trafikanter.

Vad var problemet ?
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Ja, det är tillåtet att arrangera cykeltävling på allmän väg. Men man måste fortfarande följa trafikreglerna, oavsett hur mycket man tävlar.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ja, det är tillåtet att arrangera cykeltävling på allmän väg. Men man måste fortfarande följa trafikreglerna, oavsett hur mycket man tävlar.

Det beror väl på hur tillståndet ser ut ....
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
3-4 gånger i timmen håller man ju på att bli påkörd av cyklister i stockholm, bra att dårarna håller sig härifrån nån dag :hihi

Borde bygga fler såna där runda inomhusbanor i Sverige så vi får bort fartdårarna från vägarna :banana:yoparty
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag var ute och cyklade igår och mötte flera MC-åkare som körde för fort och de hade Sporthoj.com-tröjor på sig. Vems axel kan jag gråta ut på så att de slutar omedelbart. Vägar är till för transport och inte att leka på!

Med en fot i båda lägren är det kul, men patetiskt att läsa dessa inlägg. Bortsett från Vätternrundan så lär du ha mött en eller max två klungor som tog upp så stor plats att du fick väja och flaggvakter varnade dig i god tid. Exakt vari ligger problemet? Om du störs av att fler har kul på samma plats som dig kanske du skall sälja hojen och prova golf istället. Där brukar introvert gnällande tas emot positivt.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
3-4 gånger i timmen håller man ju på att bli påkörd av cyklister i stockholm, bra att dårarna håller sig härifrån nån dag :hihi

Borde bygga fler såna där runda inomhusbanor i Sverige så vi får bort fartdårarna från vägarna :banana:yoparty

Episkt inlägg på SPORTHOJ punktcom...
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
En sak som jag kan tycka är konstigt är att inte hastighetsgränsen gäller för dom fast att vägen fortfarande är öppen.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
En sak som jag kan tycka är konstigt är att inte hastighetsgränsen gäller för dom fast att vägen fortfarande är öppen.

https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2012_28.pdf

" Undantag från hastighetsbegränsning
8
§
I 13 kap. 4 § tredje stycket trafikförordningen (1998:1276) finns
bestämmelser om förutsättningar för att medge undantag från vissa
bestämmelser om högsta tillåtna hastighet"

följ den röda tråden och du skall finna
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Var väll menat som ett ironiskt inlägg, men kanske inte gick hela vägen fram :död

Men bättre dom är på arrangerade tävlingar iaf så kanske dom inte har så stort behov av att krocka med barnvagnarna uppe på gågatorna i sthlm :3freak :glömdet
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Jag irriterar mig på cyklister som inte cyklar på cykelväg. PunCkT.

Finns det inte en fotbollsplan där jag bor, så får jag ta mig till en. Inte spela på vägen.
Finns det ingen tennisplan där jag bor, så får jag ta mig till en. Inte spela på vägen.
Finns det ingen cykelväg där jag bor..... :FU
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som långt ifrån elitcyklist så snittar jag 30+ på platten och en runda utan 60+ i nerförsbackarna finns inte när jag är ute och tränar. Hade det funnits en riktig cykelbana så hade jag lyssnat på gnället. I praktiken är cykelbanan ett tillhåll för:
- Vardagscyklister som tror att ingen cyklar snabbare än 10 Km/h
- Fotgängare med musik i lurarna
- Barnvagnar i bredd
- Hundar i koppel
- Barn
- O.s.v

Sannolikheten för en olycka som slutar allvarligt om motionscyklister höll sig där borde de flesta som tagit körkort kunna räkna ut. Problemet måste vara obefintligt på MC, hur svårt kan det vara att köra om egentligen? Lev med det faktum att det faktiskt är de flesta av oss på Sporthoj som egentligen beter sig "illa" på vägarna och cyklisterna faktiskt rättar sig efter lagen. Det är lite farligt mycket "världen befolkas av mig, bara mig och min mamma" över dessa inlägg.

Tommy.exe: Jag förutsätter att din Avatar givetvis inte fotograferats på en allmän väg utan på en plats när ni hade tillstånd från både polisen och trafikverket? Har man ingen stuntbana så...
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top