Gsxr 750 1998 kopplingsproblem

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Jo jag har problem med kopplingen, Jag har justerat den ett antal gånger så den fungerar till synes bra men efter en kort stund ballar den ur igen. Den kan fungera felfritt i ett par minuter sedan efter avstängning (också ett par minuter) rulla framåt på ettan fast jag har kopplingen helt urkopplad tills jag justerar den igen (vid handtaget) vilket resulterar i att jag inte längre kan växla ut från ettan. Den kan ligga bra med ett tydligt drag läge och spel i handtaget efter manualen (3- 13mm) men fortfarande vara svår till omöjlig att växla. När jag väl hittar rätt läge så tar det inte lång stund förens den blir svårväxlad och den börjar rulla i s.k gång hastighet i uppåt 30 sec med kopplings handtaget helt indraget.

Vad kan detta vara? Jag har skruvat ut justerings skruven vid framdrevet 3 varv, skruvat in den igen tills jag känt motstånd sedan ytterligare 1 varv (redan vid 1 varv sitter skruven "mejselhårt" men manualen vill att jag skall skruva i den ytterligare 1/4 varv, vilket jag inte har gjort) och sedan justerat spelet i handtaget m.h.a skruven uppe på skyddet för framdrevet.

Något en erfaren mekare som kan säga vad jag kan kolla, hur jag kan felsöka detta? Vad tror ni detta kan vara? Finns någon i Trollhättan med omnejd som kan tänka sig å komma och kika på motorcykeln?

Exakt vad skruven vid framdrivet faktiskt gör är ett mysterium för mig så kan jag bli upplyst om detta vore jag tacksam och :tummenupp
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Skruven nere vid kopplingskåpan är en justerskruv. Du gör din grov-justering där för att sedan göra finjusteringen uppe vid handtaget.

Är vajern i bra skick? Har du justerat såpass mycket att du inte har eller knappt har gängor kvar på skruven nere vid kopplingskåpan så bör du beställa en ny vajer.

Vilken olja kör du på?

Om vajern är i bra skick, du kör på rätt olja och kopplingen fortsätter att arbeta dåligt så är det dags att kolla upp skicket på kopplingens delar.
 

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
vet inte vad det är för olja i den från början då den är nyköpt men har fyllt på med en motorcykel specifik olja från mobile 1 (utan friktions hämnande tillsatser). Ja den är justerad långt ut vid kopplingskåpan (eller framdrevet i mitt fall) har skaffat en ersättnings vajer redan faktiskt men lite naivt så köpte jag en gjord för 2001 års modell som är några cm längre än min. Kommer det att fugera om jag drar en lika lång omväg ner till kåpan?

Jag testade lite idag igen, och justerade skruven denna gång ut ett halvt varv då fungerade allt ypperligt men precis som innan så blir det sämre med tiden och efter jag stängt av motorn för att tanka så försöker motorcykeln dra iväg på ettan trots att kopplingen är fullt intryckt. Vad kan detta beteende tyda på? Den blir alltså svårväxlad med tiden och efter en omstart så kopplar den inte längre ur helt/drar framåt de första sekundrana.. ?
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Det kan vara så att du har någon krokig stålskiva eller lamell i kopplingen som tar upp spelet i kopplingen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Antingen har du krokiga stålskivor, eller så är det hack i glidytorna i kopplingskorgen. Riv isär och kolla. Lägger du hojen så behöver du inte ens tömma ur oljan. Men visst, har du en kopplingsvajer som har fransat upp sig och inte glider i vajerhöljet så kan du få liknande fenomen, men det är inte lika troligt.
 

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
fick bukt på problemet någorlunda efter att justerat ut skruven vid framdrevet ett helt varv, men nu har jag problemet att kopplingen känns rough och biter väldigt plötsligt som om ett initialt "på" steg där den drar ordentligt för att sedan fungera steglöst. ljudet vid första "steget" är snarlikt (men anmärknings värt tystare, mjukare) det ljudet när man lägger i första växeln. Kan en ytterligare justering på skruven inåt åtgärda detta problem också? En annan sak jag undrade, går det att justera skruven (vid fram drevet) med motorcykeln på?

lammell byte och översikt av kopplingen har jag planerat till efter säsongen så det skall göras.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top