Får ej lös kopplingskorgen! "Blir galen!"

Mecke96

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Piteå
Hoj
KTM 250SX-02
Hej!

Jag har en KTM 250 SX 2002 och fick ett haveri för ett tag sen, så jag måste splitta motorn och rensa ur vevhuset.

MEN... Den där J**vla mutter vill F*n inte släppa!! Har försökt i tre dagar nu. :mad::mad:

Har satt fast koppling korgen med 2 vajrar från varsit håll och skruvat fast dom i trä arbets bordet så kopplings korgen rör sig it ett smack!

Först pröva jag med en kompressor driven mutterknackare.. släppte ej
Sen testa jag med en spärrnyckel med förlängnings skaft (Ca 50cm).. släppte ej
lånade en större kompressor med en finare och nyare mutter knackare.. släppte ej
testade värma mutter och sedan använde en slag mejsel.. släppte ej

Testade alla andra alternativ med uppvärmd mutter också.

Den är inte vänster gängad då man kan se två gängor innan mutter och det går åt rätt håll.

Jag tänker inte lämna in motor för att en mekbutik ska göra det då dom tar äckligt mycket för att ta lös en bullt.

Är slut på ideér och behöver eran hjälp som har tacklat problemet förr!


VAD SKA JAG GÖRA! Kapar snart av skiten men är rädd att skada axeln!! :mad:

Mvh// Melker Simonsson
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hur mycket kan en mekbutik ta för att det inte skall vara värt att slippa ägna tre dagar åt att misslyckas själv eller riskera att skada något...
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
vad menas med haveri??

slagmuttermaskin som man har till däcksbult på bil funkar prima! du måste ha slag... samt håll i runt korgen med handskar hårt... ha gårna en meckpolare till hjälp...

Med vänlig hälsning
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Låter lite tråkig nu kanske, men 3 dagar i min lilla värld är 6000 pengar.

Och är det under semester så är dagarna värda mångdubbelt mer i kvadrat.

Jag säger inte att du skulle lämnat på verkstad men en liten smygtitt i en haynes eller en fulladdad handbok hade nog gjort din bitterhet lite mindre.

Varit där, gjort det och ångrat det bittert.

Eller så beställer man bara jobbet på Ebay, enkelt och snabbare än här hemma har jag hört.


Edit: ironimode off.

En Haynes är riktigt bra, har man ingen så går allt att Googla :)
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Låter lite tråkig nu kanske, men 3 dagar i min lilla värld är 6000 pengar.

Vad fan har du för lön riktigt? 6k är fan en halv månad...

Men som andra sagt redan så är knackmaskin det enda raka, om det är drivet av tryckluft, kabel eller batteri har ingen betydelse, men knack är a & o.
Läs manualen och ta reda på om den är fel gängad då sådana här saker är det inte allt för sällan.

Sen skall det vara rätt enkelt fixat.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Förmodligen är inte kopplingsnavet låst så att det är stumt när du kör med mutterknackaren. Sitter det stumt ska det inte vara några problem att få loss muttern. Du behöver kanske låna eller tillverka ett låsverktyg så att navet inte fjädrar som det gör om det är fixerat med vajrar. Se till att låsbrickan är helt utvikt m.h.a. ett dorn.

Det ska inte behövas en massa våld och bankande utan bara att grejorna är ordentligt fastsatta och att man använder bra verktyg.

Det kan inte kosta många kronor att låta en verkstad lossa muttern om du inte klarar det själv.
 
Last edited:

Mecke96

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Piteå
Hoj
KTM 250SX-02
tack för alla svar. Jo jag har manualen och lästa igenom den och dom hade ju en special nyckel för korgen som dom drog över och låste fast korgen. Ringde företaget Lindroths, KTM återföräljare och mekaniker. Frågade ifall dom sålde en sådan nyckel.. "" Eeeeh va? finns det en special nyckel?"" Sa dom till mig XD

Dom sa att ifall jag lämnar in motorn så kan det ta en vecka innan dom har tid (Lata/fullt upp? vem vet)

Vad jag mena med haveri: Var på banan å hade glömt extra filtrena hemma. "BIG Facking Misstake" Var glad att jag hade en smidd kolv och inte gjuten, så kolven slipades ner av sanden som kom in i motorn och jag tappa allt komp. Ligger små metall flisor och ihopkladdat sand i vevhuset.

Jo det är lite dyrt för en student att behöva lämna in en motor så dom kan dra lös en bullt för ca 400kr
Lägger hällre pengarna på ett lamell paket då mitt är slitet.

Sydney:
Nej det rör sig tyvär ca 2mm när jag kör mutterknackaren så det kan absolut vara det. Men tycker de e så sjukt vad just den här sitter. mina polares crossare har man gjort som några har sagt. Hållt med ena handen och kört mutter knackernen i andra handen, å så släpper det.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Vad jag mena med haveri: Var på banan å hade glömt extra filtrena hemma. "BIG Facking Misstake" Var glad att jag hade en smidd kolv och inte gjuten, så kolven slipades ner av sanden som kom in i motorn och jag tappa allt komp. Ligger små metall flisor och ihopkladdat sand i vevhuset. .

oljar du inte filtren???

finns ingen anledning att dela motorn om inte ram/velager gått....

slå i bensin i vevhuset och ta sen tryckluft + nåt munstycke som når ner i mellan vevhalvorna... och bubbla för att lösa upp 2-taktsoljan film... sen är det bara slå i olja till 50% och veva med partiet så kommer skiten hamna på vevhalvorna fast på oljefilmen... sen så är ju inte aluflisor speciellt hårt... detta tar tid men kostar bara lite bensin/olja... du kan ställa crossen upp och ner så hjälper tyngdlagen till...:tummenupp

hur gick det med cylindern???

riva motorn för lite skit låter väldigt extremt...

Sydney:
Nej det rör sig tyvär ca 2mm när jag kör mutterknackaren så det kan absolut vara det. Men tycker de e så sjukt vad just den här sitter. mina polares crossare har man gjort som några har sagt. Hållt med ena handen och kört mutter knackernen i andra handen, å så släpper det.

en man på mutterknackaren och en man på/runt kopplingskorgen med TVÅ händer.. kan prova att först dra åt och sen försöka dra loss korgen...

mvh
 

Mecke96

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Piteå
Hoj
KTM 250SX-02
Självklart oljar jag filtrerna men vi har haft kring 25-30 plus i 3-4 veckor här i norr, tror det var den dammigaste banan jag någonsin har kört på. Tvättade filtret efter 30 min + damm filtret som jag hade på. När jag satte tillbaka filtret å skulle köra så var det lite för lätt för att vara sant å kicka.

allt har klarat sig utom kolven, satte tillbaka min gamla kolv som jag körde på förut bara för att mäta kompet, fick samma resultat som står i manualen! :banana

Men kopplings korgen måste jag ändå ta lös. en lammel hade gått av i 3 bitar och jag hitta bara 2 :huvet
den sista delen ligger nog bara bakom kopplings korgen å molikyler :hihi

Men jag ska testa ditt sätt att rensa vevhuset. mindre arbete är ju alldrig fel ;)
 

Mecke96

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Piteå
Hoj
KTM 250SX-02
NU ÄR MUTTER LÖS!

Så här gick det till:
Efter att ha försökt i en "evighet" så gav jag upp å ringde en kompis, som inte brukar vara hemma men hade tur å han skulle vara hemma i nån timma. Han har nämligen en "industri kompressor" eller ja kompressor modell större.

Höll i vajrarna som jag hade virat runt korgen å körde med hans mutterknackare "Modell dyrare" än vad jag hade och vips så va mutter lös!!

Tack för alla tips iallafall nå fortsätter jag på egna fötter, Tja då! //Melker S
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top