KTM meddelar: vi slutar tillverka sporthojar!

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Har jag missat tråden om detta eller har alla andra missat nyheten? I intervjun vid den tyska länken nedan berättar KTMs VD att de tänker sluta tillverka sporthojar. Man tar RC8 ur produktion och ersätter den inte med en ny gatmodell. Överraskande nyheter minst sagt med tanke på att KTM samtidigt meddelar att man har beslutat att delta i MotoGP med en V4 (som man kallar RC16) om två år.

Den centrala delen av intervjun översatt till engelska:

It is well known that the security discussion in the motorcycle industry and in each individual european country is increasing.

With the beautiful weather and the many fatal accidents last spring, these discussions have intensified. Manufacturers are under massive pressure. The EU in Brussels is considering whether to introduce certain performance limitations. There are even considerations to ban the so-called Superbikes all together. This is discussed openly.

We have of course in our product range in addition to the now really super successful segment Adventure and Super Duke still an old, graying model: the RC8, that needs a successor.

Everyone is asking: What now? When is it coming? So we have decided: Yes, we will make a successor – the RC16. We take responsibility as a manufacturer and say: Some things does not belong on the road. Everything that is beyond 200 hp, has no place in public transport. So we make a new Superbike and the specification is relatively simple, it corresponds to the MotoGP regulations of 2016, so 1000 cc and the KTM RC16 will be for sale for anyone interested [för 1,5-2 miljoner SEK].


http://www.speedweek.com/motogp/news/60919/KTM-Chef-Stefan-Pierer-Wir-fahren-2017-MotoGP.html
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Gräd ente, det kommer alltid något nytt.
Och kommer det bara nya regler så har ni själva röstat in er i EU (Jag hade inte rösträtt).
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Finns det några källhänvisningar till dessa openly discussed considerations to ban the so-called Superbikes all together?
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Finns det någon politik man kan rösta på för att få bort tokstollarna i trafiknämnderna? PP?
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Hur har försäljningen av RC8 gått sista tiden? Försäljningen av nya sporthojjar verkar gå rätt tungt overlag nu för tiden. Tittar man utanför MC- fiken så står det väldigt få sporthojjar av senaste årsmodellen numera

Det kan ju finnas rent kommersiella orsaker till att RC8 försvinner menar jag.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Egentligen vill jag leva ett liv utan för mycket byråkrati. Folk gillar väl att köra ihjäl sig, gör det inte det på en sporthoj så hittar de säkert något annat sätt. Förstår inte riktigt problemet, förutom att sporthojar kanske drar till sig ett visst klientel.
Men det var lite intressant, jag pratade med min granne när jag tvättade hojen. Och han menade på att en modern sporthoj är ju faktiskt gjord för att köras fort med, och den har både fjädring/chassi/bromsar för det. Klantar man till det på en krokväg så är det en själv som lider av det. Då tyckte han det var värre med de som gasade på med sina öhh "livsstilshojar" (läs kromsläde) och varken kunde köra eller hade insikten om att det kanske är rätt usla egenskaper på fordonet i en krissituation. Grannen jobbar inom trafikpolisen.

Visst kan man argumentera för att det inte behövs 200hk, men å andra sida är det ett teknikrace där det blir spinoff. Genom aerodynamik forskning inom Formel 1 så kan vi få bättre vindkraftverk! Starkare motorer kanske i andra ändan bidrar till lättare och effektivare bruksmotorer. Ska jag vara ärlig tror jag supersnabba racehojar har drivit på utveckligen av säkra MC kläder mer än glidarna gjort.

Men det kan säkert vara något annat som ligger bakom, kanske lättare att skylla på EU än att säga att vi väljer att lägga våra utvecklingspengar på något annat produktsegment där vi tror vi har mer return of investment.

Sporthojen har å andra sidan varit dödsdömd sålänge jag kan minnas.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Sporthoj på gatan är ju rätt korkat men det vore trevligt om de fortsatte sälja typ RC8 track som inte kostar 1,5 miljon.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är nog främst kommersiella orsaker till att RC8 försvinner. Givetvis vill man inte få det att låta så genom att hänvisa till diskussioner högt upp inom EU. Vem som helst kan ju räkna ut att man från politiskt håll gärna hade förbjudit sporthojar från allmänna vägar. Frågan är knappast ny. För tillfället är kanske inte sporthojen förstavalet på grund av försäkringsläget och att hojarna knappast tillhör de mest lämpade för landsvägskörning om vi ska vara ärliga mot varandra. Men trender kommer och går. Helt plötsligt kanske sporthojen kommer in i rampljuset igen. Jag tror knappast att tillverkarna vill att politikerna ska dra undan mattan helt för ett av segmenten. Vi har ju sett att folk kan köra ihjäl sig på rätt mycket. Försvinner t ex sporthoj som segment för landsvägskörning helt och hållet lär det finnas andra segment som tar över och lockar till sig den typen av individer som är mer riskbenägna utöver det vanliga. Man flyttar bara över problemen på ett annat segment. Man har egentligen inte uppnått något alls. Kåplösa hojar har ju också prestanda så att det räcker och blir över. En hoj med 50 hk har ju acceleration upp till åtminstone 100 km/h som klart överstiger vad en mycket snabb bil klarar av.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det kan ju finnas rent kommersiella orsaker till att RC8 försvinner menar jag.

Det är garanterat kommersiella orsaker bakom detta beslut. Försäljningen av sporthojar rent allmänt går lite halvknackigt och för KTM RC8 går det riktigt uselt. KTM har inte sålt många tusen exemplar om man så summerar alla årsmodeller och man har dessutom dragits med stora kostnader för reklamationer. Dessutom börjar hojen vara föråldrad och försäljningen går därför ännu sämre för varje år. Jag tvivlar på att årsmodell 2014 ens sålts i hundra ex world wide. Att ersätta den med en ny hoj som kan konkurrera med BMW, Kawa och Panigale kommer att kosta gigantiskt mycket pengar och då finns ändå ingen garanti att den blir en storsäljare. Jag är därför inte ett dugg förvånad över detta beslut.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Finns det några källhänvisningar till dessa openly discussed considerations to ban the so-called Superbikes all together?

Dessa diskussioner pågår hela tiden, på politisk nivå såväl som tjänstemannanivå. Jag vet att de stora tillverkarna (även KTM) har minst en lobbyist var på plats som deltar i allehanda möten om framtida reglementen och ser till att hålla de galnaste ideerna borta...än så länge.
 
Last edited:

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Så med andra ord så verkar det inte vara någon större framgång med att vara sporthojsintresserad och EU fantast.Något som de flesta förmodligen redan kände till förutom EU optimisten. :crash
 
Last edited:

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Sporthoj på gatan är ju rätt korkat men det vore trevligt om de fortsatte sälja typ RC8 track som inte kostar 1,5 miljon.

!!?? ... Var inte det den ultimata höjden av dumhet att skriva på ett sporthojsforum !!?? ... :dummer
 
Last edited:

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
vad är business-caset för ktm att ställa upp i motogp då? säljer man så många fler äventyrshojar för att man harvar runt i nedre delen av fältet i gp liksom?
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Varför? Det är ju så det är.

Varför är sporthoj på gatan korkat?

Bara för att du har prestanda för bana blir det ju
inte korkat på gatan per automatik.

Hur definierar du sporthoj?

0-100 på under 4,5 sek ?
Toppfart 200+ ?
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Hur ont det än gör så inser jag att det faktiskt inte finns något existensberättigande för extrema fordon på vanlig väg. Sunt förnuft helt enkelt...

Men människan är ett partydjur som inte vill höra vad som måste göras.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top