Välja Supermotard för gatåka

Håsen

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen
Tjena!

Skulle vilja köpa mig en Supermotard för gatåka. Det kommer bli min första hoj. Har kollat runt lite men vet inte riktigt om det är up to date. Skulle vilja ha en race motard som är lite mer service på. Men det jag är rädd för är att sakerna går sönder. Min polare har en husaberg 650 2004 som går sönder en del. Men vad jag läst mig fram till är att ktm 525(Osäker på vad andra modeller heter) Ska hålla mycket bättre. Nästan alla ktm 525 har fler timmar än husor på blocket tex. Min polares husa gick bara 80 timmar efter renovering innan kamkedje ras. Husaberg har ju grym effekt också men är det samma hållbarhet på husaberg 650 och ktm 525?

Vill inte ha det absolut värsta som går att hitta heller. Men en 450 tycker jag känns lite väl lite cc. Nån som har erfarenhet av dessa hojar och kan dela med sig vore kanon :) Känns lite som husaberg 650 är lite väl mycket skruvande för min del. Och ktm lc4 känns för lite... Att byta olja och ställa ventiler är inga problem. Men det är om motordelar går sönder. Det händer lite väl ofta på min polares husa, därför frågar jag om det är nån annan motard som är mer driftsäker. Eller det kanske är så att alla racemotarder rasar när som. Isf får jag väl sikta på en lc4 istället.

Tacksam för svar om alla olika motarder, är öppen för allt som ni kan komma med :)
Att tillägga är att jag kan max lägga 35 000 på en hoj, därför har jag tittat mer på äldre modeller.
 

Roadlaker

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2014
Ort
Växjö
Hoj
Jag går
Är med inne på samma bana som dig när det gäller hoj så ska hålla ett extra öga öppet på denna tråd. Hoppas på många bra svar!:yoparty
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Köpt LC4 om ni hittar någon till bra pris..

De är otroligt starka och går jävligt bra för så långa intervaller.

Jag var inne på att sälja min förr, det var pga att den är tung och klumpig jämfört med typ 450-530, men effekt eller vrid är det absolut ingen brist på i mina ögon.
Det går att göra det mesta med den, skog, stigar mm.. Allt känns så klart tyngre, men det GÅR.
 

Håsen

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen
Skulle vilja ha en 660 isf :rolleyes: Nån som vet nåt om denna hojen? Är den någe bra?
Men undrar fortfarande om ktm 525(och andra ktm 450-530) har bättre hållbarhet?
Vill ha nåt som man får skruva lite på, som att byta olja osv. Men att hålla på att helrenovera vid 100 timmar eller innan ifall nåt gått sönder vill jag verkligen inte. Min polare som har en husaberg 650 har renoverat motorn 2 gånger på 160 timmar, ca 10 000 varje gång han har lämnat in motorn.
Att gå igenom motorn och kolla och kanske byta lite grann om året skulle passa mig bättre. Men alla racemotarder ska väl hel renoveras vid 100 timmar? Men har läst mig till att ktm 525(Har kollat extra på just den) Kan gå bra mycket mer än 100 timmar bara man sköter oljebyten. Läst att folk kört över 200 timmar nästan 300 innan dom rivit motorn på sina 525. Är detta bara hittepå eller har dom bara haft en jävla tur? Jag har läst det på lite olika forum där inläggen är några år gamla. Därför frågar jag här istället för att vara på den säkra sidan ;) Har inte läst att nån med en husaberg 650 kunnat köra mer än max 140
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
KTM 660 har 250-mils serviceintervaller har jag för mig, olja, oljefilter+luft och ventiler.
Min 625 har 500-mils intervaller, jag byter olja och filter vid 250-300 och kollar ventilerna varannan gång i stort sett.
660 har 654cc, väger liiiite mindre än 625an men saknar startmotor.

Nu är LC4 löjligt lätta att kicka, men kör du fast eller får motorstopp eller dylikt framför en bilkö så underlättar det ibland att ha elstart :hihi

Sikta på 660 eller 625 som sagt!
 

Håsen

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen
Om man skulle köpa en 660, ska man vara noga med hur många mil dom gått? Eller går dom länge innan renoveringar? 3 000 - 5 000 mil har jag hört. Tycker faktiskt inte vikten är så farlig på lc4. Har testkört både husaberg 650 och ktm 660, husan är ju lätt som en fjäder men 660 är då inte långt ifrån, och har bättre service:tummenupp

Nackdelen med lc4 (I mina ögon) är att dom är rätt fula... Den äldre modellen har väldigt ful bakdel tycker jag. Sätt att folk byggt om eller köpt en annan bakdel som passar rakt på. Vet nån om sånna delar är lätt att hitta så man kan få den att se lite bättre ut? Fast den nyare modellen ser bra mycket bättre ut, bara att jag inte gillar att det är 2 ljuddämpare. Jag är väl den enda som tycker det :rolleyes:
 

Alledenstore

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Ulricehamn
Hoj
Husaberg FS570
Du skrev att 450 känns lite för lite.. Men jag tänkte ändå tipsa om Yamaha WR450, det är väl vad jag vet en väldigt driftsäker hoj. Den är väldigt lätt och med ett par få modifieringar kan man få ett riktigt bra drag i dom. Vet en på Youtube som hade "lillbrorsan" en WR250 som han körde över 5000 mil stentuff enduro/skogskörning där han mer än ofta låg på varvbryt innan han behövde renovera minsta lilla. Dessa hojar i motardutförande går säkert många mil :tummenupp

Personligen så kör jag ju Husaberg:kär Enligt mitt tycke så är hojen magisk:kär Drar som helvete genom hela registret och verkar aldrig sluta varva:D:D:D Men med effekt så kommer ju service...:brinnerup
 

Håsen

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen
Har faktiskt funderat på yamaha 450, har hört att dom bara går och går :yoparty Men är det samma service på en sån med olja och filter? Har också hört nånstans att den bara har 4 växlar? Men det kanske var nån helt annan hoj.
 

Alledenstore

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Ulricehamn
Hoj
Husaberg FS570
Har faktiskt funderat på yamaha 450, har hört att dom bara går och går :yoparty Men är det samma service på en sån med olja och filter? Har också hört nånstans att den bara har 4 växlar? Men det kanske var nån helt annan hoj.

Kör du stentuff enduro skulle jag nog byta olja ganska ofta, men om jag inte minns fel så har dom ganska mycket mer olja i motorn än sina konkurrenter vilket leder till längre serviceintervaller :yoparty 450:in har 5 växlar:banana Vet att på dom tidiga WR modellerna (400:an och 426:an) så kunde en växelgaffel böja sig så att man inte kunde få i 5:ans växel vilket då ledde till att man bara hade 4 växlar.. :tungan
 
Last edited:

Håsen

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen
Jag tänker bara köra på gatan hade jag tänkt, busköra lite men också kunna köra lugnt. Fanns ingen supermotard att hitta på blocket nu iaf. Men får väl hålla ögonen öppna för den verkar mer intressant än nån lc4 :yoparty
 

Håsen

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen
Nån som har/haft en ktm 525 som skulle kunna berätta hur den är, med service och renoveringar?:banana
 

Snowman89

Guest
Nån som har/haft en ktm 525 som skulle kunna berätta hur den är, med service och renoveringar?:banana

Jag har en 525a just nu.
Den är lätt och smidig och den är riktigt rolig att köra aktivt på grusvägar/stigar med.
Dock tycker jag den saknar effekt om man ska köra väg med den, på gokartbanan duger det säkert mer än väl.
För att inte tala om träsmaken som infaller ganska omedelbart om man försöker sitta ned..

Min hade gått ca 150h när jag köpte den och motorn var sopslut.
Kolv, kamkedja, cylinder, vevstake samt alla lager i motorn fick jag byta.
Kommer inte ihåg exakt vad renoveringen gick på men någonstans 12-20k lär det varit.
Nu är väl min hoj ett ganska dåligt exempel då många verkar åka uppåt 200-300h med 525or utan vidare renovering.
Men har man otur och tidigare ägare misskött hojen så kan det snabbt bli dyrt..
 
Last edited:

Håsen

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen
Det bästa hade ju varit att hitta en som precis blivit renoverad. Men det är väl näst intill omöjligt...

Får nog helt enkelt köpa en yamaha wr450 eller en ktm 660 till att börja med:tungan När man har mer tid och pengar ta och köpa nån lite värre maskin :smasha
 

Snowman89

Guest
Det bästa hade ju varit att hitta en som precis blivit renoverad. Men det är väl näst intill omöjligt...

Får nog helt enkelt köpa en yamaha wr450 eller en ktm 660 till att börja med:tungan När man har mer tid och pengar ta och köpa nån lite värre maskin :smasha

Det finns garanterat.
Problemet är mer det att en nyrenoverad i princip förväntas säljas för samma pris som en som inte är renoverad, alt några tusen mer.
Men har man kostat på 15-20k i renovering så kanske man vill ha mer betalt än någon tusenlapp mer än en som inte är renoverad..

Ovanstående är anledningen till att jag inte aktivt försöker sälja min 525a...
 
Last edited:

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Gjorde precis som Snowman89, renoverade allt. Då hade den gått 140h. Det kanske inte behövdes, men vissa saker var helt slut t.ex kolven.

Det är en riktigt dålig affär att sälja direkt efter en renovering, så jag håller på min ett tag =)



Det finns garanterat.
Problemet är mer det att en nyrenoverad i princip förväntas säljas för samma pris som en som inte är renoverad, alt några tusen mer.
Men har man kostat på 15-20k i renovering så kanske man vill ha mer betalt än någon tusenlapp mer än en som inte är renoverad..

Ovanstående är anledningen till att jag inte aktivt försöker sälja min 525a...
 

Håsen

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen
Kanske lika bra att köpa en lc4 isf. Men när ska dom renoveras? Man vill ju inte köpa en som ska renoveras direkt :crash
 

Håsen

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen
Samma med Yamaha WR450, är den driftsäker som dom säger? Räcker effekten till för gatåka osv? Man vill ju ha smidigheten med lätt vikt när man ska ha en bushoj. Då verkar WR450 bättre än lc4. Men det får ju vara så man inte får stå i garaget och mecka hela tiden heller :näsblod
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
kan inte komma med någon jämnförelse, men min ktm 530 är grymt kul om man ska köra i stan, nästan samma hk som 6xx:eek:rna men mycket lättare(120kg fulltankad tror ja)

ska sälja min så skicka pm om du är intresserad :)
skulle gärna haft 2 hojar men ska köpa en annan då jag tycker att det är lite bortkastat att köra en timma om dagen bara för att komma till jobbet på en sådan hoj, åka bil är ju inge skojj :)
 

Snowman89

Guest
Kanske lika bra att köpa en lc4 isf. Men när ska dom renoveras? Man vill ju inte köpa en som ska renoveras direkt :crash

De verkar gå typ 2000-4000mil beroende på hur de är skötta.
Såg du PM'et jag skickade till dig för typ 1v sedan?
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Håsen du får gärna skriva om du fick svar på mitt pm, jag kan inte se om det blev skickat eller inte, finns inget inne i skickat mappen :S
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top