Hojen vill inte starta - batteriet?

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
ktm
Har en ktm 690 smc -11...

Igår när jag skulle iväg och åka så ville den inte starta.. Lät som att batteriet lät trött.
Orginalbatteriet är ett YUASA ytz10s 8,6 Ah C.C.A.: 190

Så åkte till biltema och köpte ett nytt batteri 12V men bara 7 ah.. Fanns ett som någon här på forumet tipsat om som hade fungerat på hans hoj som var en likadan som min.

Väl hemma så ville hojjen ändå starta så ringde och fick ner en polare som starta upp den med startkablar så jag var ute å körde i 30 min och startade den och stoppade den någon gång under den tiden också och det fungerade bra...


Dagen efter vill hojjen inte starta igen.. Laddar batteriet länge och testar igen och den vill ändå inte... Köper ett annat batteri från "nordström YG10ZS" med samma 8.6 Ah som orginalbatteriet.

Fyllde på med den där vätskan som skulle i batteriet och väntade 3 timmar och skulle prova nu men hojjen vill inte dra igång.. Låter åter igen som att batteriet är för slött?!

Någon som har förslag på vad jag ska göra härnäst?
 

Lillmark

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2013
Ort
Norrköping
Hoj
-07 Aprilia sxv
Mät spänningen på batteriet när hojen är igång. Du ska då ha runt 14.5 volt :tummenupp
Vad använder du för laddare?
När du har fyllt på med elektrolyt ska du även ladda batteriet :)
 

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
ktm
Har inte möjlighet att kolla spänningen nu.. Får försöka kolla det imorgon. Om den inte är runt 14.5 är något på tok då?

Jag har köpt en ctek laddare som jag nu laddat upp batteriet fullt enligt laddaren och när jag provade stoppa i det i hojjen ville den ändå inte dra igång...

Han liksom drar runt motorn 1-2 varv sen låter det som att batteriet är trött?

Tycker att det är märkligt att han går igång om jag kör med startkablar från bil.. men annars tvärstopp?!
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
och du laddade det nya batteriet fullt innan du försökte starta ?
 

Vridundret

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2014
Ort
Skövde
Hoj
05-Yamaha MT01 83-GSX750es
Hade liknande besvär på åkgräsklippparen.Batteriet fulladdat men behövde ändå kablas igång..Problemet var dålig kontakt på batteripolerna.bara putsa upp och sen gick det som skinnet
 

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Skillnaden mellan 7 ampere eller 8,6 ampere i detta fall, borde inte vara nån skillnad. Jag har svårt att tro, att det krävs över 7 amp för att dra igång hojen. Har du tittat på läckström? Är batteriet dränerat dagen efter eller fortf. fullt? Kan du mäta spänning vid start? Hur mycket det sjunker när du trycker på starten. Droppar det rejält, har du ett kasst batteri.
Tuggar startmotorn eller får du bara klick?
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Skillnaden mellan 7 ampere eller 8,6 ampere i detta fall, borde inte vara nån skillnad. Jag har svårt att tro, att det krävs över 7 amp för att dra igång hojen. Har du tittat på läckström? Är batteriet dränerat dagen efter eller fortf. fullt? Kan du mäta spänning vid start? Hur mycket det sjunker när du trycker på starten. Droppar det rejält, har du ett kasst batteri.
Tuggar startmotorn eller får du bara klick?

Har ingenting med saken att göra! det är 7 resp 8,6 Ah [ampertimmar]. Alltså hur mycket kräm som batteriet kan lagra eller vad man ska säga. 7ah så kan du dra ut 1 ampere i 7 timmar eller 2 ampere i 3,5 timmar. Så det är inte där felet ligger.

Titta så du inte har någon kortis ner till startmotorn eller liknande... Du kan även mäta spänningen över batteriet när du försöker dra startmotorn...
 

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Tack jag vet, mitt i elutbildning för tillfället ;)
Ville mest klargöra att 1,6Ah inte gör skillnad.
 

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
ktm
Har fortfarande inte fått igång hojjen...

Batteriet ser schyst ut när vi mätte på batteriet.
Har kollat jordkablarna och satt dit extra jordkabel men ingen skillnad..
Gjorde rent stiftet för det var lite svart... Beställt nytt sånt också.


När vi startar med bil går den igång med en liten knall typ... Sen fungerar den hur bra som helst och går att starta och stoppa utan problem.

Dagen efter när jag ska starta så är batteriet alldeles trött igen och den vill inte starta.

Börjar fundera på hur det är med ventiljustering.. Är det något som märks succesivt att en ventiljustering skulle behövas eller vägrar den starta en dag bara?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du någon i närheten som kan låna ett annat batteri du kan testa med? Om du fått ett dåligt batteri från biltema, kan ju vara bra att utesluta då deras batterier håller lite ojämn kvalité.
 

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
ktm
Har du någon i närheten som kan låna ett annat batteri du kan testa med? Om du fått ett dåligt batteri från biltema, kan ju vara bra att utesluta då deras batterier håller lite ojämn kvalité.

Jag har provat med 2 olika batterier. Biltema & Nordström batteri..
Vissa batteritillverkare skriver ut sin CCA på batteriet. Orginalbatteriet hade 190 CCA om jag inte minns fel.

Kan det vara så illa att dne inte orkar dra igång trots nya batterier?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har provat med 2 olika batterier. Biltema & Nordström batteri..
Vissa batteritillverkare skriver ut sin CCA på batteriet. Orginalbatteriet hade 190 CCA om jag inte minns fel.

Kan det vara så illa att dne inte orkar dra igång trots nya batterier?

Om den inte orkar dra igång på ett friskt batteri är det något som är knasigt... Har du kollat upp kablarna så de är friska? Hur ser gnistan ut på tändstiftet m.m.?
 

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
ktm
Har haft en vän här som är betydligt mer van än mig på att skruva.. Han tog direkt från + på batteriet och satte på startmotorn och den lät väldigt trött.

Så imorgon åker jag och lämnar in den för service så håller vi tummarna att det är den som lagt av! Fortsättning följer...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Eller så sätter du i ett batteri som ger den startström din tungstartade twin behöver vid kallstart istället.

För visst startade den när du kopplade på ett bilbatteri? Utan bilmotorn igång hoppas jag?
 

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
ktm
Eller så sätter du i ett batteri som ger den startström din tungstartade twin behöver vid kallstart istället.

För visst startade den när du kopplade på ett bilbatteri? Utan bilmotorn igång hoppas jag?

Har provat 2 batterier... Han på batterilagret var säker på att det skulle räcka till att starta hojjen med nordström batteriet jag köpte...

Det är ingen twin jag har.. men den här kräver mkt kraft ändå som det verkar.

Japp den går igång med hjälp av en bil...

Vi får väl höra imorgon eller nåt om dom hunnit kolla och kommit fram till något...
Ett förslag vi har är att kolet är dåligt i startmotorn...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Du har testat med två budgetbatterier i en hoj som har ett riktigt bra och dyrt batteri specat. Och det funkar med ett vanligt bilbatteri. En startmotor skall hålla i tre år tycker man. Ett batteri med, men då skall det vara skött och inte stått och blivit urladdat.

Jag kör också med biltemabatterier i både bilar och hojar, men tanken har alltid varit "går det så går det". I bilarna jag vet är lite mer känsliga (Audi respektive Jeep med V8:eek:r) så sitter det dyrare batterier.
 

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
ktm
Du har testat med två budgetbatterier i en hoj som har ett riktigt bra och dyrt batteri specat. Och det funkar med ett vanligt bilbatteri. En startmotor skall hålla i tre år tycker man. Ett batteri med, men då skall det vara skött och inte stått och blivit urladdat.

Jag kör också med biltemabatterier i både bilar och hojar, men tanken har alltid varit "går det så går det". I bilarna jag vet är lite mer känsliga (Audi respektive Jeep med V8:eek:r) så sitter det dyrare batterier.

Startmotorn har jag fått tillbaka och dom sa att det inte var några fel på den... Så kanske du har rätt ändå psxcare.

Har sett andra som fått deras ktm 690 dra igång utan problem med likadant biltema batteri som jag köpt... Så trodde i min fantasi att det skulle vara så för mig med men självklart inte.

Vad rekommenderar ni för batterier om det nu tyder på att det är felet?
 
Last edited:

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Ort
örnsköldsvik
Hoj
ktm
Min polare gav sig på att mäta kolla om ventilerna stod som dom skulle...
Dom ska vara inom 0,07 - 0,13... På min så stog avgasventilen på 0,9.

Så nu inväntas ny vipparm som kändes lite knepig.. och sen ska vi kolla om vi behöver shimsa.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top