Byte av enbart bakdäck

Dannedanne89

Guest
Hallå vänner!
Jag kör en Ducati Hypermotard 796 och efter 700mil så är bakdäcket slut.
Vad tycker ni om milen, normalt, lågt, högt?

Och nästa fråga. Jag planerar att byta ut endast bakdäck och vänta med fram.
Är detta ett big no no med tanke på väghållning och så?

Väldigt tacksam för svar!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sålänge framdäcket är någorlunda fräscht räcker det att bara byta bak.

700 mil kan vara bra eller dåligt, beror helt på vilket däck det är.
Jag har bränt upp ett SportSmart bakdäck på 600 mil, och haft ett RoadSmart II i 1700 mil innan det börjde vara dags att byta. Roadsmartdäcket var inte på långa vägar lika slut som sportsmartdäcket när jag bytte.
Körstilen har dessutom inte blivit lugnare. :crash
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jag fick byta originalbakdäck i våras efter 650mil på min XJ6.
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Mitt pirelli diablo rosso var slut på 500mil, böt bara bak då fram fortfarande är bra.
 

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Jättegammal R6
Beror som sagts på hur och var du kör. Mitt bakdäck (SportSmart I) har hållit 9 bandagar (drygt 150 mil) på storbana och går förmodligen 1-2 dagar till, vilket anses som mycket bra. Jag är medelmåttligt snabb och kör en 600cc, vilket sliter mindre än om jag haft en större maskin.
Jag har vänt däcken, då de i stort sett bara slits på sidorna och speciellt högersidan. Mittdelen är i stort sett opåverkad.

Kör man på gata blir det omvänt, då används i stort sett bara den slitstarkare mittdelen och däcken bör hålla 2-4 gånger så länge.

Sport Smart anses som ett mycket slitstarkt däck i sin kategori.
 

Goreplay

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2013
Ort
nordöstra skåne
Hoj
Husqvarna Nuda 2012
Köpte en husqvarna nuda 900 förra året. Den har idag gått 1400 mil och ätit sig igenom 3 styck bakdäck och ett framdäck (originaldäcken inräknat). Däcken jag använt är metzeler sportec m5 Men det däcket är som jag förstått deras supersportdäck för den som kör främst bana men också väg. Superbra däck men lite väl låg livslängd. Ska prova ett Metzeler m7 RR nu istället som enligt uppgift ska ha 30% längre livslängd.

Så i min mening är 700 mil på ett bakdäck jävligt bra. Min far brukar säga att det går två bakdäck på ett framdäck vilket har stämt jävligt bra i mitt fall, fick byta framdäcket efter cirka 900 mil. Så ja, du kan absolut nöja dig med att byta bakdäcket denna gången ifall du anser att framdäcket fortfarande är fint. :tummenupp
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Köpte en husqvarna nuda 900 förra året. Den har idag gått 1400 mil och ätit sig igenom 3 styck bakdäck och ett framdäck (originaldäcken inräknat). Däcken jag använt är metzeler sportec m5 Men det däcket är som jag förstått deras supersportdäck för den som kör främst bana men också väg. Superbra däck men lite väl låg livslängd. Ska prova ett Metzeler m7 RR nu istället som enligt uppgift ska ha 30% längre livslängd.

Så i min mening är 700 mil på ett bakdäck jävligt bra. Min far brukar säga att det går två bakdäck på ett framdäck vilket har stämt jävligt bra i mitt fall, fick byta framdäcket efter cirka 900 mil. Så ja, du kan absolut nöja dig med att byta bakdäcket denna gången ifall du anser att framdäcket fortfarande är fint. :tummenupp
Kör du bara gata så rekommenderar jag Roadsmart. :yoparty
 

Dannedanne89

Guest
2 bak på 1 fram verkar rimgligt baserat på en oklulär besiktning av framdäcket.
Bra input, snygga svar. Tack allesammans! :tummenupp
 

Dannedanne89

Guest
2 bak på 1 fram verkar rimgligt baserat på en oklulär besiktning av framdäcket.
Bra input, snygga svar. Tack allesammans! :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top