Finansiera elitsatsning med bandagsarrangemang ??

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Skall man kunna konkurera med sin klubb om kunderna som klubben hade kunnat hantera om dom bara hade fått rätt stöd med försäkringslösningar och vettiga regler för verksamheten av svemo.

I dagsläget försöker många klubbar att kammorflera sina bandagar som trafikövningar trots att den tiden är förbi för många bandagsåkare. I stället borde alla nya medlemmar erbjudas en kombinerad funktionärs och träningstillståndskurs ihop med medlemskapet. Låt säga att man höjer medlemsavgiften i klubbarna med 100 kr för alla medlemar, då är alla medlemmar automatiskt försäkrade för träning. Vill däremot medlemmen börja o tävla då måste han komplettera med startövningar och uppkörning. Den tävlingslicensen skall kosta som idag.
Huvudsyftet med klubben är ju att ha medlemmar som tränar och tävlar med mc. Inom riksidrotten finns det tydligt uttalat idrotten kan bedrivas som både tävlingsidrott och motionsidrott.

ARC tog väl över efter Fiver på Anderstorp? En klubb från en arrangör alltså.
Jag har inte följt ärendet så värst noggrant men hur blev det med antal träningstillfällen där?
Är allt där Arga Tantens fel eller var det såpass enkelt att Fiver gjorde något bättre?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
ARC tog väl över efter Fiver på Anderstorp? En klubb från en arrangör alltså.
Jag har inte följt ärendet så värst noggrant men hur blev det med antal träningstillfällen där?
Är allt där Arga Tantens fel eller var det såpass enkelt att Fiver gjorde något bättre?

Lätt jävla klart att fiver gjorde något bättre, framförallt gjorde dom reklam för sig så man faktiskt visste att det kördes där!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Av den här tråden, samt den om SMC både här och på smc´s forum så har jag nu klurat ut att du verkar vara någon som vill arrangera bandagar men känner dig hotad av andra arrangörer, oavsett om det är SMC som kör sina kursdagar eller någon annan som kör en vanlig bandag.

Dags att släppa sargen och komma in i verkligheten istället?

Det är snarare bristen på tydliga regler som skapar problem för hela branshen. Företag som vågar tänja på ifrågasatta regler och klubbledningar som känner att dom måste följa dom för att undvika problem med svemo eller att enskilda medlemmar klagar på stadgebrott. Det branshen behöver är tydliga spelregler som ''alla'' är eniga om.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
ARC tog väl över efter Fiver på Anderstorp? En klubb från en arrangör alltså.
Jag har inte följt ärendet så värst noggrant men hur blev det med antal träningstillfällen där?
Är allt där Arga Tantens fel eller var det såpass enkelt att Fiver gjorde något bättre?
Arc har ingen aktivitet på Anderstorp 2014. Den nya affärsideen verkar vara att bemanna på olika ''rejsputte'' arrangemang. Ofta inga svemo sanktionerade.
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Det är ju bara du, CB_tobbe, som verkar ha problem med de regler som du inte inte ens kan tala om vilka dom är när folk frågar.
Istället börjar du prata om att det behövs tydligare regler?
Förklara nu vilka regler som kringgås eller släpp bollen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är snarare bristen på tydliga regler som skapar problem för hela branshen.

Först antyder du att Christoffer bryter mot regler. Nu pratar du helt plötsligt om att det är brist på regler...???

I ett modernt samhälle med fri marknadsekonomi finns bara en grundläggande regel och den stavas tillgång och efterfrågan. Att bandagarna är fulla med folk och att Svemos aktiviteter inte ens lockar de närmast sörjande har således en mycket tydlig förklaring. Men din lösning på detta så kallade problem är alltså den sedvanliga, patenterade Svemo-lösningen...? Hot om bestraffningar och avstängningar för de som vågar lyfta blicken bortom ett förlegat system...?
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
..jag dras med en obehaglig dejavu-feeling av diskussioner som inte leder någonvart... :va
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Först antyder du att Christoffer bryter mot regler. Nu pratar du helt plötsligt om att det är brist på regler...???

I ett modernt samhälle med fri marknadsekonomi finns bara en grundläggande regel och den stavas tillgång och efterfrågan. Att bandagarna är fulla med folk och att Svemos aktiviteter inte ens lockar de närmast sörjande har således en mycket tydlig förklaring. Men din lösning på detta så kallade problem är alltså den sedvanliga, patenterade Svemo-lösningen...? Hot om bestraffningar och avstängningar för de som vågar lyfta blicken bortom ett förlegat system...?
För det första gäller svemos regler bara svemoanslutna motorklubbar. Övriga kan i praktiken strunt i dom.

Det jag efterlyser är en branshorganisation som sätter upp gemensamma regler för branschen. Då tvingas i praktiken alla seriösa aktörer tillämpa samma regler. Det ger en större konkuransneutralitet mellan företag och klubbar.

Just regelverket är det skiljer en sund marknadsekonomi från markndsekonomi med ''rövarkapitalism''. Rövarkapalisten frodas som bäst när regler saknas eller misbrukas p.g.a korruption.
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
CB_Tobbe lägg ner det är snack för det dra bara skit över en liten grupp som knapp har några banor att vara på och Road-Racing behöver den bakåtsträvande syn du dra fram.
Jag vill ha Bandagar och Actionpics, LMS, SMC, Trackdays, Backlund, Bergman, Racedays för de för RR-Sverige framåt, i min lilla stad var vi 2 som under förra året körde bandagar så mycket vi orkade, i år har vi blivit 3 till minst som gillar bandagar och vill välja vilken arrangör vi vill.

Tagga ner nu. :mad:
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För det första gäller svemos regler bara svemoanslutna motorklubbar. Övriga kan i praktiken strunt i dom.

Det jag efterlyser är en branshorganisation som sätter upp gemensamma regler för branschen. Då tvingas i praktiken alla seriösa aktörer tillämpa samma regler. Det ger en större konkuransneutralitet mellan företag och klubbar.

Just regelverket är det skiljer en sund marknadsekonomi från markndsekonomi med ''rövarkapitalism''. Rövarkapalisten frodas som bäst när regler saknas eller misbrukas p.g.a korruption.

Hur fan ska du ha det...? Har Christoffer brutit mot några regler som finns...? Eller har Christoffer rent av brutit mot några regler som saknas...? Bedriver Christoffer "rövarkapitalism"...? Har Christoffer missbrukat regler med hjälp av korruption...?

Vänligen red ut det du redan skrivit istället för att kasta in fler och fler antydningar blandade med saker som är helt ovidkommande för ämnet. Annars är jag böjd att hålla med SGM - detta börjar likna parodin i tråden om SMC's försäkringar...
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
"Någon" har målat in sig i ett hörn och får vackert vänta tills skiten torkat!
Att fortsätta måla hjälper inte... :huvet

Lägg ner.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Förresten så har SVEMO inte ett skit att göra med "banåkare" som inte har en licens...
 

moddlaren

Guest
detta börjar likna parodin i tråden om SMC's försäkringar...


Är det detta det hela handlar om? att ev svemos körningar har försäkrade förare o privata körningar inte har detta?

Detta måste ju vara upp till var o en att skaffa en försäkring som täcker personens eventuellt extrema betende som banåka klassas som för det mesta o det selar ganska säkert ingen roll vilken typ av banåka när det sker på mc.

Att hitta en organisation som styr upp alla andra organisationer skall den då vara en övervakande över svemo o liknande regelsättande personer, organisationer, föreningar, klubbar? då har ju lixom svemo helt spelat ut den sista rätten att existera.

som jag ser det så är det ENBART upp till den som vill organisera en träning, utbildning eller vad man kallar det att sätta regler som gäller just vid detta tillfälle, är dessa regler o ev begränsningar attraktiva så kommer det att bli ett flertal åkare som har kul o troligen återkommer vid ett senare tillfälle.

Detta kallas marknads ekonomi det du tobbe syftar efter kallas komunistiskt styre lika för alla det är inte ett dugg utvecklande på något sätt, skulle sedan den person eller organisation få en slant över vid varje banevenemang så är ju detta kanon bra för då finns ju risken att ett liknande evenemang sker igen till allas glädje.

känns som en typ av AVUND eller något liknande o gillar man inte det som finns så kan man ju bara låsa in hojen i garaget o inte åka på dessa evenemagn då är problemet löst för den personen o alla andra som uppskattar evenemanget/en kan ha kul vare sig det gäller cross, bana, enduro, trail, spedoway, eller något jag inte vet namnet på.

En sak är klar vi måste vara rädda om dom som fortfarande vill åka bana på något vis för det är inte lätt att locka nya förare våran hobby är dyr och behöver inte på något sätt hjälpa till att föda fler organisationer som övervakar o försvårar/fördyrar vårat nöje.

mvh
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Jag tror att CB_tobbe har skrivit en app, som är uppbyggd av någon slags sinnrikt konstruerad neggoalgoritm..
Appen verkar att slumpvis generera negativa texter som innehåller, SVEMO, SMC,konkurrans, försäkringar och gud vet vilka ord han valt. Dessutom verkar den att automatiskt lägga in sig, på en massa trådar på Sporthoj.com.

Att det är en neggoalgoritm kan man snabbt konstatera, då den inte innehåller meningar som... Fan va kul att fler kör på bana, Det är skoj när någon lyckas, Ju fler arrangörer desto fler tllfällen att köra.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Det är snarare bristen på tydliga regler som skapar problem för hela branshen. Företag som vågar tänja på ifrågasatta regler och klubbledningar som känner att dom måste följa dom för att undvika problem med svemo eller att enskilda medlemmar klagar på stadgebrott. Det branshen behöver är tydliga spelregler som ''alla'' är eniga om.

Branchen har inga problem, branchen organiserar bandagar, vissa för att försöka bekosta sin elitsatsning (heja alla ni som satsar, tänk vad kul det skulle vara att ha svenska förare i moto-oavsettklass),
andra för att dom själva tycker att det är kul och vissa kanske försöker gå plus dessutom :eek: :thumbup:

Snälla tobbe sluta ditt korståg mot mc på bana, det är nog många som inte kör motorcykel som jobbar emot mc på bana iallafall, ut och kör i trafiken, kör med omdöme och njut av din mc-körning.
 
Last edited:

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Jag har kört flertalet bandagar med Bike Promotion (ingen reklam, har ingen ekonomiskt intresse av företaget).
De ordnar race på sina bandagar, har tom olika serier. I 1000cc har de tom två klasser, beroende på hur snabb man är som förare. Allt har vid de tillfällen jag varit med fungerat alldeles ypperligt. Jag kör på bana för att jag tycker det är förbannat skoj och vill således ha mycket bantid, vilket jag får med denna arrangör plus att jag även får köra race. Gällande licens och dess försäkring...pyttsan, har bättre försäkring hos denna arrangör som ingår i avgiften när jag kör med dem.

Påminn mig igen varför jag ska köra SVEMO-tävlingar när jag här får mer valuta för pengarna och är dessutom bättre försäkrad?
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag har kört flertalet bandagar med Bike Promotion (ingen reklam, har ingen ekonomiskt intresse av företaget).
De ordnar race på sina bandagar, har tom olika serier. I 1000cc har de tom två klasser, beroende på hur snabb man är som förare. Allt har vid de tillfällen jag varit med fungerat alldeles ypperligt. Jag kör på bana för att jag tycker det är förbannat skoj och vill således ha mycket bantid, vilket jag får med denna arrangör plus att jag även får köra race. Gällande licens och dess försäkring...pyttsan, har bättre försäkring hos denna arrangör som ingår i avgiften när jag kör med dem.

Påminn mig igen varför jag ska köra SVEMO-tävlingar när jag här får mer valuta för pengarna och är dessutom bättre försäkrad?

För att det är tävling på riktigt! :p
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag har kört flertalet bandagar med Bike Promotion (ingen reklam, har ingen ekonomiskt intresse av företaget).
De ordnar race på sina bandagar, har tom olika serier. I 1000cc har de tom två klasser, beroende på hur snabb man är som förare. Allt har vid de tillfällen jag varit med fungerat alldeles ypperligt. Jag kör på bana för att jag tycker det är förbannat skoj och vill således ha mycket bantid, vilket jag får med denna arrangör plus att jag även får köra race. Gällande licens och dess försäkring...pyttsan, har bättre försäkring hos denna arrangör som ingår i avgiften när jag kör med dem.

Påminn mig igen varför jag ska köra SVEMO-tävlingar när jag här får mer valuta för pengarna och är dessutom bättre försäkrad?
Dom bandagarna / tävlingarna fungerar jättebra när det i praktiken är ett svemo arrangemang sånär som några papper och en svemodomare. Bike promotionen powered by ARC är upplägget, alltså utnyttjar företaget en raceingklubb som bemanningsbolag. Det är framtiden på kort sikt.

Låt istället säga att dessa funktionärer skulle anställas med lön och sociala avgifter, då blir inte upplägget någon framgångssaga längre.

Det är sånt som är lätt att glömma när man blandar ideel verksamhet med affärsverksamhet.

Sedan kan det säkert finnas en saker som man ändra på inom svemo verksqmheten t.ex regelförenklingar vid träningar och enklare tävlingar.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top