Finansiera elitsatsning med bandagsarrangemang ??

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Idag är dilemmat att svemo inte vill ta i rejsputte ab med ''tång'' ens officiellt. Naturligtvis måste raceputtee ab , klubbarna och svemo föra en dialog och inte bara kalla det kalla det osankotionerad verksamhet från svemo's sida. Följden blir att åtskilliga licensinnehavare bryter mot sitt förbunds regler för att kunna få sitt eget träningsbehov och ''pengabehov'' tillgodosätt. Det minskar även värdet av en dyr licens när försäkringen inte gäller hos rejsputte ab.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En kort replik där..

Det är i sak inte dyrt att tävla. Det är däremot dyrt att bli snabb, det är då däck och övriga slitagedelar börjar gå åt som smör och krascherna dessutom kommer lite oftare och kanske hårdare.

Problemet ligger i att man blir snabb av att tävla. Så vill man "bara köra lite hoj", käka korv i depån och skryta lite med de skrapade puckarna utan att det på sikt blir dyrt. Ja, då är nog racing fel.

Å andra sidan är det så berusande roligt att tävla och så (i längden) meningslöst att nöta varv på bandagar att det är utan tvekan är värt det. Men det är en högst subjektiv åsikt som alla nödvändigtvis (men de borde) behöver dela.

Jaaa, nån övre gräns för hur mycket det kan kosta finns ju inte. Det behöver bara inte vara helt skitdyrt, men då får man ju lite nöja sig med att inte vara snabbast, köra på begagnade däck och sånt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Idag är dilemmat att svemo inte vill ta i rejsputte ab med ''tång'' ens officiellt. Naturligtvis måste raceputtee ab , klubbarna och svemo föra en dialog och inte bara kalla det kalla det osankotionerad verksamhet från svemo's sida. Följden blir att åtskilliga licensinnehavare bryter mot sitt förbunds regler för att kunna få sitt eget träningsbehov och ''pengabehov'' tillgodosätt. Det minskar även värdet av en dyr licens när försäkringen inte gäller hos rejsputte ab.

Källa?

Förbundet har mig veterligen inga problem med att vara med så länge raceputte AB uppfyller de krav licensen ställer. Har de någonsin nekat eller antar du igen?

Så nästa intressanta fråga är ju om RP AB nånsin försökt öht?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Som många andra, så förstår jag inte problemet.....

Bandagar arrangeras av många... Företag, privatpersoner, klubbar, etc. En bandag är ju egentligen bara en person/företag/klubb som hyr banan, och sen säljer ut platser. Lejonparten av alla som arrangerar bandagar tjänar inte en spänn på det. På sin höjd får man köra gratis själv, mot att man ligger ute med massor av pengar, ordnar med flaggvakter, ambulans, schema, skamkärra, hålla koll på folk på banan, hålla koll på bullret och försöka få bort dom värsta ljud-syndarna, ta hand om folk som gnäller på andra som kör för fort/för långsamt/är i vägen/kör om för tight hela tiden.... Kort sagt ett JÄVLA jobb för oftast ingen ekonomisk vinning mer än att man får köra lite gratis själv...

I just det HÄR fallet antar jag (utan att ha alla fakta) så får Christoffer hyra banan VÄLDIGT billigt (om inte gratis) eftersom Karlskoga motorstadion sponsrar honom, och kan därför kanske få in nån krona till sin Moto2 satsning...

Jag ser absolut inget konstigt med det...

Tycker bara det är bra för Christoffer, och sjysst av Mike Luff!
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Som många andra, så förstår jag inte problemet.....

Bandagar arrangeras av många... Företag, privatpersoner, klubbar, etc. En bandag är ju egentligen bara en person/företag/klubb som hyr banan, och sen säljer ut platser. Lejonparten av alla som arrangerar bandagar tjänar inte en spänn på det. På sin höjd får man köra gratis själv, mot att man ligger ute med massor av pengar, ordnar med flaggvakter, ambulans, schema, skamkärra, hålla koll på folk på banan, hålla koll på bullret och försöka få bort dom värsta ljud-syndarna, ta hand om folk som gnäller på andra som kör för fort/för långsamt/är i vägen/kör om för tight hela tiden.... Kort sagt ett JÄVLA jobb för oftast ingen ekonomisk vinning mer än att man får köra lite gratis själv...

I just det HÄR fallet antar jag (utan att ha alla fakta) så får Christoffer hyra banan VÄLDIGT billigt (om inte gratis) eftersom Karlskoga motorstadion sponsrar honom, och kan därför kanske få in nån krona till sin Moto2 satsning...

Jag ser absolut inget konstigt med det...

Tycker bara det är bra för Christoffer, och sjysst av Mike Luff!

Jag gillar dig Macke!

Kilar nog in omedelbart bums i din nya webshop med dina snygga merchandise och köper lite grejer så att du har råd att fortsätta satsa på RR:)
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Så nästa intressanta fråga är ju om RP AB nånsin försökt öht?[/QUOTE]

Jag har försökt:)

Jag är så naiv så att jag tror att ju fler bandagsdeltagare vi har, desto fler blir intresserade av sporten.
Men hittills har jag kammat noll (0).
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Så nästa intressanta fråga är ju om RP AB nånsin försökt öht?

Jag har försökt:)

Jag är så naiv så att jag tror att ju fler bandagsdeltagare vi har, desto fler blir intresserade av sporten.
Men hittills har jag kammat noll (0).[/QUOTE]
Har du egentligen kammat noll ?? Alla deltagare som kör hos t.ex Actionpics , cashback m.fl . Är det inte så att dom håller på med motionsidrott trots att tyvärr svemo har missat den gruppen. Motionsidrott är en stor del av svensk idrott. I sporter som rr är prestationen dessutom ''mätbar'' även utanför tävlingarna.

Det som inte fungerar är ''bryggan '' in i svemovärlden.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag säger precis som killen i andra inlägget och sedan flera till - jag förstår inte frågan eller syftet med denna tråd överhuvudtaget...???

Gör Christoffer något olagligt som arrangerar en bandag för att få in lite stålar...? Gör han något omoraliskt...? Ska han inte få göra detta om han inte står flaggvakt nästa gång hans klubb arrangerar en tävling...? Ska Sveriges störste talang på denna sida millenieskiftet stoppas med paragrafrytteri och tveksamma tolkningar av ett antal ytterst förlegade stadgar...?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag tror också det är viktigt att vi håller isär begreppen "bandag"/"trafikövning" (som egentligen SVEMO inte har ett skit med att göra) och rena licensträningar/tävlingar.

Jag är tämligen säker på att SVEMO inte skulle ha odelat positiva åsikter om det var så att Christoffer skulle arrangerat en tävling på Karlskoga för att dra in pengar...Dessutom har ju även Mike Luff gjort sina åsikter om bandagsarrangörer som arrangerar tävlingar och t.ex SMA ganska tydliga... Inte heller särskilt positiv vill jag minnas.... Som sagt, stor skillnad på "bandag" och licensträning/race.

Jag är tämligen säker på att SVEMO ser "bandagar" som något positivt... Det genererar många nya förare varje år...
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag säger precis som killen i andra inlägget och sedan flera till - jag förstår inte frågan eller syftet med denna tråd överhuvudtaget...???

Gör Christoffer något olagligt som arrangerar en bandag för att få in lite stålar...? Gör han något omoraliskt...? Ska han inte få göra detta om han inte står flaggvakt nästa gång hans klubb arrangerar en tävling...? Ska Sveriges störste talang på denna sida millenieskiftet stoppas med paragrafrytteri och tveksamma tolkningar av ett antal ytterst förlegade stadgar...?

Det handlar om att förare som kringgår svemo regler tvingar andra att göra likadant för attvara konkuranskraftiga. Fortsätter den här utvecklingen då försvinner intresset för klubbarna snart och dom upphör med verksamheten. Då blir dom ''licensstämplare'' för elitförare.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror också det är viktigt att vi håller isär begreppen "bandag"/"trafikövning" (som egentligen SVEMO inte har ett skit med att göra) och rena licensträningar/tävlingar.

Jag är tämligen säker på att SVEMO inte skulle ha odelat positiva åsikter om det var så att Christoffer skulle arrangerat en tävling på Karlskoga för att dra in pengar...Dessutom har ju även Mike Luff gjort sina åsikter om bandagsarrangörer som arrangerar tävlingar och t.ex SMA ganska tydliga... Inte heller särskilt positiv vill jag minnas.... Som sagt, stor skillnad på "bandag" och licensträning/race.

Jag är tämligen säker på att SVEMO ser "bandagar" som något positivt... Det genererar många nya förare varje år...
I dag har vi regelbunden klassisk svemoverksamhet på två banor i mellansverige, på övriga har vi bara sporadisk träning. Men det finns mängder av osanktionerade arrangemang inklusive små sprintrace som olika bolag arrangerar ofta med hjälp från någon klubb som agerar bemanningsbolag i sädra Sverige.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du kanske skulle börja jobba i SVEMO och rätta upp alla felaktigheter som begås hellre än att tjoa här där det ändå inte gör någon nytta?

Kunde RR funka som MX vore det kanon men det konmer inte hända så länge inte Någon driver frågan.
Jag nominerar dig. Seså. Framåt.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det handlar om att förare som kringgår svemo regler tvingar andra att göra likadant för attvara konkuranskraftiga. Fortsätter den här utvecklingen då försvinner intresset för klubbarna snart och dom upphör med verksamheten. Då blir dom ''licensstämplare'' för elitförare.

Vad är det som säger att svemo är allsmäktiga i den här frågan?
Varför skulle inte jag få anordna ett race för 20-30 pers på en bana om jag vill det?
 

moddlaren

Guest
Vad är det som säger att svemo är allsmäktiga i den här frågan?
Varför skulle inte jag få anordna ett race för 20-30 pers på en bana om jag vill det?


swemo har alltid ansett sig som allsmäktiga o nåde den som gör något som inte är sanktionerat. Tackolov så har ju spedowayen brutit sig ur o med dom tongångar som hörs i mx så är väll frågan om inte även mx kommer gå den vägen så småningom.

swemo är en paraply organisation som borde arbeta för medlemmar men det känns som att swemo fungerar som en nedtryckande och slavdrivar liknade förening med gudssyndrom.

naturligtvis har vem som helst rätt att arangera en bandag vare sig det gäller mc gocart bilar mopeder eller rc utan att swemo skall bry sig ett skit om det.

i min värd skall swemo bara bry sig om du vill köra en sm givande tävling eller träning inför sm.

Mina 50cent.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Filip Backlund är det också fel???

Nej det gynnar väl sporten att få fler att RR träna...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det handlar om att förare som kringgår svemo regler tvingar andra att göra likadant för attvara konkuranskraftiga. Fortsätter den här utvecklingen då försvinner intresset för klubbarna snart och dom upphör med verksamheten. Då blir dom ''licensstämplare'' för elitförare.

Vilka regler menar du att han kringgår?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det handlar om att förare som kringgår svemo regler tvingar andra att göra likadant för attvara konkuranskraftiga. Fortsätter den här utvecklingen då försvinner intresset för klubbarna snart och dom upphör med verksamheten. Då blir dom ''licensstämplare'' för elitförare.

Exakt vilka Svemo-regler är det du anser att Christoffer kringgår...? Handlar detta om de något luddiga stadgarna kring att man inte får bedriva något som kan liknas vid "konkurrerande verksamhet"...?

Vad tycker du att svensk roadracing vinner mest på...? Att Christoffer och andra förare drar ihop pengar till internationella styrningar på detta sätt...? Eller att de pliktskyldigt följer dessa så kallade regler, gnäller över att pengarna inte räcker bortom Öresundsbron och blir fast i svensk Superbike tills de är fyrtiofyra år gamla...?

Nu vet jag inte vad Svemo officiellt tycker i just fallet Christoffer (jag har inte hört någon annan kritik än från dig i denna tråd). Men om man officiellt klassar Christoffer's verksamhet som "konkurrerande verksamhet" och därigenom som ett brott mot sina stadgar, då är det ytterligare ett bevis för att Svemo,hela dess struktur och hela dess funktion är förlegad och bör bytas ut förr eller senare (bättre förr).
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Skall man kunna konkurera med sin klubb om kunderna som klubben hade kunnat hantera om dom bara hade fått rätt stöd med försäkringslösningar och vettiga regler för verksamheten av svemo.

I dagsläget försöker många klubbar att kammorflera sina bandagar som trafikövningar trots att den tiden är förbi för många bandagsåkare. I stället borde alla nya medlemmar erbjudas en kombinerad funktionärs och träningstillståndskurs ihop med medlemskapet. Låt säga att man höjer medlemsavgiften i klubbarna med 100 kr för alla medlemar, då är alla medlemmar automatiskt försäkrade för träning. Vill däremot medlemmen börja o tävla då måste han komplettera med startövningar och uppkörning. Den tävlingslicensen skall kosta som idag.
Huvudsyftet med klubben är ju att ha medlemmar som tränar och tävlar med mc. Inom riksidrotten finns det tydligt uttalat idrotten kan bedrivas som både tävlingsidrott och motionsidrott.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Exakt vilka Svemo-regler är det du anser att Christoffer kringgår...? Handlar detta om de något luddiga stadgarna kring att man inte får bedriva något som kan liknas vid "konkurrerande verksamhet"...?

).
Jag tror tyvärr att svemo tänker ''tyst'' just nu för att inte få problem med konkuransverket.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Av den här tråden, samt den om SMC både här och på smc´s forum så har jag nu klurat ut att du verkar vara någon som vill arrangera bandagar men känner dig hotad av andra arrangörer, oavsett om det är SMC som kör sina kursdagar eller någon annan som kör en vanlig bandag.

Dags att släppa sargen och komma in i verkligheten istället?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top