Finansiera elitsatsning med bandagsarrangemang ??

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag skriver med anledning av att Christoffer Bergman ' s moto2 satsning delvis skall finansieras med en bandag för bilar och mc. Inget fel med själva arrangemanget.

Men väcker ett flertal frågor kring vad en elit förare skall kunna göra. Detta eftersom sbf o svemo anser den typen av verksamhet som osanktionerad verksamhet.

Då måste man fråga sig om dessa personer skall ha en förmån framför en förare som ställer upp för sin klubb på ett eller flera arrangemang t.ex en rr-förare som är funktionär på en stcc tävling.

Skall det vara framtiden att konkurera med sin klubb för att sedan använda svemo+ klubb som en form av !''stämpel myndighet''. Detta handlar i förlängningen om vi kan ha klubb arrangerad roadracingträning eller om den verksamheten helt skall flyttas till företag och racingteam. I samma ögonblick är klubbens och svemo's möjligheter att bedriva juniorverksamhet starkt begränsade.

Även medlemsdemokratin som finns i en klubb blir fullständigt verkningslös om klubben som mest agerar ''bemanningsbolag'' åt något raceputte ab''
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vari ligger förmånen?
Att han får jobba för att få ihop pengar till sin satsning på motorsport?
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Detta är ju ett så kallat sponsorevent anser jag, ungefär som att han hade ordnat en gocart tävling eller för den delen en auktion.

Någon av deltagarna kan ju dessutom vara en kommande storsponsor, så detta är ju även s.k. nätverkande.

Så att han hyr banan för att få in pengar till kassan är väl inte fel?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag ser inte riktigt kopplingen:

Privat arrad bandag <-> Svemo-santionerad roadracing

:va

Om han kan jobba ihop slantar för en moto2-styrning, GÖRT. :banana
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Är det här en tråd i samma stil som ditt korståg mot smc i diverse trådar, som ingen förutom du verkar förstå logiken eller argumenten i?


Om han kan arrangera en bandag, få in pengar till sitt tävlande och samtidigt göra deltagarna glada, vad är då problemet?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Frågan är faktiskt ganska stor eftersom det handlar om rr klubbarnas framtid. Om inte klubben har någon funktion förutom som arr av en rr tävling per år. Då är det tveksamt om det finns några välmående klubbar kvar på sikt. Då kan man skapa några brevlådeklubbar som bara göra svemo formellt nöjda. I övrigt bedrivs all praktisk verksamhet av olika raceputte ab. Juniorsatsningar och stöd till förarna är inget som finns möjlighet att hålla på med.

Risken är att det blir det naturliga sättet för många att dra pengar till sin elitsatsning.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
haha.... hade skrivit ett långt svar, men bestämmer mig istället för att inte mata trollen :brinnerup

Blandar man äpplen med päron & får ketchup, är det lönlöst att ens försöka förklara.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag antar att det är grinigt över att licensåkare föredrar bandagar och dissar RR-klubbarna...då är det väl bara för RR-klubbarna att lösa det problemet.

Det är väl näpperligen bandagsarrangörernas fel, helt klart tillhandahåller de en tjänst som det finns kundunderlag för...

/J
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Frågan är faktiskt ganska stor eftersom det handlar om rr klubbarnas framtid. Om inte klubben har någon funktion förutom som arr av en rr tävling per år. Då är det tveksamt om det finns några välmående klubbar kvar på sikt. Då kan man skapa några brevlådeklubbar som bara göra svemo formellt nöjda. I övrigt bedrivs all praktisk verksamhet av olika raceputte ab. Juniorsatsningar och stöd till förarna är inget som finns möjlighet att hålla på med.

Risken är att det blir det naturliga sättet för många att dra pengar till sin elitsatsning.

Jag fattar inte ändå.

Vi jämför mot fotbollsklubben jag har närmast mig här i min kommun. Hur finansierar de sin verksamhet och framförallt hur får de den att gå runt?
1. Finanserna kommer från medlemsavgifter, t.o.m föräldrarna som är tränare får betala medlemsavgift och att man arrangerar en stor turnering per år. Visst lokala mataffären och rörmokarn med son i klubben har lite reklamskyltar också.
2. Hur får man det hela att gå runt? Jo genom att en massa föräldrar jobber häcken av sig utan ett öre i ersättning.
Vari är skillnaden mot en RR klubb?

Sen har du ju missat något, onsdagsträningarna är ju inte gratis eller hur? De körs i princip varje vecka också.

Slutligen. Vill du ha någon svensk på hög nivå ute i europa som gör att sporten blir känd i Sverige OCH LOCKAR SPONSORER under din livstid? Att ordna bandagar är ju ett bra sätt att ordna en kundstock som man kan bearbeta med raceberättelser, bjuda in till racehelger/sälja rese paket, sälja merchandise = mer pengar till sin satsning = större chans att det går ännu bättre
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Meh, följer RR:Bennys ledning och tar bort ett långt svar.

Istället skriver jag det här:
Klubbarna och SVEMO behöver se över hur klubbarna kan arrangera bandagar för allmänheten själva, för att på så vis kunna göra vad SMC gjort med steg 5-6, locka bandagsrävarna vidare in till licens och sedan är steget till att köra race inte alls långt.
Det finns garanterat många som kör bandagar som skulle kunna vara skitsnabba i race, men som helt enkelt aldrig kommer dit för att det inte finns någon naturlig väg från vanliga bandagar till licensierad rejsmupp.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det finns garanterat många som kör bandagar som skulle kunna vara skitsnabba i race, men som helt enkelt aldrig kommer dit för att det inte finns någon naturlig väg från vanliga bandagar till licensierad rejsmupp.

(sidospår - eller så inser några av oss hur sinnessjukt dyrt det är...och tar inte första klivet ut på den såpade utförsbacken mot ekonomiskt fördärv :hihi )
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Meh, följer RR:Bennys ledning och tar bort ett långt svar.

Istället skriver jag det här:
Klubbarna och SVEMO behöver se över hur klubbarna kan arrangera bandagar för allmänheten själva, för att på så vis kunna göra vad SMC gjort med steg 5-6, locka bandagsrävarna vidare in till licens och sedan är steget till att köra race inte alls långt.
Det finns garanterat många som kör bandagar som skulle kunna vara skitsnabba i race, men som helt enkelt aldrig kommer dit för att det inte finns någon naturlig väg från vanliga bandagar till licensierad rejsmupp.

Eller så tar klubben hjälp av en bandagsarrangör med arr:et samt att man kryddar det med sprintrace i slutet av dagen för licensgruppen med flaggvakter och sånt. Startplatserna i racet bestäms av transpondertiderna från dagen. Under dagen lär man dessutom känna de olika profilerna i klubben.
1. Man får dit en massa deltagare
2. Man får namn och adresser till deltagarna för månadsbrev, inbjudan till race, rabatter, stödmedlemsskap etc
3. Man bygger grunden till en större klubbkassa

Å då kan man göra så här. Säg att man har 1000 medlemmar och man vill göra ett medlemserbjudande.
Man ringer då helt sonika till t.ex. OK/Q8 och säger förkortat, Hej, det är XX från XX motorförening vi vill göra ett erbjudande till våra kunder på olja, vi har 1000st medlemmar - vad kan vi hitta på? Vi vet att flera av våra medlemmar gärna köper 20l dunkar så det finns potential för ganska mycket olja. Vi hjälper er gärna att distribuera ansökningar till OK kortet också.
Vad tycks
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
(sidospår - eller så inser några av oss hur sinnessjukt dyrt det är...och tar inte första klivet ut på den såpade utförsbacken mot ekonomiskt fördärv :hihi )

BAH! Så dyrt är det inte! :crash :förnekelse
Fast, så dyrt har själva raceandet och licenstränandet inte varit för mig... Går nog på ungefär lika mycket som att nöta bandagar, iaf på Speedster Cup-nivå.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eller så tar klubben hjälp av en bandagsarrangör med arr:et samt att man kryddar det med sprintrace i slutet av dagen för licensgruppen med flaggvakter och sånt. Startplatserna i racet bestäms av transpondertiderna från dagen. Under dagen lär man dessutom känna de olika profilerna i klubben.
1. Man får dit en massa deltagare
2. Man får namn och adresser till deltagarna för månadsbrev, inbjudan till race, rabatter, stödmedlemsskap etc
3. Man bygger grunden till en större klubbkassa

Å då kan man göra så här. Säg att man har 1000 medlemmar och man vill göra ett medlemserbjudande.
Man ringer då helt sonika till t.ex. OK/Q8 och säger förkortat, Hej, det är XX från XX motorförening vi vill göra ett erbjudande till våra kunder på olja, vi har 1000st medlemmar - vad kan vi hitta på? Vi vet att flera av våra medlemmar gärna köper 20l dunkar så det finns potential för ganska mycket olja. Vi hjälper er gärna att distribuera ansökningar till OK kortet också.
Vad tycks

Javisst, jag tycker det låter utmärkt. Kan man sedan hitta något smidigt och lockande sätt att öppna upp att ta licensen och börja köra licensträningar den vägen är det ju rent förstklassigt. Det är ju det där ganska stora klivet med vag och otillgänglig information över till licens som är det egentliga problemet, tycker jag. Om bandagsarrangörerna och klubbarna och SVEMO hittar en smidig väg att gå så är ju hela grejen ett ickeproblem.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
BAH! Så dyrt är det inte! :crash :förnekelse
Fast, så dyrt har själva raceandet och licenstränandet inte varit för mig... Går nog på ungefär lika mycket som att nöta bandagar, iaf på Speedster Cup-nivå.

En kort replik där..

Det är i sak inte dyrt att tävla. Det är däremot dyrt att bli snabb, det är då däck och övriga slitagedelar börjar gå åt som smör och krascherna dessutom kommer lite oftare och kanske hårdare.

Problemet ligger i att man blir snabb av att tävla. Så vill man "bara köra lite hoj", käka korv i depån och skryta lite med de skrapade puckarna utan att det på sikt blir dyrt. Ja, då är nog racing fel.

Å andra sidan är det så berusande roligt att tävla och så (i längden) meningslöst att nöta varv på bandagar att det är utan tvekan är värt det. Men det är en högst subjektiv åsikt som alla nödvändigtvis (men de borde) behöver dela.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top