Främre depåstöd

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
Dragstar bobber
Är ju två "piggar" som ska in undertill i gaffelbenen. På ena gaffelbenet längst ner finns en genomgående skruv som således "piggen" från depåstödet kommer trycka mot ock säkert med tiden av tyngden förstöra gängorna på skruven. Ska det vara så eller? Är biltemas främre stöd.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Nej, det ska inte vara så. Antar att det fungerar bättre på icke-USD-gafflar än de som cartridgen är skruvad från botten. Använd inte det stödet är mitt tips, det är *många* som har tippat hojar med det...

Det fungerar bättre med adaptrarna som man kunde köpa till förut, som var som vaggor man satte under gaffelbenet. Men det var relativt rangligt ändå pga. vek konstruktion... Men de verkar inte sälja den modellen längre såg jag nu.

Bästa modellen är en som lyfter i gaffelkronan istället. Vet dock inte hur biltemas är.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bästa modellen är en som lyfter i gaffelkronan istället. Vet dock inte hur biltemas är.

Nya modellen med förstärkningsstag och dubbelhjul funkar minst lika bra som andra märken, blanda inte ihop dom bara för det gamla var kass.

Sen är det ju biltema, kan vara en ny tillverkare som gör en snarlik produkt nästa gång man handlar så att jag handlat ett stöd som faktiskt är minst lika bra som dyra märkesprodukter betyder inte att det är samma pryl i butik idag.....

Håller för övrigt med, ett stöd ska lyfta i kronan, köpte till ett som lyfter under benen för att spara lite plats i bussen men det var med en gång, så jäkla instabilt och besvärligt, halkade av ett par gånger och daskade till bromsskivan(som klarade sig) så det står och skäms i förrådet sen 2år tillbaka, bikelift tror jag det hette.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Håller för övrigt med, ett stöd ska lyfta i kronan, köpte till ett som lyfter under benen för att spara lite plats i bussen men det var med en gång, så jäkla instabilt och besvärligt, halkade av ett par gånger och daskade till bromsskivan(som klarade sig) så det står och skäms i förrådet sen 2år tillbaka, bikelift tror jag det hette.

Jag håller också med. Använd stöd som lyfter under gaffelkronan / i styrstolpen och undvik de som lyfter under framgaffelns bottenstycken.

Förutom de nackdelar som redan nämnts så är min åsikt att man inte kan utföra ett korrekt hjulbyte med dessa. De flesta moderna sporthojar har ett "flytande" gaffelben på den ena sidan. Detta gaffelben skall självlinjeras på hjulaxeln (genom att gunga framgaffeln upp och ner några gånger eller genom att bromsa fast ett snurrande hjul några gånger) innan det klamras fast runt hjulaxeln. Jag är ytterst tveksam till hur detta fungerar om man har ett stöd som hela tiden lyfter under framgaffelns bottenstycke och förmodligen både bänder och bryter detta i sidled...

Ska du dessutom ta ur framgaffeln eller prova olika framgaffelhöjder i gaffelkronorna så blir det aningens lättare med ett depåstöd som lyfter under gaffelkrona / i styrstolpe.

Jag använder stöd från Valter Moto och de fungerar alldeles utmärkt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag ett biltemastöd som lyfter i gaffelkronan, enda problemet med det är väl att det är så förbaskat trångt i framänden att man riskerar att skrapa framskärmen. Det åtgärdar man iofs fort med en handduk på skärmen. I övrigt tycker jag att mitt andra stöd som lyfter under gaffelbenen är sämre på alla sätt. Det används bara när jag bara vill lyfta upp framänden så att hjulet kan snurra fritt, typ för att tvätta av skivorna eller komma åt bromsoken lättare.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jag har själv biltemas depåstöd som lyfter i gaffelbenen, det andra fanns inte inne då jag köpte. Min rekommendation är att när du väl tagit av framdäcket stabilisera hojen med bildäck runtom. För det blir för instabilt men med bildäck funkade det bra. Ställde fyra vinterhjul på varje sida.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag har själv biltemas depåstöd som lyfter i gaffelbenen, det andra fanns inte inne då jag köpte. Min rekommendation är att när du väl tagit av framdäcket stabilisera hojen med bildäck runtom. För det blir för instabilt men med bildäck funkade det bra. Ställde fyra vinterhjul på varje sida.

Du har väl den stående på ett bakre depåstöd innan du lyfter fram hoppas jag?!
 

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
Dragstar bobber
Ja valtermoto bak. Frågan var mest ang om man förstör skruven eller inte.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Ja valtermoto bak. Frågan var mest ang om man förstör skruven eller inte.

Jag har båda modellerna fram... Valter Moto.. Även VM bak.
Har aldrig märkt av att det skulle vara ostabilt??

Lyfter i gaffelkronan när jag byter fälgar eller mekar i framändan och under gaffelbenen för däckvärmare...

Som svar på din fråga...
Jag har aldrig haft problem med skruven under gaffelbenet.. Tror det är så kort bit som vilar på stödet att det inte gör någon skillnad.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top