Spänna fast MC på släp på bästa sätt??

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Ort
nybro
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
hej, har aldrig transporterat eller bundit fast en MC på släp innan men tänkte köpa en hoj nu igen och denna gång så blir det ett släp som går att tippa så jag får upp dn lättare.

men hur binder jag fast den på bästa sätt så den inte tippar i släpet?
jag har 4st 4,5 meters spännband å jobba med?? inga klossar till hjulen osv, blir bara släpet och 4 spännband.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Hjulet mot främre lemmen. (På vagnen alltså.)
Sen ett spännband på varsin sida vid styrhuvudet. Om du drar runt styret eller runt gaffelbenen eller vad som nu är bäst gör man som man vill. Det som nöter minst å sitter bäst brukar va bra. ;-)
Sen är det bara spänna ner som tusan. Ha gärna nån som trycker ihop framdämparen i början så slipper du fylla rullen på spännaren.
Viktigt att man drar ordentligt så inte hojen kan fjädra ihop under transporten. För det är då det går åt h-vete. Helst ska man ju ha nån kloss imellan så man skonar fjädringen samt att det blir stumt på riktigt. Men är oftast bara crossar det går på utan att knäcka nån skärm.

Sen bakdäcket är inte så noga. Se bara till att det inte kan röra sig i sidled.
Skadar ju inte å spänna ner det. Så har man möjligt och det inte är allt för krångligt kan man ju gles det. Men som sagt räcker det egentligen att du ser till att det inte kan röra sig i sidled.

Sen om du är rädd om hojen stannar du med jämna mellanrum och ser till att allt sitter bra fortfarande. ;-)

Så brukar så jag och min bror göra med både crossar och landsvägare när dom åkt släp längre turer. Och det har då funkat kanon.
Finns säkert nån RR räv som har ett last sätt man sparar minuter på men det här är då det bästa jag kan erbjuda. :)
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Dra igenom varsitt spännband runt gaffelbenen mellan övre och undre styrkronorna och spänn åt varsitt håll.
Framhjulet stå tight mot främmre delen av släpvagnen och de främre spännbanden vara fästa ex. 45 graders vinkel så att de trycker hojen framåt. Dra inte åt dessa för för hård då du kan trycka ut packboxarna i gaffelbenen.

Sedan kan du antingen dra varsitt spännband på ett lämpligt ställe på bakramen om det är lättåtkomligt eller passagerare fotpinnarna. Kolla så du spänner allt jämt och att hojen inte lutar.


Jag har även kört med att jag har ett rejält depåstöd bak och skippat spännbanden från varsin sida av bakramen/fotpinnarna och endast dragit ett spännband över förarsadeln (bra om man har en tröja eller liknande mjukt i mellan så spännbandet inte skadar sadel överdraget.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Du kan även göra som ovan fast ställa den på stödet först, sedan spänna o gaffeln, därefter skjutsfotpinne/bakram på samma sida som stödet så du spänner åt litegrann bara, sedan likadant på andra sidan så hojen inte flyttar sig i sidled, spänn sedan de bakre lite till åt båda hållen i samma ordning.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det viktiga är att se till att framhjulet inte kan sticka åt sidorna - då behöver man inte dra "utav helvete" (vilket är det som får gafflar att läcka med tiden).

Skall du frakta ofta, skaffa ett framhjulsställ a'la maltek (finns budgetvarianter som saknar finessen lite, men gör jobbet).
Är det bara för att hämta hojen, ställ framhjulet i hörnet av kärran (rutinerade crossåkare som tappat hojar en gång trailar så...), eller så ser du till att låsa framhjulet om du ställer det mot främre lämmen (spännband genom hjulet och ned mot lämplig fästpunkt på kärran framför lämmen).

Gör du det där ordentligt räcker det med stabilisering från krona/gaffel/styre åt sidorna/framåt, så står hojen stadigt.

Är man av den nojiga typen ser man till att ha ett band som håller fast bakdelen med.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bilder funkar dåligt just nu på sh....

Men jag brukar ställa på depåstöd bak (för att vanliga stödet gärna går igenom en gammal murken fanér), framhjulet mot lemmen och spännband genom fälgen runt bommen, sedan ett varje sida runtramverket för passagerarfotpinnar som drar snett bakåt & nedåt. Alternativt över sitsen beroende på hoj. Har suttit hur bra som hellst, och det fina med det tidigare scenariot är att man inte spänner i nått man kan dra sönder. (släpjävlet ger vika först, i mitt fall iaf)
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Saken är ju att TS enbart har 4 spännband och en släpvagn.
Vill man skona packboxarna är ju SGMs förslag med att ställa framhjulet i hörnet lite skonsammare idé.
Enda är ju att har man kåpa som sluttar i början kan det va trångt.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Ställ hojen på kärran, spänn dina fyra remmar där det passar och känn efter om det står stadigt. Gör det inte det får du spänna på nåt annat vis.
Jag har alltid haft nån anpassning med öglor osv så det är enkelt. har man inte det får man improvisera med det man har.
Jag tycker hojen skall stå rakt utan stöd mot främre lämmen på kärran och sen två band snett nedåt framåt utåt. Men det är ju jag det, det finns hur många ideér som helst.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kärra med gallergrindar är helt lysande om man är rädd om packboxarna och inte van vid att surra fast en hoj.

Tänk också på att många enkla tippbara släp inte låser i tippat läge utan det är endast lastens position som bestämmer om det är tippat eller inte. Och dom är obeskrivligt branta med 230kg dyr hoj i knät. Upp går det ofta bra men ner kan det vara vanskligt. Antar att du inte vill hamna i roligast på YouTube tråden? Ta med en ramp om det går trots tippbart.
 

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Ort
nybro
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
har idag skaffat utöver de 4 spännbanden även ett spännband för styret på biltema.

så nu har jag 4 vanliga spännband och 1 för styret.

behöver väl bara skaffa en billig beg. lastramp med, bra att ha..
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ställ hojen på kärran, spänn dina fyra remmar där det passar och känn efter om det står stadigt. Gör det inte det får du spänna på nåt annat vis.
Jag har alltid haft nån anpassning med öglor osv så det är enkelt. har man inte det får man improvisera med det man har.
Jag tycker hojen skall stå rakt utan stöd mot främre lämmen på kärran och sen två band snett nedåt framåt utåt. Men det är ju jag det, det finns hur många ideér som helst.


...det lirar, tills en dag när det studsar till, och framhjulet sticker i sidled...been there, done that, turligt nog med en redan lagom bulig geggmoped (och det var spänt "så innihelvete".

Så länge framhjulet inte fixeras i sidled, är det enda som hindrar att hojen lägger sig framhjulets friktion mot underlaget.

:crash
 
Last edited:

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
När jag hämtade min motorcykel så hyrde jag en tippbar kärra med kåpa. Spände ner hojen med två spännband fram i styret och ett på varsin sida bak på svingen. Körde 27 mil med ganska många kraftiga nedbromsningar pga andra idioter i trafiken. Spände den mot framlämmen med framhjulet och Spände ner den tills jag kände att den ej kunde röra sig i sidled men absolut inte så dämparna bottnade.
 

big

wannabe
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Oslo
Hoj
Yamaha FZ6 2007
skaffa ett ordentligt spannband inte sånt hobbyband. så racker det med ett fram sålange framvaggen ar stabil.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kom ihåg att du skall göra det på under tre minuter...

https://www.youtube.com/watch?v=O0qBiKwrEyU


(Nej, det är inte jag...)

Ja, nu råkade det ju vara jag :)

Hyrde ut nåt släp bara. Nu har jag ju lastat en och annan hoj under min livstid(börjar bli lte gammal). Förstår dock att det för en del är ångest när man ska transportera en hoj. Det är ju det käraste man har (förutom frun....utifall hon skulle råka läsa)

Finns en rulle till:

Släpet är med tipp, men tycker det är bara besvärligt och tar tid. Brukar köra upp hojen genom att använda koppling och handbroms. Viktiga är att man justerar fast den bak genom att dra ner den på fjädringen lite, då med 2 band.
För kortare transporter(utan hoppande) räcker 4 band, för längre transporter bör man säkra framhjulet, annars blir kontentan som SGM nämner....
 

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Ort
nybro
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
tack ar för alla tips.

har inte hittat nån beg. bilig ramp än, blir nog jula eller biltema en sån där 2 meters förmodligen om den tippbara vagnen inte blir tillgänglig.

jag kommer ha en sträcka från nybro/småland upp till sthlm å tebax när/om jag ska hämta hojen. det är en bra sträcka med bilfärd hela dagen typ.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
tack ar för alla tips.

har inte hittat nån beg. bilig ramp än, blir nog jula eller biltema en sån där 2 meters förmodligen om den tippbara vagnen inte blir tillgänglig.

jag kommer ha en sträcka från nybro/småland upp till sthlm å tebax när/om jag ska hämta hojen. det är en bra sträcka med bilfärd hela dagen typ.

Om du ändå skall handla på jula innan så köper du ett sånt här: http://www.jula.se/motorcykelstod-601050

Ett sånt som sgm pratade om tidigare, fast billigare, har två i min buss, funkar perfekt, upp med hojen i stödet, släpp den och spänn i lugn och ro :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Biltema har lastband för att spänna ner styret som funkar bra med, svarta med röda öglor.
Jag har ett biltema framhjulstöd som är fastskruvat i släpet (två egentligen)
Spänner fast styret med en sån här.
Sedan spänner jag bara fast/ner bakhjulet med ett vanligt spännband.

Går snabbt och är stabilt och fint.
 
Last edited:

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Ort
nybro
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
jopp, jag har redan inhandlat ett sådant spännband för styret i går och 4 vanliga spännband, imorrn blir det ett för framhjulet, hjulstödet asså.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top