Batterifråga

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Fick ett underligt fel på hojen här om dagen. På morgonen startar den bra och jag åker ett antal mil och tar därefter lite rast. Sedan när jag ska starta har jag noll Volt i batteriet. När jag fått hem hojen mäter jag upp batteriet och får bekräftat att spänningen tvärdyker vid belastning. Samtidigt ser jag att batteriet svällt och så såg det inte ut bara för någon månad sedan. Batterifel var väl inte direkt vad jag väntat mig av ett tre år gammalt batteri. När nytt batteri sitter på plats mäter jag upp laddningen med tanke på om jag bränt sönder batteriet i hojen. Men den laddar som den ska, 14,2V vid 4000 varv. Håller sig på den nivån i ett brett varvområde. Någon batteriexpert som kan förklara vad som skett med batteriet? Det som förvånar mig är att något har hänt plötsligt, eftersom den inte visade någon tveksamhet på morgonen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den vanligaste orsaken till att förseglade blybatterier sväller är överladdning.

Om hojen ger 14,2 volt så är laddningen som den skall.

Hade batteriet normal spänning eller lite lägre.
Det som kan ha hänt är att en cell blivit kortsluten. Då får övriga celler dela på den laddningsspänning som den cellen annars skulle ha tagit och resultatet blir att övriga celler blir överladdade och då kan batteriet svälla.

Det kan också hända att det blivit obalans i laddning mellan cellerna med tiden så att en cell haft lägre laddning än övriga med resultatet att övriga överladdas.
Alternativt kan en cell ha haft en högre laddning än övriga och därför överladdats och svällt så att den kortslutits.

Det är hur som helst ganska troligt att batteriet var gammalt och därför inte betedde sig som det skulle när det fick laddning.

I vilket fall som helst så är batteriet slut och det är dags att köpa nytt.

Du har ju kollat laddningen så det borde bara vara batteriet som felar.
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Vet inte vad som hänt men har varit med om exakt samma sak men med ett ännu nyare batteri. Jag och en kompis var och körde. Vi stannade och tanka och sedan gick det inte att starta hans BMW 1200 RS. Exakt samma sak som med din hade hänt så jag tror inte det är helt ovanligt. Han bytte batteri och hade inga mer problem efter det.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Näe, köpte det av Aros Racing men minns inte vad det var för fabrikat tyvärr. Troligen något ur MC Nyckelns utbud. Dom är ÅF för MC Nyckeln, vilket jag har nyttjat ett antal gånger. Köpte ett BT gelbatteri för att komma på banan snabbt. Får se hur det går. Kommer att hålla ett öga på tillståndsindikeringen på Ctek laddkabeln jag har påmonterad.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top