Hur mycket kan man ta betalt för en trasig MC?

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Hojen i fråga är den här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?194437-XR-en-g%E5r-p%E5-ny-diet-och-blir/page3

En ganska ombyggd XR600R. Det tråkiga hände efter sista inlägget i tråden. När jag skulle köra hojen ifrån Gotlandsbåten till Växjö så gick kedjan av. Troligtvis var det kedjelåset som flög av.

Kedjan slog då sönder vänstra kåpan som är från en CRF450 -07 och locket till elboxen. Det locket skall inte var allt för svårt att få tag på (Är en box ifrån Solar). Det är ju bara småsaker att fixa. Dock så var framdrevet helt vobbligt eller vad man skall säga. Gick att vicka på. Beställde därför hem ett nytt drev och vickningen blev mindre men det är inte borta. Antar att man behöver byta ut axeln till framdrevet vilket jag inte har plats att göra själv :/

Andra saker som också skulle behöva fixas är gängorna till en av bultarna i topplocket som började bli dåliga, så den svettas lite olja där, men nu är det tätat med flytande packning.

Den hann i alla fall besiktigas innan det sket sig!

Så nu till grundfrågan - hur mycket skulle man kunna begära?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Haft en likadan där kedjan också gick av på, där slog den söder motorn istället, något tacksam att den missa min fot!

Jag köpte en ny motor för 3000 va väldigt lätt och byta
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
ta marknadspriset minus reparationskostnad.

sen dela med 2

inte så jävla lätt att sälja en trasig hoj, 99,9% av köparna skippar och köper den fungerande istället då om man inte gör en stor ekonomisk vinning på att köpa trasigt
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Haft en likadan där kedjan också gick av på, där slog den söder motorn istället, något tacksam att den missa min fot!

Jag köpte en ny motor för 3000 va väldigt lätt och byta

Var det på en xr600 med? Hur satt drevet på nya motorn? Tycker nämligen att själva konstruktionen på fastsättningen av drevet gör att det kan va lite vick på drevet. Det går ju alltid att flytta i sidled lite grann.

ta marknadspriset minus reparationskostnad.

sen dela med 2

inte så jävla lätt att sälja en trasig hoj, 99,9% av köparna skippar och köper den fungerande istället då om man inte gör en stor ekonomisk vinning på att köpa trasigt

Hur mycket tror ni det skulle vara ungefär då? 10000kr?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
nja va iof en 650 och jag minns inte riktigt men på så gamla hojar är de ofta lätare att byta hela motorn.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag skulle lätt betala 1500:- för att slippa köpa ditt exemplar.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Var det på en xr600 med? Hur satt drevet på nya motorn? Tycker nämligen att själva konstruktionen på fastsättningen av drevet gör att det kan va lite vick på drevet. Det går ju alltid att flytta i sidled lite grann.

Menar du i sidled mot drevaxeln eller i sidled mot motorn?

Om det är ett flytande drev och låst med en spårring på axeln är det normalt att drevet kan flyttas lite in och ut på axeln. Även om det är en mutterlåsning kan det vara flytande, det ser du på hur konstruktionen är gjord, om det finns ett mutterstopp längre ut än drevet når. Men det ska inte finnas något glapp mellan axeln och hålet i drevet.

Du kan kolla om drevaxeln är rak med en indikatorklocka. Jag har dock svårt att tro att den kan krökas speciellt lätt vid ett kedjebrott genom att den är kort utanför lagringen och det blir annat som ger efter istället när kedjan vevar omkring. Jag vet inte vad som är normalt kast på axeln men är det mer än någon hundradel är det säkert något knas, antingen att axeln trots allt är krökt eller att lagret har blivit skadat eller var slitet sedan tidigare. Det ska inte gå att känna något glapp om du drar axeln åt sidorna i olika ledder.

Trasiga kåpor går att laga om det inte är sådana som ska hålla tätt mot olja (sådana kan i.o.f.s. också lagas). Fungerar de bara som täcklock kan man göra rent, spackla, slipa och måla dem.
 

moddlaren

Guest
Tja jag gav 7000 för en fullt fungerande TT600 oskruvad av tidigare ägare en gammal xr är bäll samma pengar.. gamla hojar är grymt övervärderade i sverige o som du säger en trasig xr 600. Max 4-5000.

Mvh
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Menar du i sidled mot drevaxeln eller i sidled mot motorn?

Om det är ett flytande drev och låst med en spårring på axeln är det normalt att drevet kan flyttas lite in och ut på axeln. Även om det är en mutterlåsning kan det vara flytande, det ser du på hur konstruktionen är gjord, om det finns ett mutterstopp längre ut än drevet når. Men det ska inte finnas något glapp mellan axeln och hålet i drevet.

Du kan kolla om drevaxeln är rak med en indikatorklocka. Jag har dock svårt att tro att den kan krökas speciellt lätt vid ett kedjebrott genom att den är kort utanför lagringen och det blir annat som ger efter istället när kedjan vevar omkring. Jag vet inte vad som är normalt kast på axeln men är det mer än någon hundradel är det säkert något knas, antingen att axeln trots allt är krökt eller att lagret har blivit skadat eller var slitet sedan tidigare. Det ska inte gå att känna något glapp om du drar axeln åt sidorna i olika ledder.

Trasiga kåpor går att laga om det inte är sådana som ska hålla tätt mot olja (sådana kan i.o.f.s. också lagas). Fungerar de bara som täcklock kan man göra rent, spackla, slipa och måla dem.

Det är låst med ett spårring! Så lite i sidled är ok. Men antar att min axel är kass då det går att vicka på drevet med..

Tja jag gav 7000 för en fullt fungerande TT600 oskruvad av tidigare ägare en gammal xr är bäll samma pengar.. gamla hojar är grymt övervärderade i sverige o som du säger en trasig xr 600. Max 4-5000.

Mvh

Så om jag hade tänkt att sälja i detta skick så tjänar jag mer på att plocka motardkittet och förgasaren och sälja de och slänga resten? Känns dock som du har rätt.. Försöker att inte värdera mina fordon för högt men om jag gissar 10000kr så lär väl du va närmare sanningen då det är lättare att sätta pris när det är andras prylar.

Jag har exakt en likadan till salu. Sätt in 1500:- på kontonr 542 341 988 clrnr 9812 så slipper du köpa min. Kan även tänka mig 1000:- som kompisbästasistapris.

Hojta till om han sätter in så jag kan skicka kontonr med!
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är låst med ett spårring! Så lite i sidled är ok. Men antar att min axel är kass då det går att vicka på drevet med..

Om drevet glappar lite på axeln har det säkert inte med kedjehaveriet att göra och duger lika bra nu som innan. Det är ju ändå inte en hoj som är vibratationsfri. Om du vill ha drevet glappfritt kan du låsa det i dragläge mot splinsen med Loctite 270 men då måste du använda varmluftspicka för att få bort drevet.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
säljer man trasiga saker så får man dåligt betalt.. thats it...

man kan ju inte utvärdera hojen skick om man inte kan provköra den... eller ska säljaren LOVA att det inte är nå mera fel på hojen???? :confused:

varför fixar inte ts. hojen för??? en Honda XR600R kostar ju runt 10-12k på blocket,, fungerande.... varför skulle du få lika mycket???? som Moddlaren säger... 4-5k. är mera troligt... SM-kitet är ju dock värt en del...

Med vänlig hälsning
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Om drevet glappar lite på axeln har det säkert inte med kedjehaveriet att göra och duger lika bra nu som innan. Det är ju ändå inte en hoj som är vibratationsfri. Om du vill ha drevet glappfritt kan du låsa det i dragläge mot splinsen med Loctite 270 men då måste du använda varmluftspicka för att få bort drevet.

Tänkte bjuda på film och bilder på allt då det är lättare än att förklara hur det ser ut.

Länk till Photobucket: http://s1129.photobucket.com/user/Lerjoken/library/XR600

säljer man trasiga saker så får man dåligt betalt.. thats it...

man kan ju inte utvärdera hojen skick om man inte kan provköra den... eller ska säljaren LOVA att det inte är nå mera fel på hojen???? :confused:

varför fixar inte ts. hojen för??? en Honda XR600R kostar ju runt 10-12k på blocket,, fungerande.... varför skulle du få lika mycket???? som Moddlaren säger... 4-5k. är mera troligt... SM-kitet är ju dock värt en del...

Med vänlig hälsning

Förstår precis hur du tänker! Priset var med tanke på motardkittet men förstår att det kanske ändå är högt.

Jag fixar det inte själv då jag inte har plats att vara på.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tänkte bjuda på film och bilder på allt då det är lättare än att förklara hur det ser ut.

Länk till Photobucket: http://s1129.photobucket.com/user/Lerjoken/library/XR600

Det är betydligt värre än jag hade föreställt mig. Splinsen på axeltappen ser ut att vara rejält slut och lite till... Axeln behöver bytas men samtidigt funderar man då på i vilket skick resten av motorn är... Den har säkert gått väldigt mycket och kanske inte alltid varit i goda händer.

Det enda som går att göra utan att behöva byta axel är en ful-lagning och svetsa fast drevet :gråta
 

moddlaren

Guest
det är väll inget större fel på den axeln; TTn har samma fastsättning o det glappar rätt rejält men det skall det göra.
det som är intresant är väll vad mera som var sönder? o fattade jag fel? satt det en cr 450 motor i ett xr 600 chassie?
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Det är betydligt värre än jag hade föreställt mig. Splinsen på axeltappen ser ut att vara rejält slut och lite till... Axeln behöver bytas men samtidigt funderar man då på i vilket skick resten av motorn är... Den har säkert gått väldigt mycket och kanske inte alltid varit i goda händer.

Det enda som går att göra utan att behöva byta axel är en ful-lagning och svetsa fast drevet :gråta

Okay :/ Får fundera över vad jag skall göra :/

det är väll inget större fel på den axeln; TTn har samma fastsättning o det glappar rätt rejält men det skall det göra.
det som är intresant är väll vad mera som var sönder? o fattade jag fel? satt det en cr 450 motor i ett xr 600 chassie?

Det andra som gick sönder var lite plast vilket inte kostar mycket pengar :) Var CRF450 -07 plast bak, alltså bara vingarna bak eller vad man skall kalla det :)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
det är väll inget större fel på den axeln; TTn har samma fastsättning o det glappar rätt rejält men det skall det göra.

I mina ögon ser det ut som att axeln är helt kaputto genom att drevet glappar så mycket som det gör i alla ledder. Men visst går det att köra ett tag om man vill precis som att det går att köra ett tag när korden tittar fram på ett däck. Men det bästa är om man åtgärdar fel innan något rämnar helt och drar med sig annat inkl. en ej försumbar olycksrisk.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top