Vad är detta för fenomen i cylindrarna???

LuddE_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki ZX6R-07
Är det någon som har någon idé om varför cylindrarna ser ut som de gör i min motor. Det är från samma motor och på bild nr 3 är det som en "krater". På bild nr 1 och 2 är det som "sprickor" varav man känner den på bild nr 2.
Jag köpte den begagnad och plockade isär den och då var det inget synligt sen har jag väl kört ca 5 timmar på bana innan detta hände.
Någon som har varit med om något liknande eller har någon teori om vad som kan vara orsaken




 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
vet ej vad som hänt, men är väldigt intresserad att höra av någon som vet.
oljefilm som brustit och/eller sen har kolvringarna ätit på cylinderväggen är min gissning.
oavsett vilket så tror jag ditt block är kört och bör förpassas till skrot.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det ser ut som nicasil-belagda cylindrar, där nicasil-skiktet av ngn anledning har börjat kollapsa.
Orsaken till detta kan vara många. I synnerhet om motor varit isär och "renoverats" tidigare. Det kan vara allt från felaktigt kolvringsgap till en undermålig om-nicasilning, mager blandning, oljebrist, kylvätska i oljan, gas- eller ångblåsor i kylmantlarna. Motorn kan ha körts med för låg kylvattenivå och överhettats. Ja det kan vara en massa olika saker.
 
Last edited:

LuddE_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki ZX6R-07
vet ej vad som hänt, men är väldigt intresserad att höra av någon som vet.
oljefilm som brustit och/eller sen har kolvringarna ätit på cylinderväggen är min gissning.
oavsett vilket så tror jag ditt block är kört och bör förpassas till skrot.

Jo skrot är det, har ett nytt block nu som jag inte vill göra samma sak med bara.

Det ser ut som nicasil-belagda cylindrar, där nicasil-skiktet av ngn anledning har börjat kollapsa.
Orsaken till detta kan vara många. I synnerhet om motor varit isär och "renoverats" tidigare. Det kan vara allt från felaktigt kolvringsgap till en undermålig om-nicasilning, mager blandning, oljebrist, kylvätska i oljan, gas- eller ångblåsor i kylmantlarna. Motorn kan ha körts med för låg kylvattenivå och överhettats. Ja det kan vara en massa olika saker.

Jag TROR inte att den har varit renoverad tidigare.
Kolvringsgapet mättes och det var ok.
Mager blandning, möjligt men skulle inte tro det heller, snarare tvärt om.
Ingen kylvätska i i oljan.
Gas- eller ångblåsor i kylmantlarna vet jag inte riktigt vad det är, men möjligt orsak.
Både kylvatten och oljenivåerna har varit bra, oljan var iof på max sträcket men det borde väl inte vara något dåligt när det är mycket nerlägg hela tiden.
 

moddlaren

Guest
Håller fullständigt med om att har du nicasil så är cylarrna slut o bör nikasilas om. När alu stommen börjar synas genom nicasilen så skär alu materiaket i kolven mot cyl alu förr eller senare med ev dryga kostnader som tot motor haveri. Kan ju även ske i en Kurva med nedläggi hög hastighet varvid skador på både hoj o dej blir avsevärda.

betydligt billigare att sända in cylbank nu när den är nedplockad o få detta fixat än ett ev ras senare.

mvh
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top