Hej alla! Ny här.

filbunke

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2014
Ort
på landet
Hoj
touring
Hej! Jag är ny här på forumen men har haft körkort i några år nu. Det kanske borde bli två trådar av detta, men jag vill först säga hej till alla och sedan ställa en fråga, inte säker på i vilken tråd jag ska ställa frågan så jag fortsätter här. Jag kör en touringhoj och har i år testat knix för första gången. Då det inte krävs så mycket nedlägg för att mina fotpinnar ska ta i så har jag fått tipset att försöka hänga ut för att hålla MC:n mera upprätt i kurvorna. Jag har nog inte riktigt förstått vitsen men det, ni som har mer erfarenhet kanske kan upplysa mig?

Om jag sitter helt rakt upp på MC:n (i linje med hojens vertikallinje när den står rakt upp, dvs min ryggrad är i linje med hojens vertikallinje, jag kallar den centrumlinje nu och den går från navet på hjulet och rakt upp genom tanken.) och sitter kvar i samma ställning genom kurvan och fotpinnen skrapar i asfalten i en vänsterkurva till exempel, vinner jag då någonting på att hänga ut och lägga ner hojen så att fotpinnen fortfarande skrapar i? D.v.s MC:n har samma lutning, men jag befinner mig till vänster om hojens centrumlinje? Hm, märker att jag har svårt att uttrycka mig på ett bra sätt, hoppas ni förstår vad jag menar.
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Hej! Jag är ny här på forumen men har haft körkort i några år nu. Det kanske borde bli två trådar av detta, men jag vill först säga hej till alla och sedan ställa en fråga, inte säker på i vilken tråd jag ska ställa frågan så jag fortsätter här. Jag kör en touringhoj och har i år testat knix för första gången. Då det inte krävs så mycket nedlägg för att mina fotpinnar ska ta i så har jag fått tipset att försöka hänga ut för att hålla MC:n mera upprätt i kurvorna. Jag har nog inte riktigt förstått vitsen men det, ni som har mer erfarenhet kanske kan upplysa mig?

Om jag sitter helt rakt upp på MC:n (i linje med hojens vertikallinje när den står rakt upp, dvs min ryggrad är i linje med hojens vertikallinje, jag kallar den centrumlinje nu och den går från navet på hjulet och rakt upp genom tanken.) och sitter kvar i samma ställning genom kurvan och fotpinnen skrapar i asfalten i en vänsterkurva till exempel, vinner jag då någonting på att hänga ut och lägga ner hojen så att fotpinnen fortfarande skrapar i? D.v.s MC:n har samma lutning, men jag befinner mig till vänster om hojens centrumlinje? Hm, märker att jag har svårt att uttrycka mig på ett bra sätt, hoppas ni förstår vad jag menar.

Meningen med att hänga är att du inte ska behöva lägga ner så mycket. Har du då samma nedlägg som utan häng så kör du troligtvis fortare
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Nej! Hojen ska inte luta så mycket så pinnen tar i.
Om hojen då ska svänga trots att den inte lutar så mycket som önskvärt så blir du tvungen att förflytta något av vikt på ekipaget. Det blir då du som måste flytta din vikt inåt kurvan. Tänk om du skjutsar någon som lutar sig åt fel håll i varenda kurva det blir inte bra. Jag tror det var de dom menade. En annan sak som kan hjälpa om pinnarna tar i är att inte släppa gasen i kurvan det gör att hojen sjunker ihop lite grand.
 

filbunke

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2014
Ort
på landet
Hoj
touring
Ok, tack för svaren. Det bästa sättet för att inte skrapa i fotpinnarna är alltså att köra långsammare i kurvorna, eller att skaffa en hoj där fotpinnarna sitter högre monterade, (och att inte något annat skrapar i innan fotpinnarna). Det här med att hänga ger egentligen bara marginell hjälp mot skrap?
 

banditen73

Medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Vidunge city
Hoj
DKW 250rt-52 Kawasaki zx9r-00 Bansmiskaren Suzuki gsx 1400-03
Ta det med instruktörerna på knixen jag är säker på att dom kan hjälpa dej med alla frågor.Har själv kört mycke knix o hade samma problem.
Ok, tack för svaren. Det bästa sättet för att inte skrapa i fotpinnarna är alltså att köra långsammare i kurvorna, eller att skaffa en hoj där fotpinnarna sitter högre monterade, (och att inte något annat skrapar i innan fotpinnarna). Det här med att hänga ger egentligen bara marginell hjälp mot skrap?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top