Hjälm för folk med kraftig käke

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag börjar behöva byta min hjälm nu, den har ett par år på nacken och börjar bli lite glapp och sunkig. (Att köra ett par race i bakugnstemperatur hjälpte inte fräschören direkt)...
Mitt problem med hjälmar är att de brukar lämna alldeles för lite utrymme för hakan, ganska vanligt att även om resten av hjälmen sitter som en smäck så tar min haka i hakpartiet på hjälmen, eller så är det bara några mm till godo, vilket blir skitenerverande i höga hastigheter och med tanke på att hjälmen ska användas under race så bör den funka bra i höga hastigheter.

Mitt huvud verkar funka alldeles utmärkt i biltemas hjälmar (som dessutom har gott om plats för hakan!), samt i HJC. Kommer inte ihåg alla märken som har fel passform för tillfället, men kan säkert fylla på med en rätt rejäl lista i helgen efter en provtur till lelles.

Så, vad finns det för vettiga hjälmar med gott om hakutrymme, och en sådan passform som dessutom funkar i höga hastigheter. (Oljud bryr jag mig inte om så värst mycket eftersom att det ska vara höghastighetsexercis på bana.)
Gärna låga priser också, eftersom att jag antagligen kommer vilja ha två likadana samtidigt, efter råd av veteraner på rejsandet... :hihi
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
HJC Rpha10 eller rpha10+. Kostar allt från 2500 till 6000, säljarna verkar inte överens om vad de ska gå på...
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Blir jag lynchad om jag tipsar om biltemas hjälmar? Just för att den passar ditt huvud, är billig och de finns en viss risk att den får smaka sandfålla..:rolleyes:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Blir jag lynchad om jag tipsar om biltemas hjälmar? Just för att den passar ditt huvud, är billig och de finns en viss risk att den får smaka sandfålla..:rolleyes:

Nejdå, jag körde i biltemas gamla modell tidigare och den nya är ju bättre på samtliga punkter så det är ingen fara alls. Tänkte bara sondera marknaden lite för att se om det finns några tips på andra hjälmar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top