Växellådsproblem Yamaha R1

bazookan

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Hej! :)

Jag har en liten fråga angående min Yamaha R1 -99 som har gått 2600 mil.
Lite svårt att beskriva hur det låter, med det "smäller" eller klonkar när man växlar ifrån 1:an till 2:an. Det låter och rycker även ganska mkt när man lägger i 1:an ifrån neutral.

Har hört talas om att det är ganska vanligt att 2:a växeln hoppar ur på sporthojar, med stundande växellådsrenovering som följd. Det blir man ju lite skrämd av, så jag körde en sväng och drog på ordentligt men det var inga växlar som hoppade ur.

Någon som har en idé om vad det kan vara för fel? Är växellådan kass, eller är det kanske kopplingen?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Vilken färg är det på hojen?

Men angående växellådan så låter det helt normalt. Mellan 1-2 får man växla distinkt och 1 brukar jag lägga i på tomgång så lät det mindre! Men såvidare inte oljudet uppkom plötsligt så tycker inte du behöver vara orolig! Men om 2 hoppar ur och går in i en falsk neutral när du gasar så betyder det oftast att växellådan behöver renoveras
 

bazookan

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Den är blå :kär

Okej, jag har inte ägt den så länge, köpte den i våras av en kollega som haft den i 10 år.
Enl honom så har den alltid "smällt" lite mellan 1:an och 2:an, men man vet ju aldrig.
Brukar med lägga i 1:an ifrån neutral, mkt tystare då.

Har inte fått några växlar att hoppa ur, så det är en lättnad iaf :)

Hur kontrollerar man om kopplingen börjar bli sliten förresten? Svår att byta?
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Den är blå :kär

Okej, jag har inte ägt den så länge, köpte den i våras av en kollega som haft den i 10 år.
Enl honom så har den alltid "smällt" lite mellan 1:an och 2:an, men man vet ju aldrig.
Brukar med lägga i 1:an ifrån neutral, mkt tystare då.

Har inte fått några växlar att hoppa ur, så det är en lättnad iaf :)

Hur kontrollerar man om kopplingen börjar bli sliten förresten? Svår att byta?
Det var ju återkallelse på dom, tror att det gällde kopplingskorgen, har den varit inne för det?
R1 -98 -99 har alltid haft problem med lådorna.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det klonkar :)

Kopplingen kommer börja slira på höga varv när den är slut. Då kommer det tjatas om oljor hit och dit som orsak, men det är inte speciellt krångligt att plocka ur och byta skivor, lameller och fjäderbrickegrejen.

Sedan kan kopplingskorgen behöva slipas till/bytas då den får en massa hack i sig med tiden
 

bazookan

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Tror det var -98 som hade garantiärenden på kopplingskorg, men kan kolla om det finns några kryss stämplade bredvid ramnumret.

Okej, har inte direkt märkt att den slirat på höga varv.

Väldigt tacksam för alla svar :bow
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
De blå är riktigt snygga, fast undra om inte de röd/vita ändå är något snyggare?

Men som psxcare säger så klonkar de när man växlar mellan 1-2, men jag tycker det lät bättre när jag var mer distinkt i växlingen. Du kan ju lägga i 1ans växel innan du startar hojen så är det bara att släppa upp kopplingen och köra iväg :) Så slipper du det oljudet!
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Är kopplingen dålig brukar det märkas mest innan oljan är riktigt varm och lite mer trögflytande. Högsta belastningen på lamellerna torde vara där vridmomentet är som störst (gissar på ca 5000-7000 rpm) så det är i detta register du först märker om dom slirar.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Nu vet ju inte jag exakt hur mycket det klonkar - Men på de Yamahamaskiner JAG haft så har det klonkat och levt i de växlarna på alla lådor (det klonkar och lever i crossplanen med) - Men lådorna håller ändå.

Testkörde en honda som hade en växellåda som var tyst och mjuk - Jag undrade vad det var för fel på den !! men det skulle tydligen vara så på den modellen - Yamaha kan dock tekniken att bygga stabila kvalitetslådor som klonkar. Lite ryskt på nåt sätt, men ändå förtroendeingivande.
 

bazookan

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Nu vet ju inte jag exakt hur mycket det klonkar - Men på de Yamahamaskiner JAG haft så har det klonkat och levt i de växlarna på alla lådor (det klonkar och lever i crossplanen med) - Men lådorna håller ändå.

Testkörde en honda som hade en växellåda som var tyst och mjuk - Jag undrade vad det var för fel på den !! men det skulle tydligen vara så på den modellen - Yamaha kan dock tekniken att bygga stabila kvalitetslådor som klonkar. Lite ryskt på nåt sätt, men ändå förtroendeingivande.

Haha precis, Yamaha skramlar bra :yoparty
Den Cbr jag hade innan växlade också väldigt tyst och mjukt, lite därför man uppmärksammar uppförandet på R1.

Körde en sväng till Tydingesjön idag i det fina vädret, och den väsnas nog lika mkt som alla andra hojar när man lägger i 1:an ifrån neutral.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top