Har du funderat på att köpa elbil men tycker att det är för dyrt?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
och kan tänka dig att prova under 1 år att leasa en bil så skriv i tråden, jag gissar att det vid lunch är "slut på erbjudandet"
Så snabba puckar
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Lite bakgrundsfakta... för att vara realistisk så bör man räkna att man kommer 10mil med bilen och att man max bör köra 120km/h
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Skulle funka som pendlarbil för mig :)

Men jag skulle inte betala något marknadspris för en sådan leasing då en elbil inte på långa vägar täcker alla mina behov som t.ex. att dra tunga släp med hästar/hojar långa sträckor då och då...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att kunna leasa i sig är väl inget supererbjudande, det kan ju vilken handlare som helst erbjuda.

Leasing till vilket pris???
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Vore absolut intressant, har 1.3 mil till jobbet, med 70+100-väg i princip hela sträckan, så elbil skulle nog passa mig ypperligt.
Men det beror självklart på priset.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm... Kanske hade kunnat vara intressant. Beror på pris såklart.
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Träffade en lirare som kom i en Tesla model S igår när jag väntade på ett par polare. Jag frågade honom vad den VERKLIGA distansen man kunde åka var, inga säljsiffror. Han hävdade att han kom över 40 mil på en laddning när han körde normalt, runt 45 om han tog det lungt. Specen säger tydligen 48 mil. Men med typ 480 hästar så.... Om inte priset var så blodigt så vore det ju lite skoj! http://www.teslamotors.com/sv_SE/models

/Johan
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Träffade en lirare som kom i en Tesla model S igår när jag väntade på ett par polare. Jag frågade honom vad den VERKLIGA distansen man kunde åka var, inga säljsiffror. Han hävdade att han kom över 40 mil på en laddning när han körde normalt, runt 45 om han tog det lungt. Specen säger tydligen 48 mil. Men med typ 480 hästar så.... Om inte priset var så blodigt så vore det ju lite skoj! http://www.teslamotors.com/sv_SE/models

/Johan

Teslan ÄR en riktigt trevlig bil kan jag meddela, de som håller fast vid bensinen med enda argumentet att de inte tror på el.... stackars människor...

O andra sidan fanns det folk som inte trodde på internet heller...

Sa jag att elkostnaden /mil är 2kr...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vi skall ändå byta lilla pendlarpendlarbilen så jag tar en. Vad det kostar och vilken bilmodell det är skulle kanske vara spännande att veta samt om det är hyra i ett år eller "riktig" leasing. Finns ju ganska stor risk att man står med ett relativt högt restvärde och man får slanta på mycket för att bli av med den.

En sak elbilar (och även hybrid) haft emot sig är den FÖR snabba utvecklingen av batterier vilket gör en halvmiljonsinvestering ganska osäker 2-3 år senare. Ett sånt problem löser man inte med leasing.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tittade på en Tesla S i ett showroom i höstas. Onekligen en trevlig skapelse. Men jag hade absolut inte betalt fullpris för en sådan bil. Att de säljer som smör i Norge har sina skäl (läs kraftiga subventioner). Där vore det nästan korkat att inte köpa en. Kan dock tycka att det är helt fel signaler att subventionera en lyxbil på ett sådant sätt som man gör i Norge. Motsvarande bensinmodell hade uppskattningsvis kostat över 1,3 miljoner. En Tesla kostar ca 700 000 kr. Vad får man i bensin/dieselväg för 700 000 kr i Norge? Säkert inte mycket med tanke på deras skattesystem på bilar. Någon som har koll på bilmarknaden där?

Jag inbillar mig inte att man kan köra för några 2 kr/mil på el när och om elbilen slår igenom på fullt allvar i framtiden. Frågan jag hade ställt mig är vilket andrahandsvärde en elbil har. Inköpspriset ligger över vad en vanlig bil kostar och även om jag någonstans har ett miljömedvetande finns det inte en chans att jag skulle köpa en elbil idag om än leasa en för en fast kostnad. Nästa frågetecken är den långsiktiga kostnaden för ägandeskapet om man väljer att äga sin elbil sett över 10- 15 år. Inte helt vanligt att folk behåller sina bilar så länge. Osäkerheten lär nog göra att folk väljer att leasa sina bilar och byta ofta. Hur bra miljötänk är det egentligen?

Om jag inte hade behov av en bil mer än för veckoinköp hade jag dock kunnat tänka mig att gå med i en bilpool. Det finns en sådan här i stan där man kan boka en elbil för en struntsumma ett par timmar mot en ganska obetydlig månadskostnad.
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Jag åker tjänstebils Passat idag, och det intressanta är att förmånsvärdet för Passaten (177-TDI DSG 4Motion) är det samma som för Teslan standard 85 med ca 50 000 i utrustning (verkar gå åt om man kollar Teslas hemsida). Men för företaget blir månadskostnaden 3 gånger högre. Har svårt att se hur jag ska motivera min chef att jag ska få en bil nästa gång som kostar tre gånger mer... men får Miljöpartiet mandat i valet så kanske det blir annorlunda (läs dyrare med dieselbil)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Teslan ÄR en riktigt trevlig bil kan jag meddela, de som håller fast vid bensinen med enda argumentet att de inte tror på el.... stackars människor...

O andra sidan fanns det folk som inte trodde på internet heller...

Sa jag att elkostnaden /mil är 2kr...
Skit i elkostnaden.
Vad är driftkostnaden inklusive värdeminskning?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Service på en tesla är ju i ordningen, kontroller och bromsbelägg. Olja? Nix, filter? Ja, kupé. Drivrem, kamrem, växellådsolja? Nepp.

Så driftskostnad är mkt låg. Därtill är försäkring inte alls farlig jfr med motsvarande bil typ Audi A7. Så, har du magert på fickan så gäller det bara att få till en hygglig finansiering så är du på rätt planhalva. Värdeminskning i Sverige är svårt att sia om men i Norge ligger de inte värre till än motsvarande bil. Teslan står högt i min önskelista, till och med högre än ny hoj. Hade bara trams Sverige fattat och levt upp till sina präktigt satta miljömål, hade det varit en fördelaktig premie på elbilsköp. (jfr Norge)

Till TS, jag är intresserad!
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Om man nu har en bra bensinare. Man får rätt mycke
bensin för 200 tusen. Om bilen skulle kosta det.
Så tänker en gammal gubbe
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Service på en tesla är ju i ordningen, kontroller och bromsbelägg. Olja? Nix, filter? Ja, kupé. Drivrem, kamrem, växellådsolja? Nepp.

Så driftskostnad är mkt låg. Därtill är försäkring inte alls farlig jfr med motsvarande bil typ Audi A7. Så, har du magert på fickan så gäller det bara att få till en hygglig finansiering så är du på rätt planhalva. Värdeminskning i Sverige är svårt att sia om men i Norge ligger de inte värre till än motsvarande bil. Teslan står högt i min önskelista, till och med högre än ny hoj. Hade bara trams Sverige fattat och levt upp till sina präktigt satta miljömål, hade det varit en fördelaktig premie på elbilsköp. (jfr Norge)

Till TS, jag är intresserad!

Batteri? :va
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top