Hur mycket olja ska gaffeln ha?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Blir många trådar nu...

Nåväl jag har ju en gaffel från en Husaberg FS 650 -07 som ska sitta på en DR 650. Hur mycket olja ska jag i då? Svara gärna i mm från kanten. Har inga manualer från Husan och antagligen(?) är det väl oväsentligt då den inte ska sitta på en Husa utan på en cykel som väger 160kg. Jag är dock osäker om man bara justerar vikt med shimsning och fjäder eller om oljenivån påverkar också...

...Ja ni förstår ju att jag inte har gjort detta förut, jag har som tur är en kompis som vet vad han sysslar med som ska hjälpa mig.

Har kollat in den här videon så lite koll har jag allt... https://www.youtube.com/watch?v=glG3gUjxjEU
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Du behöver med all sanolikhet byta fjädrar kanske även byta ventiler o chimsa in ventilerna för en bra funktion. Om du inte vet vad du gör lämna in det blir billigare så totalt sett o sedan blir allting korrekt från början.

mvh
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hur mycket olja ska jag i då? Svara gärna i mm från kanten. Har inga manualer från Husan och antagligen(?) är det väl oväsentligt då den inte ska sitta på en Husa utan på en cykel som väger 160kg. Jag är dock osäker om man bara justerar vikt med shimsning och fjäder eller om oljenivån påverkar också...

Om framgaffeln ska flyttas till en hoj eller förare av helt annan vikt så är det i första hand huvudfjädern som skall bytas. Det är denna inklusive dess förspänning som bär upp ekipagets vikt. Den fjäderkonstant och den förspänning som sitter original i den hoj där gaffeln ska användas är en utgångspunkt så bra som någon.

"Shimsning" betyder att ändra framgaffelns dämpning, antingen kompressionsdämpning, returdämpning eller både och. Ingen av dessa har en lastbärande funktion och ändras inte primärt för att du flyttar framgaffeln från en hoj till en annan. Returdämpning går dock hand i hand med fordonets vikt och den valda fjäderkonstanten, så om du stoppar i en mycket mjukare eller styvare fjäder så är det ingen vild gissning att du kommer att vilja ändra returdämpning också (för att inte få en gungig eller överdämpad känsla). Om framgaffeln ska användas på ett helt annat sätt i den nya hojen, till exempel till gatkörning eller supermotard istället för mx, så kommer du nog också att vilja ha en helt annan karaktär på kompressionsdämpningen.

Rekommendationer om detta är dock helt meningslösa att ge utan att veta några siffror eller ens vad som sitter i gaffeln. Det som gäller är helt enkelt att prova sig fram, lämna bort till folk som gör sådana konverteringar professionellt eller att kopiera någon som redan gjort samma sak med gott resultat.

Oljenivå, oljevolym eller "air gap" (även i detta fall har kärt barn alldeles för många namn...) används för att ställa in volymen hos den luftfjäder som skapas inuti framgaffeln. Då en luftfjäder av naturen är väldigt progressiv så får denna endast en liten betydelse i toppen av framgaffelns slaglängd men desto mer betydelse i botten av framgaffelns slaglängd. Man brukar därför använda denna luftfjäder för att justera hur mycket slaglängd man använder.

Om framgaffeln bottnar metall mot metall - använd mer olja så att luftfjäderns volym blir mindre och därigenom styvare. Om framgaffeln inte ens är nära att bottna - använd mindre olja så att luftfjäderns volym blir större och därigenom mjukare.

På en roadracingmotorcykel används denna för att justera hur mycket av framgaffelns slaglängd man använder vid hårda inbromsningar. På en terrängmotorcykel används denna för att justera hur mycket av framgaffelns slaglängd man använder också vid g-outs, hopplandningar, med mera. Denna är alltså inte direkt relaterad till motorcykelns vikt eller förarens vikt, utan mer till förarens körsätt.

Jag har ingen aning vilken typ av dämpsystem som används i denna gaffel, men det finns en hel del gafflar - framförallt rena mx-gafflar - som endast tillåter mycket små variationer i oljenivå / oljevolym / air gap, annars fungerar inte dämpsystemet. Du bör därför ta reda på vad original värde är för just denna gaffel och sedan hålla dig däromkring, alternativt ta reda på om det finns ett max- och minvärde och sedan hålla dig mellan dom.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är ett öppet tvåkammarsystem på husagaffeln har jag för mig. Och husafjädern är ungefär lika styv som på DR'n. DR'n är ju gjord mer för offroad och husan för motard så därav är väl fjädern i princip den samma. Kan nog vara bra att köpa en 5,2N/mm till husagaffeln om hojen ska gå på hårt underlag va? Det är det enda jag kör, tycker suzuki'n är lite för tung för att ha i skogen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är en öppen enkammarsgaffel du har. De skall ha 120-90mm i oljehöjd, lägg dig på 100. Börja med original fjädrar, de lär vara i mjukaste laget men jag tror inte att du kommer behöva gå hårdare än 0,48 eller 0,50 N/mm i hårdhet. Motsvarande gaffel sitter ju på KTM Adventure som också väger 160+ kilo.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
DR'n har 4,0N/mm original alltså rätt lågt. Finns många som rekommenderar 5,2N/mm eller ännu styvare, ända upp till 7,8N/mm men jag undrar om det finns sånna fjädrar till Husan?:va Det är iofs oväsentligt, det handlar om de som packar hojen tungt och det gör aldrig jag.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
DR'n har 4,0N/mm original alltså rätt lågt. Finns många som rekommenderar 5,2N/mm eller ännu styvare, ända upp till 7,8N/mm men jag undrar om det finns sånna fjädrar till Husan?:va Det är iofs oväsentligt, det handlar om de som packar hojen tungt och det gör aldrig jag.

Fjäderkonstanter går inte riktigt att jämföra mellan olika gaffelkonstruktioner. Jag åker med 0,52 på min KTM Rally som har samma gaffelkonstruktion som du, men då är det på en cykel som väger 155kg tom och sen har den 40L bensintankar och mig som väger 100kg+ i utrustning. Så jag tror du kommer att få det väl hårt med en sådan fjäder. WP tillverkar upp till 0,48 därefter beställer man special från www.slavensracing.com
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Fjäderkonstanter går inte riktigt att jämföra mellan olika gaffelkonstruktioner. Jag åker med 0,52 på min KTM Rally som har samma gaffelkonstruktion som du, men då är det på en cykel som väger 155kg tom och sen har den 40L bensintankar och mig som väger 100kg+ i utrustning. Så jag tror du kommer att få det väl hårt med en sådan fjäder. WP tillverkar upp till 0,48 därefter beställer man special från www.slavensracing.com
Då får jag nog beställa 0,50 för jag har potential att väga mer än dig med utrustning plus att jag har tänkt hålla mig på vägnätet. :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
WP tillverkar upp till 0,48 därefter beställer man special från www.slavensracing.com

Såg att det fanns fjädrar här, upplevde dom som något billigare än Slavens men det kanske är samma skit? :va

Hade jag varit ett lika stort uppslagsverk som dig Boris så hade jag haft en likadan signatur! Mig får dom iaf en slant ifrån pga din signatur! :)
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vilken olja ska jag ha då? Beställde fjädrar och repkit igår. Eller snarare vilken viskositet 5, 10 eller 15W?

Förresten, någon i Göteborg som har ett packboxdon 48mm att låna mig? :)
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
http://www.karlstrommotor.se/upload/PDF/ktm12599-03 manual gaffel.pdf

Testa och se om du får nån bra info, är själv intresserad av dina frågor =)
Tänkte kolla om jag inte kunde renovera åtminstone ett ben i helgen, den där guiden är bra men jag har vissa frågetecken. På sidan 39 så finns där en slags plasthylsa (T1401) som ser ut att vara bra att ha, kan man ersätta den med något annat eller vart får man tag på den?
Dom har även något fettliknande (T511) för packboxen på samma sida, samma sak där, kan jag ersätta den med något annat eller var kan jag köpa det vita kletet?

Vilken olja ska jag ha då? Beställde fjädrar och repkit igår. Eller snarare vilken viskositet 5, 10 eller 15W?

Förresten, någon i Göteborg som har ett packboxdon 48mm att låna mig? :)
5W ska det tydligen vara och packboxdonet svarvade jag själv i torsdags. :tummenupp
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Plasthylsan kan du ersätta med en plastpåse (fryspåse)
T1401 är till för att packboxen inte ska skava sönder vid montering.
Kan ha lite fett på påsen också.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Plasthylsan kan du ersätta med en plastpåse (fryspåse)
T1401 är till för att packboxen inte ska skava sönder vid montering.
Kan ha lite fett på påsen också.
Smart! :) Ersätter fettet på påsen T511 också? ...Tycker nämligen jag kan urskilja nått i stil med "turnsilicon" på tuben på bilden...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Finns där ingen som har renoverat en hederlig USD-gaffel?

På sidan 8 så står följande: Unscrew the compression holder out of the axle-clamp. (size 19) (when the cartridge is rotating with the holder, bend the piston- rod a little bit to the side)

Vaddå "piston-rod" vad menar han med det? På bilden ser det ut som om han vill att man juckar med hylsnyckeln men är det det han menar kan ha slänga sig i väggen för den lossar lättare än, ja jag vet inte vad...

Jag står iaf i situationen att cartridge'n snurrar med hållaren... :huvet

Han pratar om någon jäkla O-ring med "the adjustment tube" på sidan 7 men den O-ringen har jag inte.

http://www.karlstrommotor.se/upload/PDF/ktm12599-03 manual gaffel.pdf
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top