Rasslar i kopplingen

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Hej!

Första tråden på detta mycket bra forum, trist att det ska innehålla en felsökning.

Har fixat med en cbr 600f2 nu i vinter och skulle egentligen tagit kortet i vår men en renovering av huset fick komma före. Är klar med allt drivande så att säga. Drar igång hojen och hör för första gång ett udda rassel när jag håller inne kopplingen. I videon jag postar går jag från neutralen till 1an o sen 2an, som ni hör, rasslet kommer bara när jag håller inne kopplingen, vad kan det vara?
Den driver även på 1an om jag växlar och håller inne kopplingen. Har ju hojen upplyft så slänger jag i 1an så börjar den rulla.


Tacksam för hjälpen!
 
Last edited:

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Var ute och testade bettan o eftersom jag inte har kort så vågade jag mig inte på mycket drag eller fortkörning men växlade helt ok, vad vet jag?
Nåväl, får se om det är kvar imorn, kanske behövde värma upp hojen lite, då jag bytt båda vätskorna.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Den stackars Hyndan har naturligtvis träffat en cool Ducce på stan och försöker låta likadant.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Att bakhjulet snurrar när den är i luften är ju helt normalt. Om den driver med bakhjulet i backen och låter sådär från kopplingen så bör du nog öppna den o kolla förslagen som getts.

Fjädrarna i kopplingskorgen(filmen som GubbLasse hänvisar till) är lite tvärtom, kopplingen blir tyst när man trycker in kopplingen.
 

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Det kan jag göra. Vad behövs tänka på? Kommer någon fjäder eller något frigöras när jag öppnar luckan? Oljespill? Ny packning krävs va? Ska köra lite på parkeringen o få hojen varm, sen se om det skramlar på. Tack!
 

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Det rasslar inte när jag varmkört hojen, glömde helt bort att lyssna när den var kall. Får göra det imorn, grannarna uppskattar nog inte att jag drar igång spisen kl.00.15 :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top