Servicekostnad!

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Höll på att få en chock när jag såg vad de tog i timpris. Strax under 1000:-/h
500mil service på en KTM 690 08:a
3000:- för arbete
1350:- för material.

Inte väldigt hög timkostnad? Vad har ni andra betalat för er service?
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Ungefär vad jag betalar för min bil på auktoriserad verkstad.
Då kollar de allt möjligt + byter olja + ett gäng filter.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
1000kr/h är fullt normalt. Sen är det upp till var och en att tycka att det är för dyrt eller om det är värt det. Annars kan man ju göra det själv. Eller så kan man inte göra det själv och då är 1000kr/h sjukt billigt och priceless :fakta
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
1000kr/h är fullt normalt. Sen är det upp till var och en att tycka att det är för dyrt eller om det är värt det. Annars kan man ju göra det själv. Eller så kan man inte göra det själv och då är 1000kr/h sjukt billigt och priceless :fakta

Nej, du kan inte göra det själv om garantin ska gälla.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Tja, räkna baklänges då:

1000:-/h inkl moms.
Pappa staten tar 200 spänn = 800:-/h

Vi säger att fakturerbar tid per vecka för meken är 80% (jag har ingen aning, men jag är ganska säker på att de inte kan fakturera vartenda minut varje dag i veckan året runt).

Det blir då på en månad ca 128h.

128*800 = 102400kr in.

Sen ska pengar ut.

Säg att meken har en lön på 27000:-/månaden.

Gånger 1,5 för att täcka sociala avgifter, arbetsgivaravgifter m.m. = 40500 kr.

102400 - 40500 = 61900kr kvar.

De 61900kr ska då täcka overheadkostnader (säljare, VD, ekonomer) samt lokalkostnader (hyra, el, värme), kanske amortera lite lån som firman har osv.

Sen finns det garanterat fler faktorer som jag inte har koll på, som att MC-mekar kanske inte har beläggning hela året etc etc.

Allt är dyrt i Sverige, det bara är så.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Så det tar 3h för dem att serva en hoj? Det vill jag se, Gör en storservice på bil med växellådsolja(automat) bromsvätska alla filter etc under den tiden. Tar inte mer än 30min att serva en hoj.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Vad gör man på en 500-milaservice på en ktm 690 då? Är det bara olja/filter/tändstift så låter det dyrt
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Då tycker jag att du ska göra en ventiljustering på en Panigale.
Fixar du det på en halvtimma så ska jag försörja dig resten av ditt liv.

För en 500mila service synar jag att det tar tre timmar. När jag gjorde det på min Yamaha MT-01 så klämde han och kände i en kvart på diverse skruvar som skulle kollas och bockade av i ett protokoll. Efter det tog han bort magkåpan och bytte olja samt oljefilter. Tror det tog 30 minuter allt som allt. Han skämdes över att det stod att service skulle ta 3 timmar och kosta dryg 3400kr så han debiterade mig bara för 1 timma.

En ventiljustering tar nog däremot tre timmar på en hoj, minst. Är det en besvärlig hoj att jobba med kan det nog fasen ta längre.

Vad gör man på en 500-milaservice på en ktm 690 då? Är det bara olja/filter/tändstift så låter det dyrt

Man kollar i regel att alla skruvar, kåpor och yttre delar verkar sitta fast på hojen som dom ska sen byter man olja + filter.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Folk är roliga, tex, en bekant ville att jag skulle packa om "gaffeln på en hoj", 1000kr ex material sa jag och det var så sååååå dyrt :crash

Såklart så ska man anpassa timmarna efter den verkliga tiden det tar att serva!

Har så många ggr sett hur det fuskas på polarnas hojar som servats (för lite olja i maskinen, ej bytt vätskor som det skall görs mm)
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
De 61900kr ska då täcka overheadkostnader (säljare, VD, ekonomer) samt lokalkostnader (hyra, el, värme), kanske amortera lite lån som firman har osv.
Säljare borde väl iallafall kunna finansieras av eget arbete annars är det ju ingen mening att ha säljare.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Visst är det svettiga pengar för ett relativt simpelt arbete om det bara handlar om att byta filter/olja samt spänna kedjan etc, av den anledningen gör jag enklare arbete själv och dokumenterar upp det med kvitton mm.

Min hoj ska servas var 600 mil, jag kör ca 1000-1200 mil per år. Iom att varje 600 milaservice upp till 2400 mil egentligen bara består av olje och filterbyte gör jag det själv då de auktoriserade verkstäderna i närområdet vill ha närmare 5000 kr per service. Det innebär om jag slaviskt ska stämpla min service bok samt en uppsättning per däck per säsong blir ca 15000 kr per säsong bara för att hålla min relativt simpla hoj igång, inte ok tycker jag. Tror också att den ev värdeminskning jag får äts upp av de insparade pengarna.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Säljare borde väl iallafall kunna finansieras av eget arbete annars är det ju ingen mening att ha säljare.

Klart att målet är så, men jag tror inte verkligheten är så simpel. Säljare har bara marginalerna på produkterna att spela med för att bära sina egna kostnader. Prispressas firman av internet, vilket alla svenska firmor blir idag, så krymper marginalerna. Det betyder att man behöver sälja mer för att täcka kostnaderna. Jag tror absolut att verkstadsdelen av hojföretag är där pengarna kommer in. Marginaler på reservdelar (tändstift!) och timpengen för verkstadsjobben vittnar om det.

Teoretiskt är då MC-firmor med en stor verkstadsdel och minimal försäljningsdel de som har möjlighet att hålla ner priserna för verkstadsjobb.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Tja, räkna baklänges då:

1000:-/h inkl moms.
Pappa staten tar 200 spänn = 800:-/h

Vi säger att fakturerbar tid per vecka för meken är 80% (jag har ingen aning, men jag är ganska säker på att de inte kan fakturera vartenda minut varje dag i veckan året runt).

Det blir då på en månad ca 128h.

128*800 = 102400kr in.

Sen ska pengar ut.

Säg att meken har en lön på 27000:-/månaden.

Gånger 1,5 för att täcka sociala avgifter, arbetsgivaravgifter m.m. = 40500 kr.

102400 - 40500 = 61900kr kvar.

De 61900kr ska då täcka overheadkostnader (säljare, VD, ekonomer) samt lokalkostnader (hyra, el, värme), kanske amortera lite lån som firman har osv.

Sen finns det garanterat fler faktorer som jag inte har koll på, som att MC-mekar kanske inte har beläggning hela året etc etc.

Allt är dyrt i Sverige, det bara är så.

:fakta
Samt att de firmor som Hyr in sig i lokaler..... I storstäder ... Vad kostar inte en verkstadslokal, alla specialverktyg till div hojmodeller ,

Det blir en liten nätt slant att betala per månad.
Skall man sen konkurrera med de som "fulservar" svart ...

Inte undra på att många firmor gått omkull , och fler kommer att försvinna under höst/vinter.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Säljare borde väl iallafall kunna finansieras av eget arbete annars är det ju ingen mening att ha säljare.

Säljarna kan också ses som ett sätt att se till att man kommer ha orderingång på verkstadsdelen i framtiden...
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Säljarna kan också ses som ett sätt att se till att man kommer ha orderingång på verkstadsdelen i framtiden...

Ja, absolut. =) Om säljaren i fråga sköter sig, och behandlar kunden som sig bör. =)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
sen kanske firmorna lägger på lite extra, då dom inte tjänar något på extra tillbehör mm
då alla köper via nätet numera
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Intressant fråga det där med service och garantier. Det har relativt nyss kommit en dom där Meca stämde Kia för att bryta mot konkurrenslagstiftningen. Baserat på en EU-dom från 2010 så vann Meca i rätten vilket i praktiken innebär att man får serva sitt fordon med bibehållen garanti varsomhelst bara det utförs fackmannamässigt.

Du kan alltså serva din hoj hos Nisses Svets och Korv bara han har en verkstad och en F-skattsedel, garantin gäller. Sen kommer det säkert att uppstå diskussioner utifrån det faktum att Nisses Svets inte har tillgång till ex. Hondas dator med alla systemuppgraderingar, dock får Honda inte neka Nisse att köpa en sådan om han vill, tvivlar på att Honda skulle våga skörta upp Nisse med fantasipriser eftersom det säkert skulle innebära en sväng i rätten men man vet ju aldrig. Lagligt sett så får Nisse serva med mig som kund, hur det blir i praktiken vid ett eventuellt garantiärende vet jag ju inte...

Jag läste något om någon som servade själv också och kunde bevisa att det var fackmannamässigt och garantierna gällde men jag minns inte var.

Från Konkurrenseverkets sida:

Kan en biltillverkare kräva att service och reparation av min bil måste utföras av en ”riktig” märkesverkstad för att garantier ska gälla?
Svar: EU-kommissionen har beslutat om regler för biltillverkarna i form av ett gruppundantag (inklusive tilläggsriktlinjer) för att förbättra konkurrensen bland bilverkstäderna. Biltillverkarna följer också dessa riktlinjer för sina respektive fabriksgarantier.
Under den tid som nybilsgarantin (också kallad fabriksgarantin) gäller, vanligen 2 – 3 år, kan du göra service och reparera bilen där du själv vill utan att det påverkar garantin. Arbetena måste dock alltid vara fackmannamässigt utförda för att garantierna ska fortsätta att gälla.

I vissa fall kan biltillverkare ge förlängda garantier. Marknadsdomstolen har i ett avgörande konstaterat att en biltillverkares krav på att servicen ska vara utförd hos av dem auktoriserade verkstäder i samband med en förlängd nybilsgaranti, strider mot konkurrensreglerna.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
stora servicen på min förra zx6r gick på 7400kr nått... ventilkoll, ventiljustering byte av vätskor, tändstift å så... det e saaaaaafttiiiigt må jag säga.. 4000 skulle det kosta när jag lämnade in hojen... aja,, hoppas polaren njuter nu av hojen iaf :p

men e jäkligt gött att bara lämna in å sen bara hämta ut den nån dag senare.. dock e man ju jäkligt nojig å man e la lite misstänksam. typ varför låter den mer nu, har de gjort nått överhuvudtaget, shiit va mycket stålar ändå, va den repan där innan, fan den repan va ju inte där innan jue, hoppas fan att de inte glömt nått viktigt nu då... :gnissla :D
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top