Bandag 24 Aug Falkenberg vilken grupp ska man välja?

jepa71

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Svenljunga
Hoj
Honda Cbr1000rr -08.
Har fundering på vilken grupp som passar. Lugna/medel eller kanske snabba..

Vad gäller det för varvtider i den snabba..
Alltså hur långt har man kvar?
Körde på 0,59 tider i Lugna/medel grupp.. kanske passar bra att vara kvar i den? :confused:


Det var första gången man provade bana och kände det fanns mycket mer att ge. Men det var bitvis mycket hojar och många spårval.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
skulle säga att du platsar i den snabba gruppen, hyfsade erf-förare kör väl runt på en preppad och på hyfsat ny 1000cc på runt 51-54! 59 är helt ok bara du håller ett jämnt tempo och inte kollar på maskrosorna på varje sida utan håller ditt spår:tummenupp jag kommer att ta rygg på dig:D
 

jepa71

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Svenljunga
Hoj
Honda Cbr1000rr -08.
5 sec efter känns mycket.. Vill ju inte vara bromskloss som bromsar upp alla.. men det är ju klart att det var många framför som stannade upp tiden... Hm.

Men man kanske utvecklas bättre i snabba..

Dessa val..:)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
5 sec efter känns mycket.. Vill ju inte vara bromskloss som bromsar upp alla.. men det är ju klart att det var många framför som stannade upp tiden... Hm.

Men man kanske utvecklas bättre i snabba..

Dessa val..:)
Det är bättre att du blir omkörd av vissa snabba förare än att du behöver köra om nybörjare hela tiden. Dom känner sig ofta otrygga vid omkörningar nära kurvor.

Det är svårt att veta hur snabb lugn / medel grupp blir.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Alltså de som tävlar i ERF! Att ligga nåra sekunder långsammare än dem är inte skämmigt! Även om man inte är snabbast/jämnast i den snabba gruppen så är det viktigaste att hålla sitt spårså att de snabbare kan ta sig om på ett säkert sätt! Du är förmodligen snabbare än mig menjag kommer att köra i den snabba gruppen!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Sedan är ju inget fixt och fast, man kan ju förhoppningsvis byta under dagen om det inte passar.
 

jepa71

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Svenljunga
Hoj
Honda Cbr1000rr -08.
Sedan är ju inget fixt och fast, man kan ju förhoppningsvis byta under dagen om det inte passar.

Aha.. ja det hade ju varit en bra lösning... visste inte det gick eftersom det verkar vara fast antal till olika grupper..

och så orkade jag inte vänta med anmälan... gjorde den precis...:va
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Aha.. ja det hade ju varit en bra lösning... visste inte det gick eftersom det verkar vara fast antal till olika grupper..

och så orkade jag inte vänta med anmälan... gjorde den precis...:va

OM det blir fullt i alla grupper blir det såklart svårare att byta, om det inte är fullt lite lättare...:)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Körde själv runt 58 första gången på bana på Falkenberg på min F800R, har alltid tänkt att det skulle vara svårt att hålla jämnt tempo med literhojarna i lugn grupp, men upplevde att jag fick backa av många gånger, speciellt de första passen då man var lite rädd att köra om eftersom det var första gången. Jag tycker att du ska testa snabb grupp iaf, de tänkte jag göra :)
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Har aldrig kört Falkenberg så är sugen på att testa, men 60 hojar i lugn/medel grupp, blir inte det väldigt trångt?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Alright, då är jag med, tack för info :tummenupp

Tre grupper blir det, licens, snabb samt medel/lugn, max 30 hojar per (gat)grupp enligt killen jag pratade med på kansliet igår plus att det var plenty med platser kvar:tummenupp misstänker att många inkl. mig själv inväntar en säkrare väderprognos för den 24:e innan anmälan är aktuell.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tre grupper blir det, licens, snabb samt medel/lugn, max 30 hojar per (gat)grupp enligt killen jag pratade med på kansliet igår plus att det var plenty med platser kvar:tummenupp misstänker att många inkl. mig själv inväntar en säkrare väderprognos för den 24:e innan anmälan är aktuell.
Det finns ett problem med oklarheterna kring försäkringsfrågan som kan hålla deltagare borta från arrangemanget.

1 Deltagaren har försäkring hos ett bolag som påstår att deras trafikförsäkring inte gäller på bandagar t.ex. Svedea.

2 Deltagaren vill komma med oreggad hoj men har ingen licens.

Båda dom grupperna är välkomna hos diverse rejsputte AB samt Sydskånes Mc bankörningar. Eftersom dom har deklararerat att försäkringen inte gäller.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det finns ett problem med oklarheterna kring försäkringsfrågan som kan hålla deltagare borta från arrangemanget.

1 Deltagaren har försäkring hos ett bolag som påstår att deras trafikförsäkring inte gäller på bandagar t.ex. Svedea.

2 Deltagaren vill komma med oreggad hoj men har ingen licens.

Båda dom grupperna är välkomna hos diverse rejsputte AB samt Sydskånes Mc bankörningar. Eftersom dom har deklararerat att försäkringen inte gäller.

Förstår vad du menar men den disskutionen får du ta med FMK, det var ivf så gott som fullt i alla grupper på körningen igår så jag tror inte att arrangemanget står och faller huruvida du och din polare inte får köra era oreggade hojar i gatgrupperna. Jag tror snarare det är så att det är ca 3 veckor kvar och att de flesta avvaktar väderprognosen för den 24:e precis som jag, vill inte betala 800:- nu för att sen behöva skita i det pga av vädret. Blir det bra/ok väder ju närmare vi kommer den 24:e tror jag att det kommer att trilla in en hel del anmälningar. Vi är några stycken ivf som avvaktar ett par veckor till:tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det finns ett problem med oklarheterna kring försäkringsfrågan som kan hålla deltagare borta från arrangemanget.

1 Deltagaren har försäkring hos ett bolag som påstår att deras trafikförsäkring inte gäller på bandagar t.ex. Svedea.

2 Deltagaren vill komma med oreggad hoj men har ingen licens.

Båda dom grupperna är välkomna hos diverse rejsputte AB samt Sydskånes Mc bankörningar. Eftersom dom har deklararerat att försäkringen inte gäller.

Som jag förstått det ska hoj vara inreggad och därmed försäkrad för att köra i gatgrupperna. Vill du köra i racegrupp ska du ha licens. Jag tycker nog att FMK varit klara här...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Som jag förstått det ska hoj vara inreggad och därmed försäkrad för att köra i gatgrupperna. Vill du köra i racegrupp ska du ha licens. Jag tycker nog att FMK varit klara här...

Problemet är inte att reglementet skulle halta på ngt vis, problemet är att många andra bandagsfixare såsom t ex rejsputte ab, sydskånes osv osv har börjat tillåta oreggade hojar i sk gatgrupper och nu vill dom att falkenberg också skall börja tillåta det med hänvisning till att försäkringen ändå inte täcker om man skulle skrota vilket iofs sig är korrekt men jag tycker ändå att reglerna är bra och tydliga sen kan man som sagt ha sina åsikter om dem. I Falkenberg är det en förening som anordnar en bandag och inte "rejsputte AB" det är nog den största skillnaden vilket en del verkar ha svårt att förstå. Jag tror ändå att det kommet att dyka upp en hel del folk bara vädret blir med oss:tummenupp
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Tre grupper blir det, licens, snabb samt medel/lugn, max 30 hojar per (gat)grupp enligt killen jag pratade med på kansliet igår plus att det var plenty med platser kvar:tummenupp misstänker att många inkl. mig själv inväntar en säkrare väderprognos för den 24:e innan anmälan är aktuell.

OK då är jag med igen, tack :tummenupp

FMK borde kanske uppdatera informationen på hemsidan, där står:

Tre grupper:
Racegrupp licens max 30 deltagare
Gatuhojar snabba max 30 deltagare
Gatuhojar lugna/medel max 60 deltagare
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top