Nyckel för att demontera gaffel?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vet någon var man kan köpa en nyckel för de fyra hålen?? Eller om det finns någon i Göteborgsregionen som har en som jag kan få låna? :)

48600074s9.jpg
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
Biltema har en till WP... kanske passar.. Har ibland tagit en låsringstång om locket inte sitter förhårt, vilket de inte ska...

// Mathias
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Biltema har en till WP... kanske passar.. Har ibland tagit en låsringstång om locket inte sitter förhårt, vilket de inte ska...

// Mathias

Ja för fasen, det är en original husagaffel och dom kör ju, om jag inte missminner mig, med WP. Har aldrig sätt att det funnits olika modeller av den där nyckeln, tack! :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har ibland tagit en låsringstång om locket inte sitter förhårt, vilket de inte ska...

Tips: Lossa gaffelns lock / topcap / toppstycke (kärt barn har många namn...) medans gaffeln fortfarande sitter i hojen. Lossa över gaffelkronans och styrhalvornas överfall då dessa bidrar med onödig klämkraft, men låt bli att lossa nedre gaffelkronans överfall före lock / topcap / toppstycke har lossats.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tips: Lossa gaffelns lock / topcap / toppstycke (kärt barn har många namn...) medans gaffeln fortfarande sitter i hojen. Lossa över gaffelkronans och styrhalvornas överfall då dessa bidrar med onödig klämkraft, men låt bli att lossa nedre gaffelkronans överfall före lock / topcap / toppstycke har lossats.

Dom har inte någon hoj att sitta på än så får nog spänna fast dom i ett bord eller nått så länge, men det där men kronorna ska jag tänka på! :tummenupp
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dom har inte någon hoj att sitta på än så får nog spänna fast dom i ett bord eller nått så länge, men det där men kronorna ska jag tänka på! :tummenupp

En sån här brukar räcka. Men se till att det är ren från olja så du får hög friktion.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ustning/Olja-och-Fett/Universaloppnare-20320/

Till muttern ovan och liknande använder jag en hemmagjord ställbar haknyckel bestående av två plattjärn, ihopsatta i ena änden med en genomgående skruv så att delarna blir ledade. I andra änden har jag skruvat fast några skruvar med avkapad skalle som kan sticka in i hålen. Den passar till alla märken. :tummenupp :) Oftast sitter där M6or i änden, nedsvarvade lite i diameter men de kan lätt bytas till andra diametrar vid behov.

EDIT:
Min haknyckel är alltså byggd enligt den här principen. men med utbytbara stift i änden.
http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/3148/haknyckel_amf_44-4_tapp_11-60x160_mm
 
Last edited:

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
På min WP-gaffel till en KTM-400exc så drar man förspänningen till ändläge och fortsatt drag drar loss toppen på gaffelbenet. 2-kammars gaffel om jag minns rätt.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Köpte en sån där WP-nyckel på biltema, men tack för alla fina tips som kanske kan hjälpa andra! :)
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Idag tillverkade jag en hylsa med 3/8"-fäste så jag kan dra locket med momentnyckel, blev kanonbra! :)
DSC_2150_01.jpg

DSC_2151_01.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top