Hur kan en vurpa i 130-140 vara smärtfri????

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hur FAN kan en vurpa i 130-140 vara smärtfri? HELT smärtfri! Inget. Ont. Alls. Jag tycker det är VÄLDIGT konstigt! I lördags gick jag omkull under SM på Gelleråsen när jag blev lite yster under race 1. Och det gör inte ont alls! För tusan, en timma i köket eller en slöjdlektion genererar ofelbart mer smärta, det är alltid någon stol man sparkar i eller något hörn man går in i, och det gör ONT! Kan det vara så att den otroliga närvaron gör att man stålsätter sig på något sätt, och att man därigenom blir ”hård”, och så länge man bara kanar omkring, inte får ont? Eller pissar det ut något ämne i kroppen so gör en "hård"????

För jag TYCKER att en vurpa i hög fart borde göra lite ont i alla fall, typ öm axel eller liiiiite halt, om inte annat så att omvärlden kunna tycka liiiiite synd om en och man kunnat bygga på racehjälte imagen liiiiiite grann. Kan se hur måndagshandlingen på ICA-Hajen kunnat låtit annorlunda:
- Tjena Mossberg, vaffan, haltar du, vad har hänt?
- Ahhhh, jag vurpade i lördags, framhjulet släppte i en högersväng.
- Å fan, gick det fort?
- Nej för tusan, det var på ingång i depåkurvan, kanske 130-140 bara!
- ……Ok…. 140 km/h? BARA?
- Jo, men TACK och LOV klarade hojen sig så jag kunde köra race två samma dag och komma 12:a efter att ha startat sist!
- Så du körde igen samma dag? Efter en vurpa i 140?
- Jo, två timmar senare.
- OK….. Du jag måste rusa, ska se på fotboll på TV!
- Hej då!
- Hej!

Nu blir det bara ett:
- Tjena Mossberg, läget?
- Kalas, själv?
- Toppen, måste rusa, fotboll på burken vettu!
- Ha det!
- Samma!

Illa…. Efter en sådan resa!!!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det är definitivt lite synd att han bara har fotbollen kvar i det andra exemplet. Du får styra in samtalet på vurpan utan att kunna visa upp synliga men efter att ha praktvurpat sådär, så han får lite mervärde i livet. :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tänkte först skriva att vänta tills adrenalinet går ur kroppen, men jag ser nu att du skriver detta två dygn efter vurpan. Jag har aldrig vurpat på hoj, men jag har slagit mig både gul och blå och en massa andra färger ett antal gånger på snöskoter. Ofta med precis det resultat du beskriver - helt smärtfritt och med tanken att "det här var väl ingenting att gnälla över...". Bara för att vakna dagen efter och knappt få av sig betongtäcket någon gjutit under natten eller ta sig upp ur sängen utan hjälp av lyftkran...

Det är väl mer eller mindre vetenskapligt bevisat att adrenalin såväl som en massa hormoner bedövar smärta, men i ditt fall beror det nog mest på bra skyddsutrustning kombinerat med lycklig landning. Till skillnad från vanlig trafik så tror jag inte heller att det finns något tydligt samband mellan hastigheten och vurpans resultat. Jag har sett folk dela hojar på mitten och jag har sett folk kliva av i 350 km/h och sedan gå därifrån (jag stod tjugo meter ifrån Marquez crasch på Mugello förra året) och jag har tyvärr också mindre trevliga minnesbilder av folk som skadas allvarligt i hårnålar där det går 65 km/h.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mjo, efter min vurpa på Kemora i dubbelhögern för några år sedan i ungefär samma fart var det bara att resa sig upp, rusa fram till hojen femtio meter bort, resa upp den, borsta bort lite gräs, starta och nonchalant cruisa in till depån innan skamkärran hann ut. Min depågranne såg inte ens att jag vurpat, själv var jag inte ens öm morgonen därpå.

Äret efter gick en annan kille omkull på samma ställe, möjligen i något lägre fart. Hans hoj brann upp och han blev själv betydligt mer luggsliten.

Min senaste fadäs är från Valborgs i år, körde hoj till brasan, blev kvar och fikade rätt länge och åkte iväg utan att notera att kvicksilvret rasat under nollan och kondensen på vägbanan frusit. Gick väl 15 knyck när bakdäcket försvann och efter några kast gick jag i backen. Tog flera veckor innan allt funkade normalt igen...

Sensmoral - Det beror nog mycket på hur väl man undviker stötarna mot, kroppen när man landar initialt och om man lyckas undvika att börja tumla. Skinn, ryggskydd, handskar, stövlar och hjälm är suveräna på att hantera friktion, hakar man bara inte i någonstans eller börjar studsa och tumla kan man klara sig rätt bra i förvånansvärt höga hastigheter. Min erfa är väl att jag hellre glider klart på asfalten, det är när man passerar curbsen och in i fållan som man leker studsboll och det gör ont...

Och att jag måste lära mig lyssna på det där tysta, gnagande tvivlet...

Vill man nu se till att styra till samtalsämnet på ICA rätt ser Du till att träna upp en Zeb Macahan-liknande gångstil, placera ett bamseplåster på nästippen och böjer knäna i stället för ryggen när Du ska plocka chipsen från nedersta kartongen. Funkar alltid!
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag tror mer på teorin att du är mjuk, inte hård. Hårda föremål blir sköra och slås sönder, kolla på kraschkåpor och ramar. Mjuka föremål blir elastiska och formbara, kolla på trolldeg och gummibollar. (M.A. Numminen?)

Eller så är det för att du är så "Jääävla snyyygg!!!!" som du helt riktigt konstaterade när du studsade runt som en gummiboll i depån efter söndagsracet. Hmm... Där kom gummibollen in i bilden igen...



Och förresten... Fotboll? Vad är det?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Och förresten... Fotboll? Vad är det?
Fotboll: Enligt statistiken det mest skadebenägna man kan hålla på med.

En fråga till alla er som har stor erfarenhet av vurpor.
När man glider omkring på asfalten brukar det gå ganska bra och styra men när man kommer ner i fart börjar man ofta tumla.
Hur undviker man det?
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Du är förmodligen så gammal nu så tillochmed dina smärtnerver fått Senil Demens......
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Då får väl simulera lite haltande just när du skall nej till Ica, jag menar så du får en chans att dra din macho story! :tungan

Tur att både kropp och hoj höll för övrigt...
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Tatuera ett blåmärke på lämpligt ställe på kroppen så du kan dra fram det när du vurpat och visa hur synd det är om dig :D:tummenupp

(Inte ett sånt man får på armen efter "Guuuuul biiil!!!" utan ett lite ordentligt) :rolleyes:
 

moddlaren

Guest
Om du visste hur många gånger man har vurpat på crossbanor och stuttsat runt som en trasdocka i luften innan den brutala marksyningen, har ju haft det stora nöjet att träna men många perssoner som kört em-vm och alltid fått veta att är man inte bered på att det gör ont ibland så utvecklas man inte man kör på säkerhet helt enkelt.

men grattis mozz att det klarade sig det är alltid skönt om man kan gå efteråt, Jag dök rätt i backen i en av gimmingens djupa dalar o landade i botten pladask med skrotet bredvid, fick upp hojen o fick igång den ETT varv kom jag innan jag bröt detta i motorcross handleden var visst bruten konstaterades det på uddevalla sjukhus:D

adrenalin en helvetes vinnarskalle o allmänt jävlarannamat gör susen men det gör ont ibland:rock


var hittar man info om alla era tävlingar tror faktiskt jag skall börja besöka en o annan ni verkar ha rätt kul på era moppar:crash

mvh
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du visste hur många gånger man har vurpat på crossbanor och stuttsat runt som en trasdocka i luften innan den brutala marksyningen, har ju haft det stora nöjet att träna men många perssoner som kört em-vm och alltid fått veta att är man inte bered på att det gör ont ibland så utvecklas man inte man kör på säkerhet helt enkelt.

men grattis mozz att det klarade sig det är alltid skönt om man kan gå efteråt, Jag dök rätt i backen i en av gimmingens djupa dalar o landade i botten pladask med skrotet bredvid, fick upp hojen o fick igång den ETT varv kom jag innan jag bröt detta i motorcross handleden var visst bruten konstaterades det på uddevalla sjukhus:D

adrenalin en helvetes vinnarskalle o allmänt jävlarannamat gör susen men det gör ont ibland:rock


var hittar man info om alla era tävlingar tror faktiskt jag skall börja besöka en o annan ni verkar ha rätt kul på era moppar:crash

mvh

www.scandinavianopen.nu har lite info. Och det är skitkul. Speciellt i depån. :hihi
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Fotboll: Enligt statistiken det mest skadebenägna man kan hålla på med.

En fråga till alla er som har stor erfarenhet av vurpor.
När man glider omkring på asfalten brukar det gå ganska bra och styra men när man kommer ner i fart börjar man ofta tumla.
Hur undviker man det?
Det kan du inte....
Se bara till att hålla in händer och huvud när du börjar tumla!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En glidning i full skyddsutrustning är inte något stort problem så länge det inte blir brännskador.
Det är först när föraren slår i hårda föremål som skyddsutrustningen skyddar dåligt.

Det finns en orsak till att godkända motorbanor inte har några fasta föremål i avåkningszonerna.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Jag vill med få chansen att dela med mig om mina olyckor.

Första olyckan körde jag mc på vägen och tog en kurva i runt 90km/t men erfarenheten sviktade så jag åkte av vägen, jag slungades in i ett trästaket och hojen blev så pass illa att jag senare skrotade den hojen, Men jag landade så mjukt i detta trästaket så jag fick inte en repa, inte ens den mjuka jackan jag hade på mig av bomull blev skadad.

Några år senare hade jag börjat med enduro och fes runt i spåret. tappade kontrollen i runt 20km/t flög in i ett träd med huvudet före och reste mig inte upp efter det. hjärnan slogs ut totalt.

Så det jag vill ha sagt med dessa två historier är att det beror väldigt mycket på hur man landar och vad man slår i för något.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Det är tur att du kör hojracing och inte spelar fotboll, du har väl sett vilka otroliga smärtor dom får när dom snubblar på den vita linjen närmast mål i ca 7 km/t, eller när någon fälls med ett snyggt krokben,då ligger spelaren och åmar sig i evigheter,innan han bärs ut på bår.

Fotboll är för pojkar, racing är för män:D

Kul läsning som vanligt:tummenupp
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Om du är besviken kan du väl bara be nån sparka dig på smalbenet så får du lite ont i all fall :smasha
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
En förklaring jag kan tänka mig är ju att du är gammal, ja skitgammal faktiskt.

Gamla människor klarar trauman som när man är asplakat har jag hört, ja om man druckit mjölk ordentligt när man växt upp, men visst var mjölken uppfunnen när du var barn?
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Hur FAN kan en vurpa i 130-140 vara smärtfri? HELT smärtfri! Inget. Ont. Alls. Jag tycker det är VÄLDIGT konstigt! I lördags gick jag omkull under SM på Gelleråsen när jag blev lite yster under race 1. Och det gör inte ont alls! För tusan, en timma i köket eller en slöjdlektion genererar ofelbart mer smärta, det är alltid någon stol man sparkar i eller något hörn man går in i, och det gör ONT! Kan det vara så att den otroliga närvaron gör att man stålsätter sig på något sätt, och att man därigenom blir ”hård”, och så länge man bara kanar omkring, inte får ont? Eller pissar det ut något ämne i kroppen so gör en "hård"????

För jag TYCKER att en vurpa i hög fart borde göra lite ont i alla fall, typ öm axel eller liiiiite halt, om inte annat så att omvärlden kunna tycka liiiiite synd om en och man kunnat bygga på racehjälte imagen liiiiiite grann. Kan se hur måndagshandlingen på ICA-Hajen kunnat låtit annorlunda:
- Tjena Mossberg, vaffan, haltar du, vad har hänt?
- Ahhhh, jag vurpade i lördags, framhjulet släppte i en högersväng.
- Å fan, gick det fort?
- Nej för tusan, det var på ingång i depåkurvan, kanske 130-140 bara!
- ……Ok…. 140 km/h? BARA?
- Jo, men TACK och LOV klarade hojen sig så jag kunde köra race två samma dag och komma 12:a efter att ha startat sist!
- Så du körde igen samma dag? Efter en vurpa i 140?
- Jo, två timmar senare.
- OK….. Du jag måste rusa, ska se på fotboll på TV!
- Hej då!
- Hej!

Nu blir det bara ett:
- Tjena Mossberg, läget?
- Kalas, själv?
- Toppen, måste rusa, fotboll på burken vettu!
- Ha det!
- Samma!

Illa…. Efter en sådan resa!!!


Tillfälligheter avgör om det gör ont eller inte. Jag for ju av i samma kurva som du, på kvalet. Märklig krasch men det gjorde inte ont i alla fall.
Bjuder lite på den. Alltid roar det nån.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Tack Mozz, jag välte i princip stillastående med en trampcykel för 2 år sedan och har fortfarande ont i axeln. Och jag är yngre än vad du är, precis en som här tråd man vill läsa på semestern när man vill släppa all skit, :smasha
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top