Det här med pool och att hålla den ren.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Allt jag tar i spårar alltid ur på alla sätt, ffa ekonomiskt. Åkte idag iväg för att ersätta grabbens trasiga uppblåsbara plaskdamm för 59:- mot en ny dito. Allt var slut, överallt. Kommer hem med en pooljävel med tre meter i diameter och rymmer fyra kubik för tio gånger den planerade summan...

Jag kan ju inte byta ut vattnet typ var tredje dag av flera olika anledningar och måste därför hitta en vettig lösning.

Jag har ingen pump och vill helst inte skaffa någon. Jag vill nog byta vattnet en gång i veckan ändå, dels pga att jag just inte vill köpa en pump, men också för att jag vill flytta på den då och då för att ge gräset en chans att återhämta sig.
Så. Hur ska jag få vattnet att klara sig typ fem-tio dagar i denna bakterievärme!? Konkreta förslag till en som inget begriper om detta, tack!
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
En håv till humlor, frön och böset som ungarna drar dit samt klortabletter är grejen.

Har du kollat i paketet, så gott som alla lite större kommer med filterpump för rening, vilket iof. inte funkar så bra.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Elva minuter till ett vettigt svar! Imponerande.

Saken är att jag vill inte sabba gräsmattan samt att badsäsongen är tämligen kort nu. Orkar inte krångla med filter, pumpar och skit heller. Ska jag gå all in med alla tbh så kan jag lika gärna köpa en bautapool i så fall. Nu ville jag ha ett snäpp över den där uppblåsbara skitpölen som knappt klarar två bad...

Poolen jag köpte blev aningen för stor, men den får duga. Däremot blir ju vattnet närmast hälsovådligt efter några dagar i värmen. Ville bara förlänga den tiden lite vilket man tydligen lätt gör med lite klortabletter!

Problemet med att tömma för ofta är inte bara ekonomiskt utan även att det tar en tid innan solen värmt upp vattnet så att grabben kan bada. Därför är det realistiskt att byta vattnet en gång i veckan.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nu när du fått svar kan vi spamma och skämta lite.

Nästa månad då ni har kräftskiva kan ni kasta avfallet i poolen, -Jodå, jag har klor i poolen...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu när du fått svar kan vi spamma och skämta lite.

Nästa månad då ni har kräftskiva kan ni kasta avfallet i poolen, -Jodå, jag har klor i poolen...
andreaMMKL.jpg
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Pyttepooler funkar helt ok med vanligt blå klorin för dom som inte har nära till där man köper Poolklor.

men nuförtiden säljs det ju i närmsta snabbköp.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Klorin bryts ned fort till vanligt koksalt av ljus och så och så ,det är ganska ok att bara dumpa ut, vänta dock så många dagar som möjligt innan du gör avfallsdumpen.

Det är inte som ett fat diesel som sabbar marken i 300 år utan som att skicka ut några hundra salt på 100 kvm.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Klorin bryts ned fort till vanligt koksalt av ljus och så och så ,det är ganska ok att bara dumpa ut, vänta dock så många dagar som möjligt innan du gör avfallsdumpen.
Finns det inga "vänligare" alternativ?


Klorin är ett varumärke för ett
rengöringsmedel som består av
en lösning av natriumhypoklorit
(NaClO) i vatten. Då Klorin
reagerar med syra kan giftig klor
gas frigöras. Klorin räknas som
farligt avfall och får inte hamna
bland det vanliga avfallet eller i
avloppet.

http://www.svanen.se/Documents/nyhetsbrev butiker/nyhetsbrev_nr_2_2011_butiker.pdf
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Så, nu har jag köpt prylar! Hur gör jag nu? Singlar i en tablett och slänger mig i badet!?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Så, nu har jag köpt prylar! Hur gör jag nu? Singlar i en tablett och slänger mig i badet!?
Dosera på kvällen efter dagens bad. Kontrollera klorhalten på morgonen innan dagens första bad.
Räkna ut lagom dos baserat på klortabletternas doseringsinstruktion och din vattenvolym.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Så, nu har jag köpt prylar! Hur gör jag nu? Singlar i en tablett och slänger mig i badet!?

Ja, i princip, lägg tabletten i botten mot kanten och lär ungen att inte ta i den. Finns ju små hållare som flyter på ytan som man kan fiska upp innan bad om man vill gå den vägen, eller tar en gammal tablettburk och gör lite hål i.

I början bör du även smula sönder en och lägga i för att få upp klorhalten.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Finns det inga "vänligare" alternativ?


Klorin är ett varumärke för ett
rengöringsmedel som består av
en lösning av natriumhypoklorit
(NaClO) i vatten. Då Klorin
reagerar med syra kan giftig klor
gas frigöras. Klorin räknas som
farligt avfall och får inte hamna
bland det vanliga avfallet eller i
avloppet.

http://www.svanen.se/Documents/nyhetsbrev butiker/nyhetsbrev_nr_2_2011_butiker.pdf

Ja allstå det är mycket giftigt men bryts ned till koksalt väldigt fort- så rätt använt är klorin mycket bättre än vad som helst.
Det är därför det skall förvaras mörkt och inte utsättas för varken syre eller ljus.
Ställ klorin i solljus i en ett öppet glas på ett säkert ställe så ingen kommer åt det - det är saltvatten på ganska kort tid.
Det är inte yes diskmedel,grönsåpa eller valfritt tvättmedel

Gör testet så ingen tror det är läckert glas vatten bara!
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Dosera på kvällen efter dagens bad. Kontrollera klorhalten på morgonen innan dagens första bad.
Räkna ut lagom dos baserat på klortabletternas doseringsinstruktion och din vattenvolym.
Doseringsinstruktionen enl biltema är 3-4 tabletter per tio kubik vatten för säsongsstart och chockklorering. Underhållsdosen står inte då den "är beroende av väder och påfrestning". Det fattar iofs jag också, men hur mycket är lagom för mina specifika förhållanden?

En tablett i kväll och hoppas på att mätningen imorgon bitti inte visar för hög halt?

Allt jag tar i blir tio ggr så dyrt och avancerat mot planerat...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Doseringsinstruktionen enl biltema är 3-4 tabletter per tio kubik vatten för säsongsstart och chockklorering. Underhållsdosen står inte då den "är beroende av väder och påfrestning". Det fattar iofs jag också, men hur mycket är lagom för mina specifika förhållanden?

En tablett i kväll och hoppas på att mätningen imorgon bitti inte visar för hög halt?

Allt jag tar i blir tio ggr så dyrt och avancerat mot planerat...
Jag hade nog försökt med en halv tablett ikväll och dels se vad klorinhalten landar på en timme senare och dels vad den landar på när det är baddags imorgon.
Personligen hade jag eftersträvat att få lagom döda-bakterier-klorinhalt på kvällen för att få ner nivån till dagen och slippa klorlukten när man badar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top