Batterier från helvete, eller?

Hensoldt

Snajper av Guds nåde!
Gick med
29 May 2011
Ort
Köping
Hoj
2003, Kawasaki Z1000
Hej teknikvetande!

Följande har hänt…
Under loppet av tre månader har jag lyckats tömma två batterier till hojen.
Med tömma menar jag att dom går inte att ladda upp när dom av någon anledning tagit slut.
Batterierna är av Gel typ ifrån Biltema, men det ska väl inte ha någon betydelse?
Ett batteri ska ju gå att laddas upp oavsett märke.
Följdfrågan blir ju naturligt varför batteriet laddas ur.
Jag har ett Spyball larm på hojen, kan det vara det som är boven?
För det kan ibland gå två veckor mellan hojturerna.
Har nu ett nytt batteri som sitter på laddning och tänkte höra med er innan jag skruvar i det i hojen.

//Patrik
 

Tankad

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2009
Ort
Ungern
Hoj
Yamaha R6 -09
Kan mycket väl vara så att larmet drar ur så mycket ur batteriet på två veckor att hojen sen inte startar, och batteriet är skrot. Så du löste ditt eget mysterium. Nytt batteri, ladda upp och koppla bort larmet. Testa efter två veckor. samma fel?
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Med vad laddar du upp batterierna?
Är det Z1000 hojen vi pratar om?

Tycker att en hoj borde kunna stå i två veckor utan att batteriet ska ladda ur. :va
 

Hensoldt

Snajper av Guds nåde!
Gick med
29 May 2011
Ort
Köping
Hoj
2003, Kawasaki Z1000
Ett larm kan lätt suga ur batteriet på två veckor.

Tack alla för svaren, men en fråga kvarstår dock.
Varför kan jag inte ladda upp det tomma batteriet?
Jag kör med en typ CTEK laddare, som funkar utmärkt så länge det finns kräm i batteriet.
Men är det helt tomt går det ej, vilket ska funka att göra både enligt laddarens bruksanvinsning, och Biltemas info om batteriet.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Ett startbatteri (bil/mc-batteri) tappar kapacitet om man djupurladdar, någon enstaka djupurladdning brukar inte vara något problem.
Testa att ladda med en vanlig laddare (ej smart-laddare).
Är det Biltemas smart-laddare du använder så är min erfarenhet att dom inte funkar något vidare bra.

När du har ett laddat batteri i hojen kan du enkelt mäta hur mycket ström som larmet drar och räkna hur länge batteriet bör räcka innan det är tomt.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Vad säger laddaren om batteriets status? De brukar indikera rekonditionering om den försöker bli av med sulfateringen.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vrid på tändningen (så några lampor borde lysa om de fick ström), anslut sedan laddaren, låt den stå o ladda några minuter med tändningen på, slå sedan av tändningen.
Kan inte fysiken bakom det hela, men laddaren säger gärna ifrån på ett helt tomt batteri, den tror väl inte att det är något där. Drar man igång några förbrukare så laddaren får lite att mata så blir den glad och matar för fullt, då tar batteriet en del av den strömmen, när du sedan stänger av förbrukaren så har det fått tillräckligt med ström för att kunna vinka och säga hej till laddaren och det fortsätter laddas.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Troligast är att du har en strömtjuv, mät läckströmmen med en multimeter. Tändningen ska vara fråntagen, börja med 10A läget och gå sedan successivt nedåt. 10mA känns som ett värde man får acceptera, men börjar det stiga uppåt 50mA är batteriet slut rätt omgående. Sedan får man utesluta saker med att rycka säkringar eller liknande. Kör man varje dag kanske man håller liv i batteriet men det får liksom aldrig chansen att bli riktigt fullt heller.

Ladda batterier är en hel vetenskap, finns många om och men. De flesta smartladdare kräver att de aktiveras externt genom att det läggs på en liten spänning, dvs batteriet. Det behövs inte mycket för att det ska starta, koppla batteriet mot något annat under ett litet tag så det får ett uns av laddning - aldrig provat men det skulle kunna tänkas att ett vanligt 9V batteri räcker. Lite mer välutrustade smartladdare har ett konstantspänningsläge som är väldigt smidigt i just denna situation.

Men som sagt, fokusera på varför batteriet laddar ur.
 

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
som någon sa ovan,en smart-laddare kan inte ladda ett helt urladdat batteri,ladda en stund med en vanlig laddare,gå sedan över till smart-laddaren.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Vrid på tändningen (så några lampor borde lysa om de fick ström), anslut sedan laddaren, låt den stå o ladda några minuter med tändningen på, slå sedan av tändningen.
Kan inte fysiken bakom det hela, men laddaren säger gärna ifrån på ett helt tomt batteri, den tror väl inte att det är något där. Drar man igång några förbrukare så laddaren får lite att mata så blir den glad och matar för fullt, då tar batteriet en del av den strömmen, när du sedan stänger av förbrukaren så har det fått tillräckligt med ström för att kunna vinka och säga hej till laddaren och det fortsätter laddas.

Är du helt säker på de, jag har iallafall trott att den mäter spänningen.
Ingen spänning= inget batteri som vill laddas
11V= ett batteri som vill laddas och då skickar den på ström
Ivilket fall som så går det dock att starta laddaren på ett friskt batteri och sen sätta det på de kassa, då kommer den redan vara startad
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Japp, har återupplivat batterier som inte ville bli laddade flera gånger på detta sätt. Med just c-tek laddare dessutom.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top