Fakturera utan eget företag/F-skatt?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag har fått ett erbjudande att jobba extra en kort period, fram till den 20:e Augusti, genom en av våra entreprenörer. Min nuvarande arbetsgivare ser inga problem med detta.

Det som jag behöver kunna göra är att fakturera slutkunden på dom timmar jag arbetar men då jag inte har något eget företag/F-skattsedel så undrar jag hur man går tillväga. Vet att det finns företag som sköter detta med arbetsgivaravgifter, skatteinbetalning etc men är det något att lita på?

Med andra ord: Bra eller anus med "fakturera utan eget företag"-företag?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ingen polare med egen firma och anställda som kan ta in dig som tillfälligt anställd? Då kanske du kan få ut en del som lön samtidigt som du kanske kan på ut "nåt för uppdraget nödvändig utrustning" för en del av arvodet?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Frilansfinans känner flera som anväder. Mest journalister som säljer någon bild vid sidan av. Jobbigt med egen firma och deklaration för det.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Frilansfinans känner flera som anväder. Mest journalister som säljer någon bild vid sidan av. Jobbigt med egen firma och deklaration för det.

Låter bra. Jag betalar gladeligen 6% till någon för att slippa allt krångel. Jag kör på det.

Det handlar om ett projekt under en väldigt begränsad tid, kanske 30-40 arbetstimmar som mest, så att hålla på med att registrera eget företag är inget jag orkar. Inte heller finns det någon ork/möjlighet till anställning hos uppdragsgivaren av diverse skattemässiga skäl.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kan inte din ordinarie arbetsgivare fakturera entreprenören för det jobb du utför, och du får pengarna som ordinarie lön?
Så slipper du dessutom förlora 6%.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top