Man lär ju knappast ha några högre tankar om polisens handlingskraft efter det här...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
http://hd.se/landskrona/2014/07/28/kriminella-far-fritt-spelrum-i/
http://hd.se/landskrona/2014/07/28/polisledning-ville-bjuda-in-till/

Verkar vara stor skillnad på vad polisledning tycker och vad personer närmare problematiken tycker. Det ger i alla fall en gnutta hopp om att det någonstans finns handlingskraft. Det är ändå oroväckande att läsa att polisledning i princip överger ett bostadsområde till kriminella element i samhället. Sedan att man dessutom kan beordra att lämna en kollega i sticket. Hur ska då en civilist tänka om de hamnar i en likartad situation? Det här sänder ut helt fel signaler till kriminella element i samhället. Någonstans borde man från ledningshåll inse det också. Men man är väl rädd för att starta något man sedan inte har resurser att hantera.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Sällan har behovet av en blockflöjtensemble varit mer trängande. Måtte de för allt i världen inte glömma vaselinet till korken mellan munstycke och pipa...

Att överge kollega/kollegor på det sätt ledningen gör borde anses som kriminellt om något. Dessvärre, efter vad jag fått berättat för mig av folk som lämnat yrket, är det inget att förvåna sig över. Finns det någon som hade fortsatt i yrket efter en sån händelse?

Ynkedom.
 
Last edited:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Välkommen till det nya Sverige..........

Vilken väg vi vill gå avgör du med din röst i Riksdagsvalet!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sällan har behovet av en blockflöjtensemble varit mer trängande. Måtte de för allt i världen inte glömma vaselinet till korken mellan munstycke och pipa...

Att överge kollega/kollegor på det sätt ledningen gör borde anses som kriminellt om något. Dessvärre, efter vad jag fått berättat för mig av folk som lämnat yrket, är det inget att förvåna sig över. Finns det någon som hade fortsatt i yrket efter en sån händelse?

Ynkedom.

Rätt många överger polisyrket efter några år. Känner några som utbildat sig till poliser och de är fulla av idealism i början för att sedan inse att att de inte kan göra särskilt stor skillnad. Slitsamt att se bottenskrapet i samhället dagarna i ände. Deras privata relationer är svåra att hålla ihop. Man får ge en eloge till dem som ändå biter sig fast i yrket och har kvar glöden att göra skillnad.

Tyvärr tror jag inte att man har de verktyg som krävs för att kunna göra ett fullgott jobb. För mycket byråkrati och pappersarbete för ingenting. Det är nästan så att man önskade att det införs undantagstillstånd och att det fanns speciallagstiftning som går in så att man kan rensa bort element i samhället som bryter ner de positiva krafterna. Skicka in ett motsvarande Tropa de Elite med minimal byråkrati och dokumentation. Men den typen av politik har vi ju sett bedrivas av USA sedan 11 september 2001 och den var ju inte så framgångsrik. Frågan är om vi vill leva i ett sådant land.

Halvt på skämt så klart. Med så mycket handel vi gör med Kina idag kanske man borde göra en deal för att utjämna handelsunderskottet något. De har nog inget skrupel att ta emot fångar som de sedan kan sälja organ från på beställning. På ett eller annat sätt kanske de kommer oss i väst till godo.

Verkligheten är nog sådan att det kommer att ta väldigt lång tid att komma tillrätta med de sociala problem som växer fram sakta men säkert i allt större omfattning. Är rädd för att vi kommer att få se mer att det slaget årtionden framåt. Vill dock inte läsa om att samhället ger upp och låter kriminella element diktera villkoren som i det här fallet man kan läsa om ovan. Då har man gjort en rejäl tankevurpa från ledningshåll.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
[video=youtube;6LaSD8oFBZE]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6LaSD8oFBZE[/video]

:kulspruta
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Stopp nu! Det är bara spännande med nya kulturer för det har Reinfeldt sagt. Allt annat måste vara lögn från polisens sida...

- - - Updated - - -

Stopp nu! Det är bara spännande med nya kulturer för det har Reinfeldt sagt. Allt annat måste vara lögn från polisens sida...
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Stopp nu! Det är bara spännande med nya kulturer för det har Reinfeldt sagt. Allt annat måste vara lögn från polisens sida...

- - - Updated - - -

Stopp nu! Det är bara spännande med nya kulturer för det har Reinfeldt sagt. Allt annat måste vara lögn från polisens sida...

Ja det är ju Reinfeldts fel att vi har integrationsproblem i Sverige? :hihi


:dummer
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Förstår inte problematiken, "tänk om det blir ett upplopp"; varför är upplopp olösbara för polisen? Ingår det inte i polisens uppgifter att bekämpa våldsamma upplopp?

Polisen i stort verkar vara uppbyggd kring en gigantisk tankevurpa; "låstas som att inget händer så räcker vår budget". Varför har vi överhuvudtaget en lagstiftning om polisen inte tänker upprätthålla den. Polisen har lite resurser ja, det är ett objektivt faktum. Lösningen på det är inte att "prioritera ner", snarare att prioritera upp. Visa för allmänheten att ni använder allt som finns för att lösa allvarliga brott, exempelvis mordhot mot polis. Vilket exempelvis i USA vanligen resulterar i ett skott mellan ögonen. Jag hävdar inte att Svenska polisen ska bli så, men det påvisar ändå den extrema skilladen. Från "vi gick därifrån till slut" i Sverige, till "got dang we shoot 70 people between the eyes today son" i USA.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Känner inte till området själv, men det verkar vara olika tolkningar av hur omfattande problemen är som råder mellan ledning, fotfolk och boende i området. Verkar vara typiskt för Sverige att släta över saker och ting och låta det ligga och pyra tills det inte finns någon återvändo. Som om problemen löser sig av sig själv.

Själv bor jag i ett välmående område där det inträffade ett mord här om dagen mitt bland sommargäster som njöt av det fina sommarvädret. Såg avspärrningarna från mitt fönster och funderade på vad som hade inträffat. Man är inte skonad någonstans. Polisen brukar patrullera området sittandes i sina bilar. Några fotpatrullerande poliser har jag inte sett susen av. Jag tror att det hade haft en helt annan effekt på folk än att man ser dem passera i krypfart i sina bilar. Åker man runt i sina bilar signalerar det verkligen "vi" mot "dem".

Anneli Manelli, närpolischef i Landskrona, vill tona ner bilden...

http://hd.se/landskrona/2014/07/28/brottslighet-kan-lagforas-inifran/
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Efter att ha läst artikeln ovan inser jag att jag gick på tok för hårt fram när jag skrev följande:


Sällan har behovet av en blockflöjtensemble varit mer trängande. Måtte de för allt i världen inte glömma vaselinet till korken mellan munstycke och pipa...

Jag reviderar min ståndpunkt och föreslår den inte fullt så kantiga lergöken istället. Blockflöjt skulle kunna bidra till en eskalerande våldsspiral. Undskyld.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ja det är ju Reinfeldts fel att vi har integrationsproblem i Sverige? :hihi


:dummer

Dostojevskij sade något om att bli kallad idiot, -"mer än så kan ingen vara". Om jag nu är en dummer får du gärna upplysa mig om vari integrationsproblemen ligger om det nu inte är den förda politiken och Reinfeldts uppgörelse i precis denna fråga som ligger till grund för den samhällsbild vi har idag? Är det kanske scouterna i Örkelljunga jag borde ha pekat på istället? ABF? SD?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Dostojevskij sade något om att bli kallad idiot, -"mer än så kan ingen vara". Om jag nu är en dummer får du gärna upplysa mig om vari integrationsproblemen ligger om det nu inte är den förda politiken och Reinfeldts uppgörelse i precis denna fråga som ligger till grund för den samhällsbild vi har idag? Är det kanske scouterna i Örkelljunga jag borde ha pekat på istället? ABF? SD?

Precis, att spara pengar på allt innebär det att företag och andra viktiga organ i samhället gör bara det som genererar pengar och resten skiter man i.
Vi har mer poliser kanske med Moderaterna i styret, men de bötfäller hellre svenssons vi en ängslig landsväg där en liten del över går till 50km/h och där står de och skjuter, eller liknande än tar tag i de verkliga problem som växer i samhället och när de har fått fäste är det värre än nåt annat att få bort.

Ett samhällsskydd och trygghet är värt alla skattehöjningar, Moderaterna har sänkt skatterna för de som inte behöver det och tryggheten inom allt har blivit sämre, inom jobben, sjukvärden, äldreomsorgen, barnomsorgen och sist men ändå ett av de viktigaste bekämpningen av brottsligheten har försämrats. När ungdomar står utanför för de har fel namn/bakrund, när arbetarklassen får otrygga arbetsvilkor, och förvirringen av de mindre insatta inom politiken tror det är invandrarnas fel allt elände som händer och SD växer i samma takt och ungdomar med invandrar bakgrund/föräldrar känner sig fucked for life börjar dra sig till tunga kriminella gäng hoppas jag det känns bra för alla som fick 1 månadslön mer per år eller gjorde en högre vinst på sitt AB eller fick bättre avkastning på sin aktie eller vid försäljningen av sin bostad eller vad det nu kan vara som gjort att de tror på de blåa.

När allt är förstört i ett samhälle, och det fått starka rötter/fäste finns det inga pengar i världen som kommer kunna betala den trygghet som de röda kämpar för.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Dostojevskij sade något om att bli kallad idiot, -"mer än så kan ingen vara". Om jag nu är en dummer får du gärna upplysa mig om vari integrationsproblemen ligger om det nu inte är den förda politiken och Reinfeldts uppgörelse i precis denna fråga som ligger till grund för den samhällsbild vi har idag? Är det kanske scouterna i Örkelljunga jag borde ha pekat på istället? ABF? SD?

Säg mig, blir nästa val ditt första val?

Om vi ska prata om vad som ligger till grund för dagens segregation så måste vi längre tillbaka än 7 år.
Den totala brist på integrationspolitik som fördes innan dess ligger till grund för vår nuvarande situation.
Men det har blivit bättre, dom senaste mandatperioderna.
Att få ett jobb är det viktigaste av allt. Och fler invandrare är i arbete nu, än innan alliansen.
Sen ska man inte glömma att alliansen regerat i uppförsbacke(läs global lågkonjuktur), och föregående regering i högkonjuktur.
Sen är det ju faktiskt så, att en normalfungerande människa förstår ju att vi i Sverige har ett partipolitiskt system. Så även om det var Moderaternas fel, så är det ju knappast Reinfeldts fel. Precis som att det inte är Göran Persson fel. Även om det ligger närmare sanningen.

E*
Sen så ser vi ju alla vad du egentligen menar. Du gillar inte människor från andra kulturer.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Säg mig, blir nästa val ditt första val?

Om vi ska prata om vad som ligger till grund för dagens segregation så måste vi längre tillbaka än 7 år.
Den totala brist på integrationspolitik som fördes innan dess ligger till grund för vår nuvarande situation.
Men det har blivit bättre, dom senaste mandatperioderna.

Historien är ju tämligen ointressant när Reinfeldt bildar allians med MP och gör framtiden sämre? :va
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Det mest sorgliga är att vi det nya Sverige har medborgare som inte vet hur fan man ska uppföra sig i ett modernt civilicerat västerländskt samhälle :fakta
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Säg mig, blir nästa val ditt första val?

Om vi ska prata om vad som ligger till grund för dagens segregation så måste vi längre tillbaka än 7 år.
Den totala brist på integrationspolitik som fördes innan dess ligger till grund för vår nuvarande situation.
Men det har blivit bättre, dom senaste mandatperioderna.
Att få ett jobb är det viktigaste av allt. Och fler invandrare är i arbete nu, än innan alliansen.
Sen ska man inte glömma att alliansen regerat i uppförsbacke(läs global lågkonjuktur), och föregående regering i högkonjuktur.
Sen är det ju faktiskt så, att en normalfungerande människa förstår ju att vi i Sverige har ett partipolitiskt system. Så även om det var Moderaternas fel, så är det ju knappast Reinfeldts fel. Precis som att det inte är Göran Persson fel. Även om det ligger närmare sanningen.

Sen så ser vi ju alla vad du egentligen menar, så du kan ta ditt folkhemsrasistiska skitsnack och dina Dostojevskijcitat och köra upp dom båda i arslet.
Hörru tuffo, om du har någon typ av grej med att köra upp saker i arslet så kan du väl dra till något forum där sådant debatteras?

I övrigt så är det så klart ytterst Reinfeldts ansvar att vi har en havererad invandring. Vem skulle annars vara ansvarig, prinsessan Madeleine?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det mest sorgliga är att vi det nya Sverige har medborgare som inte vet hur fan man uppför sig i ett modernt civilicerat västerländskt samhälle :fakta
Å andra sidan är det inte bara en förbannelse, det kommer även bli vår välsignelse. Vägen till upprättelse går via förfall, eller med andra ord: det kommer bli sämre innan det blir bättre, (ju förr desto bättre).

Låt allt det här vänsterskiten gro ett tag, och gissa sedan om folk kommer spy på det. :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ny incident med annat resultat. Som på beställning med tanke på den negativa publiciteten i tidigare artiklar.

Under tisdagskvällen gjorde polisen ett omfattande ingripande på Koppargården med samma gärningsmän inblandade som den 14 maj. Denna gång bistod dock en stor förstärkning poliserna på platsen.

Vid 18-tiden på tisdagskvällen patrullerade två mc-poliser i Koppargården. Poliserna fick syn på en mopedist som körde runt utan hjälm och med maskerat ansikte. Polismännen tog upp förföljandet. Så snart de fått stopp på mopedisten, en 25-årig man, dök en annan man med kopplingar till mopedisten upp. Mannen spottade den ene mc-polisen i ansiktet och uttalade allvarliga hot. Han greps och förstärkning larmades till platsen.

Strax efter anslöt ytterligare någon man till platsen. Även han blev aggressiv och omhändertogs.

Därefter anlände förstärkningen. Sammanlagt 11 polisbilar och två polismotorcyklar befann sig då på eller i närheten av området. Och den här gången gick det bra ur polisens synvinkel. Inga övriga oroligheter uppstod därefter, även om det var upprört bland ett par åskådare.

Facit av insatsen blev att mopedisten, som togs med in för ett blodprov, nu är misstänkt på tre punkter: för drogrelaterat rattfylleri, vårdslöshet i trafik och grov olovlig körning. Brottsrubriceringen gällande misstankarna mot de två andra inblandade männen gäller dels hot och förgripelse mot tjänsteman, dels störande av ordning.

Samma personer som var upphovet till händelserna den 14 maj, då polisen av rädsla för upplopp avstod från att gå in i Koppargården, ska enligt uppgifter till Landskrona Posten vara bland dem som omhändertogs under tisdagskvällen.

I den inkallade förstärkningen ingick två av de tidigare områdespoliserna i Landskrona. Den ene var samme polis som hotades av en mobb på Koppargården den 14 maj och som då tvingades dra sitt tjänstevapen. Den gången gick polisförstärkningen som bekant inte in i området för att bistå sin kollega, utan höll sig avvaktande utanför en halv kilometer bort.

Ett agerande som fått hård kritik inte minst från vanliga poliser. Men under tisdagskvällen gick flera av de inkallade patrullerna in för att bistå sina mc-poliskolleger, medan andra patruller ur förstärkningen höll sig i utkanten av Karlslundsområdet, vid en så kallad brytpunkt, där Helsingborgsvägen och Ringvägen möts.

De män som omhändertogs och greps under tisdagskvällen släpptes senare, efter förhör.

http://hd.se/landskrona/2014/07/30/massiv-polisinsats-pa-koppargarden-2/
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top