Slagborrmaskin/skruvdragare - Milwaukee M18 CPD-402C VS Makita DHP458RFJ

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Slagborrmaskin/skruvdragare - Milwaukee M18 CPD-402C VS ?

EDIT: Makita DHP458RFJ föll bort.

Jo jag behöver skruva upp en ny krok för kökshandduken och börja titta runt lite, f-n inte lätt det här ska ni veta...

Länge tittat på Bosch blåa eftersom de har varit lite högre specade (Nm) än Makitas motsvarande modell och ligger bra i handen men något tjöp har inte blivit av ännu. Hur den nu än är så sorterade jag bort Bosch som engångsverktyg likt B&D, Dewalt o.s.v. efter att ha tittat på tester online.

Lite illavarslande verkade Milwaukee helt plötsligt leda ligan av de utvalda då jag i grunden tror lika mkt. på amerikansk kvalité som tysk = inte alls. Oavsett stod det klart att Milwaukee M18 CPD-402C inte gjorde bort sig när det kom till kritan, kvalitén/livslängden har jag dock ingen aning om.

Makita har ingen i motsvarande styrka som är borstlös, inte vad jag hittat i.a.f. och det kan man ju inte vara utan nu när det finns.

Max 80Nm http://se.milwaukeetool.eu/powertools/cordless-sv/m18-cpd-sv/

 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag vill mena att du skall undvika slagborrvarianten. Väger lite mer, är lite dyrare (gissning) samt underpresterar.
Köp en schysst skruvdragare och en billigare borrhammare om du skall skruva mer än borra.
Jag hade en Skil-borrhammare förut och den presterade tillräckligt för mina betongväggar iaf.

Jag har en Bosch gsr18v på jobbet. Bästa skruvdragare jag haft. Innan den inköptes så tänkte jag som du att det var leksaksgrejer men den har hållt och presterat bra faktiskt. Det blir av lättja att man använder den till borrmaskin också och den skäms inte för sig där heller. Inte så högt varvtal men det är ok om man använder skärfett eller olja.
Den tålde inte fall på 25 meter men det tog lång tid innan alla symptom visade sig . Reservdelarna kostade mindre än hälften av vad en ny maskin kostade så jag lät reparera den.

Milwaukeemaskinerna ger gott intryck även de. De har ofta metallschuck och det tycker jag känns kvalitativt.

Mycket rabblande. Tjöp ingen "slagborrmaskin" bara :)
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Ska du ha slagborrmaskin eller skruvdragare? Skruvdragare med "slagfunktion" är bara skräp men funkar på kexväggar, ska man bara upp med en liten krok för kökshandduken och det är kexvägg så brukar jag vålda med skruv å skruvmejsel, mest för att jag är för lat för att ta fram riktiga grejer
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Vill du ha den så köp den men ha inga större förväntningar om att kunna göra några vettiga hål i betongväggar bara.
Det är en jäkla skillnad på en riktig proppmaskin och skruvdragare med extra vibrationer. Om du bara ska använda skruvdragare nån gång om året för enklare arbeten så klarar du dig med en billig. Proppmaskin däremot måste man slanta om man vill kunna använda den till det den är till för.
Varför är det viktigt att den är borstlös?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Därför att de finns borstlöst =) Det är i regel bättre på alla sätt och vis, nu stövla jag iväg o köpte mig den utan slag med tanke på det fördelaktiga priset men passade på att fråga hurvida de kunde ta hem den andra eller ej. Blev hänvisad till kundtjänst med ett kanske, de hade naturligtvis stängt så jag får se imorgon, gå det så byter jag och går det inte så får denna duga.

Det hotas både med dennadära 25kvm-stugan på landet som ska skruvas ihop och inredas samt nytt golv hemmavid i två olika bostäder vad de lider och då blir det inte "bara" golv som vi vet...

Vanlig slagborr/220V vet jag vad de går för, det här var i förrgår t.ex.:

stenjefvel1.jpg


stenjefvel2.jpg
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Vad ska du använda den till? Det finns ingen maskin som klarar av allt.

I jobbet använder jag en Dewalt 14V för lättare borrande och skruvande. Nästa skruvdragare blir iaf en kraftigare variant på 18V. Behöver jag göra hål med dosfräs behövs kraftigare saker. Då har jag en grön sladdriven Hitachi. Är det hål i betong så behövs en borrhammare.

Men visst, jag skulle inte tacka nej till den du länkar till.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det kommer att snickras som sagt, jag har alltså köpt Milwaukee M18 CDD = den utan slag p.g.a. bra pris och tillgänglig över disk. Orkade med andra ord inte beställa på nätet, slag hade inte varit fel men 1000-1500:- billigare än de andra som sålde den i butik och slagborr har vi redan i familjen, ett gammalt Bosch-härke och en Makita.

20140706-114421.jpeg

Senaste youtubeklippet ovan är det jag som provdrar lite skruv, bra klipp i den =) Tre års garanti är inte fy skam det heller på en borrskruvdragare.
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Enda slagfunktionen ger på en vanlig skruvdragare med slag är att skiten vibrerar lite mer.
Typ.
Köp en separat slagborrmaskin. Finns riktigt fina batterimaskiner nu ju. Kanske lite dyra men...
Själv är ja väldigt förtjust i Panasonic. Hade sån där jag jobbade förut. Bortsett från standardfel med knappen gick dom som satan. Hade en som brann. Gick ba fint den ändå efteråt. Dosfräs. Nemas problemas. Vanliga 13.3V lithium var det. Ingen aning vad dom heter. :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om man inte verkligen måste ha en batterimaskin så skulle jag rekommendera att köpa en nätdriven maskin, om vi pratar borrhammare alltså. Den största kostnaden när man köper batterimaskiner är ju just batterierna och man får väldigt mycket mer maskin för pengarna om man kör nätmaskin.

Tidigare körde vi mycket DeWalt på jobbet, men någonstans för några år sedan verkade kvalitén sjunka något helt enormt på maskinerna, så då gick vi över till andra alternativ. Nu för tiden kör vi mestadels Makita, med undantag för ett par Milwaukee 18V batterimaskiner, och jag tycker de verkar hålla bra.

Det verkar som om den vanligaste felkällan när någon maskin går sönder är att man antingen har gett fan i att göra rent och underhålla maskinen (någonsin) varpå den naturligtvis blir full av betongdamm och annat skit, eller att man bränner maskinen när man försöker göra för stora hål. Kort sagt handhavandefel som verkar vara svårt att komma ifrån hur ofta man än påpekar detta.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Enda slagfunktionen ger på en vanlig skruvdragare med slag är att skiten vibrerar lite mer.
Typ.
Köp en separat slagborrmaskin. Finns riktigt fina batterimaskiner nu ju. Kanske lite dyra men...
Själv är ja väldigt förtjust i Panasonic. Hade sån där jag jobbade förut. Bortsett från standardfel med knappen gick dom som satan. Hade en som brann. Gick ba fint den ändå efteråt. Dosfräs. Nemas problemas. Vanliga 13.3V lithium var det. Ingen aning vad dom heter. :)

Jag kan bara hålla med om Panasonic. Jag har kört alla märken i jobbet; Hilti, Milwaukee, Dewalt, Makita, Bosch osv.
Överlägset bäst är Panasonic när det kommer till skruvdragare och slagborrar upp till mellanstorlek. De större har jag inte testat och vet inte ens om de har några.
Såg är Festool bäst på, Fein på multisåg osv.
Och att dessutom ha en skruvdragare som du kan dyka ner till 5 meters djup med och skruva utan problem är ju bra :gnissla
Jag tror att de ligger i samma prisklass som Festool, dvs lite högre än Makita mfl. Men man får vad man betalar för här, grymt bra prestanda och perfekt viktfördelning. Och min äldsta Panasonic har bra många timmar på sig efter 5-6 år och originalbatterierna funkar fortfarande. Bara chucken som börjar bli något sliten.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top