Dumt att köra med trasig laddningsregulator?

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Hej!

Några akuta frågor; kan elektroniken/hojen ta skada av att man kör med trasig laddningsregulator?

Eller kan det funka i "nödfall" att ladda batteriet fullt, sedan köra några timmar med lysen avstängda, sedan ladda batteriet igen och sedan köra några timmar till?
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Går det ens att köra? Laddar inte batteriet ut jävligt fort. Min regulator brann på min gamla k5 600 och hojjen gick inte att starta alls. Var totalt stendöd.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det kan hända en del otrevligheter beroende på hur regulatorn har gått sönder. Är det kortis i den kan statorlindningarna brinna. Är det avbrott kan batteri och elekronik paja. Jag skulle inte köra alls i det läget.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jag hade en hoj där regulatorn gick sönder (typ 92 eller nåt). Det gick inte att köra speciellt långt kan jag säga.

Byggde faktiskt en egen med delar från Elfa men den höll typ ett år, kylningen var ett problem, den blev väldigt varm.

Köp en ny är mitt råd och om det är kortis så kan lindningarna ta skada som sagt (som Sydney skriver).
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Går det ens att köra? Laddar inte batteriet ut jävligt fort. Min regulator brann på min gamla k5 600 och hojjen gick inte att starta alls. Var totalt stendöd.
Förmodligen hade du kasst batteri (som tagit skada då det laddats ur helt). Jag har slängt in ett nytt batteri. Funkar att köra några timmar, hojen går precis som vanligt, förutom att man måste underhållsladda efter några timmars körning...
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Det finns några problem. Risken finns att den istället överladdare och då kan saker bli förstörda, så det måste kontrolleras med multimeter att spänningen är på rätt sida (under 15V i vart fall). Det andra är att den kan kortsluta batteriet och ladda ur det. Batterier som sitter i motorcyklar är startbatterier och de tycker inte om djupurladdning, det brukar bli ganska kort livslängd på batteriet den vägen om man djupurladdar.
En förgasarmotor med digital tändning kan man köra ett hyggligt tag med, men är det insprut börjar det dra en del ström så frågan är om resorna blir så mycket längre än en halvtimme i det fallet.

Vet tyvärr inte specifikt, men kan du koppla ur regulatorn helt och har ett fullt batteri så kanske det fungerar att flytta hojen inom stan - men mer än så skulle jag inte rekommendera att köra.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Det kan hända en del otrevligheter beroende på hur regulatorn har gått sönder. Är det kortis i den kan statorlindningarna brinna. Är det avbrott kan batteri och elekronik paja. Jag skulle inte köra alls i det läget.
Jag hade en hoj där regulatorn gick sönder (typ 92 eller nåt). Det gick inte att köra speciellt långt kan jag säga.

Byggde faktiskt en egen med delar från Elfa men den höll typ ett år, kylningen var ett problem, den blev väldigt varm.

Köp en ny är mitt råd och om det är kortis så kan lindningarna ta skada som sagt (som Sydney skriver).
Tack för svaren, då blir det att låta hojen vila tills ny laddningsregulator är på plats. :gnissla
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Beställde min från ebay iaf, blev billigt som satan, om det är till någon hjälp. Den nya var även dubbelt så tjock(mer kylning) som den gamla så jag tror att problemet är vanligt på just gsxr- modeller.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Brorsan körde med en trasig laddningsregulator vn 1500 med följd att när han puttat igång den trots att den vägrade gå rent så kom han ca 2 km. Därefter exploderade batteriet och regulatorn drog med sig cdi boxen i samma veva :lol
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Tack för all input. :tummenupp Beställde en beggad laddningsregulator igår från skroten, den anlände redan idag, dessutom för en bråkdel av vad en ny kostar. Men... det är fel modell; den ska ju skruvas fast med två skruvar men hålen sitter på fel ställen (om ni förstår vad jag menar) :gnissla

Till saken: jag behöver hojen imorgon. Jag funderar på att skruva fast den med bara en skruv, som temporär lösning.

En följdfråga: är laddningsregulatorer på mc av "universalmodell", eller kan det vara skadligt för elektroniken att montera en laddningsregulator avsedd för en annan mc modell? Sorry för nybörjarfrågor! :glömdet
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
min laddningsregulator började brinna på första passet på filip backlunds trackdays,
körde utan hela dagen och laddade i pauserna (20min pass) funkade!
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Hej!

Några akuta frågor; kan elektroniken/hojen ta skada av att man kör med trasig laddningsregulator?

Eller kan det funka i "nödfall" att ladda batteriet fullt, sedan köra några timmar med lysen avstängda, sedan ladda batteriet igen och sedan köra några timmar till?

min laddningsregulator började brinna på första passet på filip backlunds trackdays,
körde utan hela dagen och laddade i pauserna (20min pass) funkade!
:tummenupp

Svarar min egen ursprungsfråga, för att eventuellt hjälpa någon annan i en kris-situation: ladda battriet, koppla ur laddningsregulatorn, kör. Upprepa. :)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top