Tips, vilken actionkamera skall man välja?

Raderad medlem 61114

Guest
Jag har inte kikat men hastigheten är väl troligen någon typ av datadump som sedan läggs på videon i efterhand?
Inte så konstigt ifall det inte stämmer såhär tidigt i evolutionen tycker jag.

Och hur reagerar din GPS i bilen ifall du går från 70-80 blås till typ 200 på ett par hundra meter? Släpar den verkligen inte efter?

Givetvis har jag inte testat det eftersom min bil inte gr i 200:arsele
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Givetvis har jag inte testat det eftersom min bil inte gr i 200:arsele

Det vore intressant att filma gps:en på en bandag. Med Vibe vore det extra fränt för då kunde man jämföra siffrorna efteråt.
Av någon anledning tror jag de skulle lagga ungefär i samma härad.

Ska det funka bra kan jag tänka mig att gps:en i kameran måste ha en hysterisk uppdateringsfrekvens eller så får man redigera in en offset i efterhand.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag kör med tejpad mätare och hojen är nerdrevad så den stämmer ändå inte hundra. Jag har tittat på filmer från vanlig landsvägskörning och där stämmer den bättre så det verkar vara accelerationen som ställer till det. (Får väl byta till Skramlaha:tungan) Den får helt enkelt inte satellitdata tillräckligt ofta så den gör väl en interpollering som går sådär. Filmerna från Mantorp visade mindre fel än från Kinnekulle. Undrar om grytan Kinnekulle ligger i läar någon satellit. Skall kolla med Virbens programvara om man kan editera filmen. Det känns dock lurigt när den, precis som någon av Er såg, inte är före lika mycket hela tiden. Tror att de får ordning på GPS-signalen. Har kört med deras EDGE 800 cykel-GPS-puls-kadens-dator i drygt tre år nu och det kommer bra uppdateringar hela tiden.

Det jag är nöjd med är ljud och bild samt pulsdata som kommer från mitt Garminband. Kul att täppa till truten på en dryg granne som kallar bandagarna för lek. Har inte hört det sedan han fick reda på vad pulsen låg på:7peta
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tjena allihop. När jag skulle köpa actionkamera ägnade jag en del tid åt att googla på bla brittiska fotosidor för att veta vad jag skulle ha. Eftersom jag är lite snål när det gäller "onödiga prylar" så var priset en rätt viktig faktor.

Döm om min förvåning när en kinesisk kamera fick ruskigt bra tester! Beställde därför en SJ4000 som efter tre veckor droppade ned i postlådan för en mycket rimlig summa (under tusenlappen med minneskort, två extra batterier, billaddare, 220V-laddare, ett tjugotal fästen, vattentätt hus etc etc). Dessutom är tillbehören fullt kompatibla med GoPro.

Kolla åtminstone upp den är mitt råd. Jag är mycket nöjd med bildkvalitet och utförande i övrigt, för pengarna ett fynd. OBS att det finns mycket sämre kopior som heter SJ5000 (kopior av kinakopior, ni hajar...) osv.

Jag handlade på FoxOffer. Finns på Ebay osv också.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Tjena allihop. När jag skulle köpa actionkamera ägnade jag en del tid åt att googla på bla brittiska fotosidor för att veta vad jag skulle ha. Eftersom jag är lite snål när det gäller "onödiga prylar" så var priset en rätt viktig faktor.

Döm om min förvåning när en kinesisk kamera fick ruskigt bra tester! Beställde därför en SJ4000 som efter tre veckor droppade ned i postlådan för en mycket rimlig summa (under tusenlappen med minneskort, två extra batterier, billaddare, 220V-laddare, ett tjugotal fästen, vattentätt hus etc etc). Dessutom är tillbehören fullt kompatibla med GoPro.

Kolla åtminstone upp den är mitt råd. Jag är mycket nöjd med bildkvalitet och utförande i övrigt, för pengarna ett fynd. OBS att det finns mycket sämre kopior som heter SJ5000 (kopior av kinakopior, ni hajar...) osv.

Jag handlade på FoxOffer. Finns på Ebay osv också.

http://www.youtube.com/watch?v=xnHDu-oW7_Y

Mycket väl godkänt med tanke på priset, som kamera.
Frågan är hur den hanterar när det går lite snabbare och skakigare, som en actionkamera ska kunna.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tjena allihop. När jag skulle köpa actionkamera ägnade jag en del tid åt att googla på bla brittiska fotosidor för att veta vad jag skulle ha. Eftersom jag är lite snål när det gäller "onödiga prylar" så var priset en rätt viktig faktor.

Döm om min förvåning när en kinesisk kamera fick ruskigt bra tester! Beställde därför en SJ4000 som efter tre veckor droppade ned i postlådan för en mycket rimlig summa (under tusenlappen med minneskort, två extra batterier, billaddare, 220V-laddare, ett tjugotal fästen, vattentätt hus etc etc). Dessutom är tillbehören fullt kompatibla med GoPro.

Kolla åtminstone upp den är mitt råd. Jag är mycket nöjd med bildkvalitet och utförande i övrigt, för pengarna ett fynd. OBS att det finns mycket sämre kopior som heter SJ5000 (kopior av kinakopior, ni hajar...) osv.

Jag handlade på FoxOffer. Finns på Ebay osv också.

Ser ju riktigt trevlig ut. :)
Kom upp i ca 100$ med alla tillbehör. Shiitbilligt.

Är du nöjd med kvalité, batteritid osv?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det den är sämre på är tydligen slowmotion.

Det finns massor av tester vs gopro och annat på youtube. För hundra dollars...vafan liksom. Utvecklingen går framåt, och vad gäller undervattenshus och fästen så är de inte sämre än Gopros egna (som passar).

Jag har bara åkt långfärdsskridskor med den än så länge, med kameran inklämd under bröstremmen. Men kvaliteten är det inget fel på.

http://youtu.be/yKBiDLXq_vA
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det den är sämre på är tydligen slowmotion.

Det finns massor av tester vs gopro och annat på youtube. För hundra dollars...vafan liksom. Utvecklingen går framåt, och vad gäller undervattenshus och fästen så är de inte sämre än Gopros egna (som passar).

Jag har bara åkt långfärdsskridskor med den än så länge, med kameran inklämd under bröstremmen. Men kvaliteten är det inget fel på.

Synd att man inte kan ladda med kameran i huset.
Om man är en vecka någonstans utan annan el än hojjens.
Kanske går att borra hål i huset och försöka täta med något. :rolleyes:

OT: Det är för j@vla härligt med långfärdsskridskor en vacker dag! :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man har med sig 12V-laddaren och två extra batterier... Dessutom går kameran att köra på USB direkt och ett extra bakstycke till undervattenshuset medföljer, så det är fritt fram att experimentera. :)
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Uppdatering med hänsyn till mitt tidigare inlägg;

Satt och surfade halva natten och HDR-AS100V ligger bäst i pris just nu och skillnaden mellan den nya mindre är inte stor. 2800 får man punga ut för "bike edition" och ett 64gb sd-kort.

Bildmässigt verkar den klå hero 3 silver utan problem MEN alla verkar testa kameran utan det vattentäta skalet (den är splashresistant utan). En kille på youtube (http://youtu.be/YBZJ3bC2TiQ) nämnde att det vattentäta skalet ger typ distorsion under vatten och att man bör köpa skalet med en slät lins (13:30 in i klippet).
Frågan är bara om det påståendet även gäller ovanför vattnet? Jag skiter i om jag måste köpa ett till skal om jag ska få grym kvalité under vattnet (skalet med slät lins är lite "bulky") då det inte är något jag sysslar med.
 
Last edited:

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Har nu varit inne och uppdaterat VIRB edit, en programvara från Garmin. Grejade lite med en av filmerna från Actionpics säsongsavslutning i slutet av augusti. Nu verkar det stämma bättre men av någon anledning visar den MPH i stället för km/h. Undrar om den tappar synk när den skall räkna om? Testade också att lägga in pulsen. Notera att det är gatdäck utan däckvärmare så det går lite lugnare i början, måste få skylla på något:)

https://www.youtube.com/watch?v=hEt2oImwPyo
 

Raderad medlem 61114

Guest
Nu såg det ju bra ut! kmh eller mph ska ju inte vara några problem att ändra på. Den står väl på det som default så är bara att ändra.

Kanske skulle våga sig att prova på en Garmin igen... :) Men får allt se lite fler lyckade exempel först. Det verkar som att ljudet blivit kasst på min Sony, för de senare filmerna var ljudet kasst på jämfört med de första filmerna.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Uppdatering med hänsyn till mitt tidigare inlägg;

Satt och surfade halva natten och HDR-AS100V ligger bäst i pris just nu och skillnaden mellan den nya mindre är inte stor. 2800 får man punga ut för "bike edition" och ett 64gb sd-kort.

Bildmässigt verkar den klå hero 3 silver utan problem MEN alla verkar testa kameran utan det vattentäta skalet (den är splashresistant utan). En kille på youtube (http://youtu.be/YBZJ3bC2TiQ) nämnde att det vattentäta skalet ger typ distorsion under vatten och att man bör köpa skalet med en slät lins (13:30 in i klippet).
Frågan är bara om det påståendet även gäller ovanför vattnet? Jag skiter i om jag måste köpa ett till skal om jag ska få grym kvalité under vattnet (skalet med slät lins är lite "bulky") då det inte är något jag sysslar med.
Jag använder både Hero 2 och Sony AS15. Är mer nöjd med Sony och köpte den nya AS100. Den största fördelen är anti-skaken som är riktigt bra på sony. Det jag inte är nöjd med är ljudet, har dock inte testat det på den nya Sony. Den är billig och bra.

Nu till din fråga. Frågan gäller inte ovanför vattnet, utan det finns en lins som kan användas när man dyker för att få bättre bild. Se bara till att köpa rätt sorts minneskort så att du kan spela in i PRO. Jag använder min till att filma mc, snowboard, multikopter och mycket annat.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Köpte mig en Hero 3+ i somras.
Är nöjd med den men det kan tänkas det finns andra kameror som ger mer bang for the bucks.
Som synes i film 2 så är det inte alltid helt lätt att montera rätt.
Noterar också att originalfilmerna ser bättre ut än vad dom gör när man spelar dom i YT men det är en annan femma...

Använd GoPro-appen (om du har en smart phone) när du riggar kameran så vet du att du blir nöjd med vinkeln. Sedan slår du av WiFi:n så den inte drar batteri.

YouTube stjäl otroligt mycket kvalitet i filmerna. Det är bara att acceptera. Eller byta till Vimeo...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Använd GoPro-appen (om du har en smart phone) när du riggar kameran så vet du att du blir nöjd med vinkeln. Sedan slår du av WiFi:n så den inte drar batteri.

YouTube stjäl otroligt mycket kvalitet i filmerna. Det är bara att acceptera. Eller byta till Vimeo...

Japp använder den appen via min telefon. Problemet var att kameran räckte inte över helt enkelt. Har kört innan med sugkoppsfästet på RDn men då svajade hela bilden. Vimeo gör om mina filmer till 720p så jag vet inte om det blir bättre just? Här är ett annat avsnitt från samma tur som jag laddade upp till Vimeo

https://vimeo.com/111360361
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top