Tips, vilken actionkamera skall man välja?

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Diö
Hoj
R1 2001 Turbo
Contour är diskret jämfört med Gopro med det finns en anledning till att Gopro är den mest populära bland användarna!
Jag hade lagt pengarna på en Silver alla dagar i veckan!! (köpte min i USA, ny i butik för 229usd, 1480sek)
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Nu blev det en Garmin Virb Elite. Tittade på ett antal Youtube-tester och blir alltmer övertygad om att det passar mig. Eftersom jag har deras cykeldator Edge 800 med pulsband och kadensmätare och de två pratar med varandra så jag kan få med pulsen. Testade med bara cykeldatorn och pulsbandet på Rapidos bandagar på Kinnekulle. Intressant då snittpulsen låg på 149 och max på 166. Mina pulsintervall är vila 50 och max 195 så den som säger att bankörning inte ger något fysiskt är helt fel ute:)

Hoppas få hem den innan helgen så jag kan testa den på söndag då det är dags för Kinnekulle igen och då med Racingworld.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Då var den testad och det verkar bli rätt bra. Den ser ut att hålla GPS-visningen på banan. Visningen av hastigheten svajar kanske lite men jag är nöjd. Till det får jag med pulsdata på Connect-Garmin. Vidare är den inte vit längre utan grågrön då den tydligen blev smutsig och var svår att göra ren. Den är alltså färsk från fabrik men ville ändå ha två uppdateringar när jag startade upp den första gången. Ni får avgöra själva om det är OK, kameran alltså. Körningen jobbar jag med:)

Försökte klocka några varv på en av inspelningarna och fick det till 1,06 vilket jag är nöjd med. Actionpics dagar 17-18 juli, första gången på Kinnekulle, kom jag ner under 1,09. Körde sedan två dagar där med Rapido utan tidtagning. Lajbans!

https://www.youtube.com/watch?v=PSO8QQcjcrA

http://connect.garmin.com/activity/561930654
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Då var den testad och det verkar bli rätt bra. Den ser ut att hålla GPS-visningen på banan. Visningen av hastigheten svajar kanske lite men jag är nöjd. Till det får jag med pulsdata på Connect-Garmin. Vidare är den inte vit längre utan grågrön då den tydligen blev smutsig och var svår att göra ren. Den är alltså färsk från fabrik men ville ändå ha två uppdateringar när jag startade upp den första gången. Ni får avgöra själva om det är OK, kameran alltså. Körningen jobbar jag med:)

Försökte klocka några varv på en av inspelningarna och fick det till 1,06 vilket jag är nöjd med. Actionpics dagar 17-18 juli, första gången på Kinnekulle, kom jag ner under 1,09. Körde sedan två dagar där med Rapido utan tidtagning. Lajbans!

https://www.youtube.com/watch?v=PSO8QQcjcrA

http://connect.garmin.com/activity/561930654

GPS-funktionen med visning av hastighet, compass, tidtagning m.m. var riktigt cool. Jag är också på jakt efter en actionkamera och man kanske skulle ge Virben en chans? Synd bara att de måste ha valt prylvärldens kanske töntigaste namn...
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Jag köpte mig en Sony när den kom för nåt år sen. Blev förvånad över att den var större än jag trodde när jag fick den, men ok. Har bara använt den till skidåkning.

Så, mina åsikter:

Plus:
Bra bild
bra ljud (om man kör utan skalet, och det kan man sällan göra)
vattentät till 60 m i skalet
wifi till app i mobilen där man kan se bildvinkeln i realtid.

minus:
Finns inga fästen på kameran så man måste alltid ha den i det vattentäta skalet
det blev imma på skalet varje gång jag använde förmodligen pga lite värme från batteriet och kylan utanpå (sjukt irriterande)
linsen går ej att rotera så om kameran inte sitter helt rakt på hjälmen bli bilden sned
Tung (när man har den på huvudet)

Efter en säsong sålde jag den och det blir Gopro nästa gång.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
GPS-funktionen med visning av hastighet, compass, tidtagning m.m. var riktigt cool. Jag är också på jakt efter en actionkamera och man kanske skulle ge Virben en chans? Synd bara att de måste ha valt prylvärldens kanske töntigaste namn...

Håller med om namnet. Det går att välja olika displayer för vad som skall visas nertill. Man kan få med pulsen i bilden.

Jag har känt att det är jobbigt att köra aktivt på bana och är hyfsat vältränad men blev ändå lite förvånad över snitt- och maxpuls på ett körpass. På ett träningspass med MTB har jag ett snitt på 155 och max mot 190 över tre mil så är bandagarna inte kattskit ur träningssynpunkt. Kan vara bra att nämna för de som anser att man "leker" när man kör på bandagar:dummer Jag har en sådan granne...

Den data som ligger på länken till connect.garmin är loggad samtidigt och kommer i en separat gpx-fil vilket inebär att man kan byta rutt med andra och ladda ner. De flesta hittar ju runt på en bana men för turer i fria är det inte alltid lika lätt att förklara.
 

mykologen

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Stockholm
Hoj
K9, Suzuki GSXR600
Ett tips kan vara att vänta till nästa säsong, inte så mycket kvar av mc-säsongen trots allt.

Finns flera rykten om att nästa modell (Hero 4) släpps oktober-november. Troligtvis kommer priserna gå ner på Hero 3+ vilket kan vara värt att vänta på eller om man köper en 4:a inför nästa sommar. :)
 
Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
En hel del info om Hero 4 "läckt" ut i förväg. Tyvärr verkar det dock som om den inte kommer att ha GPS. Men priset på Hero 3+ lär ju iaf gå ner en aning.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag har noterat att hastigheten och GPS-visningen på banbilden nere till höger går före bilden. Undrar om det ärnågot man kan synka i editeringsprogrammet. Måste lära mig mer om ingen annan har kommit på något?
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Jag har noterat att hastigheten och GPS-visningen på banbilden nere till höger går före bilden. Undrar om det ärnågot man kan synka i editeringsprogrammet. Måste lära mig mer om ingen annan har kommit på något?

Jag har en sony hdr a115 eller vad den heter. Använder racerender 3 och där kan du ta med din film och GPS data och förskjuta det så att det synkar. Borde gå med data från VIRB också.

Är väldigt nöjd med min sony köpte den pga bra stabilitetsfunktion. Något mindre än VIRB och GPS.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Men alltså förlåt men jag fattar inte.... Varför är du nöjd med gps-funktionen när den inte visar rätt hastighet? Kolla på runt 3:40 i filmen, tex. Den är ju heeeelt off!! Stämmer den ens ibland? Sätt kameran så du ser din riktiga hastighet samtidigt.

Visst är det en asball funktion, Men den funkar ju inte!!! :7peta
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Men alltså förlåt men jag fattar inte.... Varför är du nöjd med gps-funktionen när den inte visar rätt hastighet? Kolla på runt 3:40 i filmen, tex. Den är ju heeeelt off!! Stämmer den ens ibland? Sätt kameran så du ser din riktiga hastighet samtidigt.

Visst är det en asball funktion, Men den funkar ju inte!!! :7peta

Alla GPS:er kan tappa signal så nog funkar det ok. Men man måste synka i programmet. Tyvärr så har den lite för dålig uppdateringshastighet precis som min Sony. Hoppas att det blir bättre med uppdateringar. Min har blivit bättre med varje uppdatering.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Min gps från Garmin som jag har i bilen stämmer perfekt med hastigheten hela tiden!

Om den tappar signal så får den ju inte visa nånting, nu missvisar den ju och hur kan man då veta om det stämmer eller ej om det inte är väldigt tydligt?

Jag förstår inte acceptansen här alltså :va Skulle ni acceptera att era hastighetsmätare är opålitliga? Visst nu är det ju känt att mätarna på mc:n brukar visa en viss % fel, men åtminstonde är de iaf konsekventa.

Vaddå bättre för varje gång? Antingen så funkar något eller aå fungerar det inte.

Shit är jag så jävla fyrkantig och grinig :confused: Är det ingen annan som tycker som mig:confused:
 
Last edited by a moderator:

Raderad medlem 61114

Guest
Men hur funkar det att synka i programmet (ttcker iofs inte att man ska behöva använda andra programvaror) om felet inte är konsekvent? Ibland visar den ju reletivt rätt och ibland way off. Är inte synkningen linjär?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Men hur funkar det att synka i programmet (ttcker iofs inte att man ska behöva använda andra programvaror) om felet inte är konsekvent? Ibland visar den ju reletivt rätt och ibland way off. Är inte synkningen linjär?

Jag har inte kikat men hastigheten är väl troligen någon typ av datadump som sedan läggs på videon i efterhand?
Inte så konstigt ifall det inte stämmer såhär tidigt i evolutionen tycker jag.

Och hur reagerar din GPS i bilen ifall du går från 70-80 blås till typ 200 på ett par hundra meter? Släpar den verkligen inte efter?
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Men hur funkar det att synka i programmet (ttcker iofs inte att man ska behöva använda andra programvaror) om felet inte är konsekvent? Ibland visar den ju reletivt rätt och ibland way off. Är inte synkningen linjär?

Min felsynkning är linjär och inte så att den ballar ur ibland. Men motorcyklar har en tendens att hastigheten ökar mycket snabbare än uppdateringen av hastigheten
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top